Gå til innhold

Hvor gamle er mennene deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke i moden alder som kvinne, men min mann er 48. Har det noe å si for å bli gravid? Evt kan barnet være i større sjans for å være alvorlig sykt mht han alder?

 

Litt usikker jeg, beklager om jeg støter noen..

 

Anonymous poster hash: e8c4e...fb7

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Det er større sjanse for en rekke diagnoser ja, det er bare å google. Men ville ikke tenkt på det, går bra med de fleste! :)

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Lenke til kommentar

Min mann er 52 og jeg er 44 (blir 45 i begynnelsen av januar). Vi har en helt frisk baby på 11 dager. (Han var 46 og jeg 38 da vi fikk mellomste, også det barnet er helt friskt.)

 

Jeg har lest nylig om at barn av eldre fedre *kan* ha lettere for å utvikle autisme. Men det jeg kan si deg er, da jeg var på genetisk veiledning i mars, så sa de at problemene går mest ut på kvinnens alder, ikke mannens. Og det er fordi hennes egg blir bare eldre og eldre (vi er jo født med alle de eggene vi skal ha i vårt liv), mens mannen produserer nye sperm hele tiden.

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på mannens alder, men om du ønsker flere barn, bare kjør på. :-)

Lenke til kommentar

Min mann er 52 og jeg er 44 (blir 45 i begynnelsen av januar). Vi har en helt frisk baby på 11 dager. (Han var 46 og jeg 38 da vi fikk mellomste, også det barnet er helt friskt.)

 

Jeg har lest nylig om at barn av eldre fedre *kan* ha lettere for å utvikle autisme. Men det jeg kan si deg er, da jeg var på genetisk veiledning i mars, så sa de at problemene går mest ut på kvinnens alder, ikke mannens. Og det er fordi hennes egg blir bare eldre og eldre (vi er jo født med alle de eggene vi skal ha i vårt liv), mens mannen produserer nye sperm hele tiden.

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på mannens alder, men om du ønsker flere barn, bare kjør på. :-)

Dette stemmer ikke, men det er ganske ny forskning, så ikke så rart at de ikke visste det. Det viser seg nå at mannens alder antakelig har mer å si en kvinnens, siden sæden lages mens mannen er 'gammel' mens eggcellene er laget mens man er på fosterstadiet. Sjansen for bipolar lidelse og ADHD er MYE høyere enn ved yngre fedre.

 

Les mer her: http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2014/02/28/barn-av-eldre-fedre-er-mer-utsatt-psykisk-sykdom

 

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Lenke til kommentar

Annonse

Har 3 friske barn med mannen som var 42, 45 og 47 når våre 3 siste ble født:) Men skjønte ikke helt forklaringen over her ang "gamle" egg. Poenget er vel at de har ligget der så lenge, når man er eldre, at de begynner å bli gamle? Fikk ihvertfall den forklaringen fra min lege på at jeg har hatt 3 aborter etter 46 år.

Lenke til kommentar

Ja, det er klart at eggene på et tidspunkt går ut på dato. Men det jeg har lest er at når man er eldre produserer man sæd med mange flere mutasjoner.

 

Det er klart at i de fleste tilfeller går det bra. Men psykiske sykdommer som f.eks bipolar lidelse viser seg jo heller ikke før man blir eldre.

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Lenke til kommentar

Mannen er 53, jeg er 34. Og når jeg ser tallene slik innser jeg at vi er ganske gamle foreldre... Vi har fem tilsammen spredt i alderen 8-22 år. Så å starte på nytt nå er litt rart, men veldig koselig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

 

Min mann er 52 og jeg er 44 (blir 45 i begynnelsen av januar). Vi har en helt frisk baby på 11 dager. (Han var 46 og jeg 38 da vi fikk mellomste, også det barnet er helt friskt.)

 

Jeg har lest nylig om at barn av eldre fedre *kan* ha lettere for å utvikle autisme. Men det jeg kan si deg er, da jeg var på genetisk veiledning i mars, så sa de at problemene går mest ut på kvinnens alder, ikke mannens. Og det er fordi hennes egg blir bare eldre og eldre (vi er jo født med alle de eggene vi skal ha i vårt liv), mens mannen produserer nye sperm hele tiden.

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på mannens alder, men om du ønsker flere barn, bare kjør på. :-)

Dette stemmer ikke, men det er ganske ny forskning, så ikke så rart at de ikke visste det. Det viser seg nå at mannens alder antakelig har mer å si en kvinnens, siden sæden lages mens mannen er 'gammel' mens eggcellene er laget mens man er på fosterstadiet. Sjansen for bipolar lidelse og ADHD er MYE høyere enn ved yngre fedre.

 

Les mer her: http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2014/02/28/barn-av-eldre-fedre-er-mer-utsatt-psykisk-sykdom

 

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Eldre menn får ofte ikke barn med de yngste kvinnene, så mange av disse barna har både mor og far i de eldre sjiktene. Man får ikke gjort studier der menn og kvinner i ulike aldre randomiseres til å få barn med hverandre. Det er vel heller ikke så mange studier som sammenligner menn som får barn når de er 50, Vs menn som er ferdig med barn før 30. Kanskje de er som å sammenligne epler og pærer. Kanskje er oppvekstvilkårene i familier med generasjonsskløft mellom foreldre endret?

 

Jeg tror absolutt ikke det er like sunt å ha eldre far, men akkurat hvor mye av problemer som kan tilskrives fars alder alder alene tror jeg ikke er avklart.

Lenke til kommentar

Annonse

 

 

Min mann er 52 og jeg er 44 (blir 45 i begynnelsen av januar). Vi har en helt frisk baby på 11 dager. (Han var 46 og jeg 38 da vi fikk mellomste, også det barnet er helt friskt.)

 

Jeg har lest nylig om at barn av eldre fedre *kan* ha lettere for å utvikle autisme. Men det jeg kan si deg er, da jeg var på genetisk veiledning i mars, så sa de at problemene går mest ut på kvinnens alder, ikke mannens. Og det er fordi hennes egg blir bare eldre og eldre (vi er jo født med alle de eggene vi skal ha i vårt liv), mens mannen produserer nye sperm hele tiden.

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på mannens alder, men om du ønsker flere barn, bare kjør på. :-)

Dette stemmer ikke, men det er ganske ny forskning, så ikke så rart at de ikke visste det. Det viser seg nå at mannens alder antakelig har mer å si en kvinnens, siden sæden lages mens mannen er 'gammel' mens eggcellene er laget mens man er på fosterstadiet. Sjansen for bipolar lidelse og ADHD er MYE høyere enn ved yngre fedre.

 

Les mer her: http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/2014/02/28/barn-av-eldre-fedre-er-mer-utsatt-psykisk-sykdom

 

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Eldre menn får ofte ikke barn med de yngste kvinnene, så mange av disse barna har både mor og far i de eldre sjiktene. Man får ikke gjort studier der menn og kvinner i ulike aldre randomiseres til å få barn med hverandre. Det er vel heller ikke så mange studier som sammenligner menn som får barn når de er 50, Vs menn som er ferdig med barn før 30. Kanskje de er som å sammenligne epler og pærer. Kanskje er oppvekstvilkårene i familier med generasjonsskløft mellom foreldre endret?

 

Jeg tror absolutt ikke det er like sunt å ha eldre far, men akkurat hvor mye av problemer som kan tilskrives fars alder alder alene tror jeg ikke er avklart.

Man kan velge å tro at forskningen faktisk er forskning - basert på vanlige (=strenge) vitenskapelige kriterier, eller man kan lage sine egne teorier.

 

Selvsagt er det mange eldre menn som får barn med yngre kvinner. Og selvsagt har de tatt mors alder i betraktning, ellers kan man jo ikke konkludere med at noe skyldes fars alder og ikke mors. Funnene er også svært statistisk signifikante.

 

Anonymous poster hash: b7b4e...6b9

Lenke til kommentar

Takk for mange konstruktive svar. Selv er jeg 29 og vi har barn fra før begge to, i alderen 5-19, dette blir vårt eneste felles barn. Nå har vi passert 12 uker og krysser fingrene :)

 

Hi.

 

Anonymous poster hash: e8c4e...fb7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Så godt å lese om så mange "modne" menn. Min "mann" er 45 og han forsvant ut av dette for et par uker siden da han ikke ville bli pappa i hans alder. Så da sitter jeg her 20 uker på vei og gleder meg forsiktig alene i sjokk. 

Lenke til kommentar

Hoff, ikke morsomt og utrolig dårlig gjort. Far blir han foten han vil eller ikke. Min mann er 52.

 

Anonymous poster hash: 77b1c...bf7

Lenke til kommentar

Jeg er 45, mannen 46. 

Min mann hadde over gjennomsnittet bra kvalitet på sin sæd. Da vi har sjekket alt i forbindelse med ivf og eggdonasjon.

Også gensjekket hans sæd. 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Min mann er 52 og jeg er 44 (blir 45 i begynnelsen av januar). Vi har en helt frisk baby på 11 dager. (Han var 46 og jeg 38 da vi fikk mellomste, også det barnet er helt friskt.)

 

Jeg har lest nylig om at barn av eldre fedre *kan* ha lettere for å utvikle autisme. Men det jeg kan si deg er, da jeg var på genetisk veiledning i mars, så sa de at problemene går mest ut på kvinnens alder, ikke mannens. Og det er fordi hennes egg blir bare eldre og eldre (vi er jo født med alle de eggene vi skal ha i vårt liv), mens mannen produserer nye sperm hele tiden.

 

Jeg ville ikke tenkt så mye på mannens alder, men om du ønsker flere barn, bare kjør på. :-)

Jeg har en sønn som er autist ,jeg var 38 når jeg fikk han og min kjæreste 39.

Spes sa at autisme er alltid arvelig fra fars side.

Min kjæreste viser også tegn til autisme 😊

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så godt å lese om så mange "modne" menn. Min "mann" er 45 og han forsvant ut av dette for et par uker siden da han ikke ville bli pappa i hans alder. Så da sitter jeg her 20 uker på vei og gleder meg forsiktig alene i sjokk. 

:(  :klem:

 

Anonymous poster hash: 30855...5e5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...