Gå til innhold

Sår på brystvorte


Steget

Anbefalte innlegg

Jeg har et sår på den ene brystvorten som ikke gror. det ser bra ut mellom hver gang jeg ammer, men etter hvert amming er såret helt åpent igjen.

har tatt bakterieprøve hos legen, uten svar. men legen trodde ikke det var det.

nå har jeg prøvd å amme litt mindre fra det vonde brystet og tilby det andre istedet. slik at såret kanskje kan få litt hvile og gro.. men er det dumt? forsvinner melken der da?

vil jo tilby det innimellom og mye bare jeg blir kvitt såret. og da går kanskje produksjonen opp igjen?

ei foreslo at jeg kunne pumpe det vonde brystet, men da får ikke brystvorten hvile, eller? har dårlig erfaring med pumping fra forrige barn, så jeg kvier meg veldig for å pumpe.

utrolig vanskelig dette med amming,syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Håper såret ditt er blitt bedre nå, eller at du har hørt resultat fra bakterieprøven.

 

Det viktigste med sår er å finne ut hvorfor de kommer. At det åpner seg under amming er dessverre naturlig/vanlig, men det skal gro litt dag for dag, ellers er det ofte tegn på at noe fremdeles er galt - og da som regel enten med barnets dietak og munn eller med ammeteknikken forøvrig.

 

Sjekk at tungebåndet ikke er stramt. Dersom du tar fingeren frem og tilbake i munnen under tunga så skal det ikke være som en gitarstreng, og tunga skal komme ganske langt opp mot ganen når barnet gråter. Stramt tungebånd kan gi sår.

 

Andre ammestillinger kan hjelpe. Tilbakelent amming (naturlig amming/biological nurturing) kan hjelpe, det samme kan tvillingstilling (på den vonde siden). Begge deler finner du video av på http://www.ammehjelpen.no/video

 

Avhengig av hvorfor og hvordan det er sårt så kan pumping absolutt hjelpe. Det er verdt et forsøk om du synes det er greit, men dersom du synes pumping er veldig kjipt/sårt/vondt så la det være.

 

Håndmelking er mer skånsomt og ofte like effektivt som pumping. Du finner video av det også hos Ammehjelpen. Du kan melke i en bolle eller kaserolle, det skal være rent, men trenger ikke være kokt.

 

Når du ikke ammer på et bryst er det viktig å få tømt dette brystet jevnlilg for å unngå tilstoppinger og betennelse. Du kan evt trappe ned på pumping/utmelking etterhvert, da vil produksjonen gå ned, men i starten MÅ du tømme det jevnlig. Dette er spesielt viktig i de første ukene etter fødselen, fordi produksjonen er ikke helt justert inn på etterspørselen enda, så det kan produseres veldig mye melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pumpet da jeg hadde sår på ene brystet. Gruet meg sinnsykt til å pumpe første gangen, siden det var så vondt å amme på det brystet. Men det var ikke så ille faktisk. Jeg håndmelket først, for å avlaste selve brystvorten. Når man håndmelker så melker man hele brystet, ikke bare brystvorten. Det tok bare noen dager før jeg kunne amme som normalt igjen. Her var årsaken at barnet var for tidlig født og slet med å få til riktig sugeteknikk. Lykke til! :)



Anonymous poster hash: 110ae...a01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...