Gå til innhold

Utstyr tråd :)


Twiiie

Anbefalte innlegg

Hva er det man trenger av klær de første månedene? Hvor mye i str 50 og 56? + at vi får vinterbarn, og trenger kanskje litt ekstra der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er foresten utstyrslista mi, så langt :) :

 

Seng

Lekegrind

Babynest - Sy selv

Stellekommode

Stellematte - Ska ha en med vegger

Dundyne - 80x100 og 65x80, en til seng og en til vogn

Sengetøy x 4 - 2 til hver str

Sengekant

Dry tissemadrass/laken

Badebalje

Termometer

Hettehåndkle

Vogn

Bilsete + isofix

Bilspeil?

Skinn - korthåret

Vippestol

Krabbeteppe

Flasker

Morsmelkerstatning - Nan, Hipp...

Bleiebøtte?

Helseteppe

Gaskluter - Sikle/gulpekluter

Vaskekluter

Solbriller

Smukker

Ammepute

Brystpumpe

Babycall

Nautral vaskemiddel

Vognpose

Myggnetting

Reflekser til vogna

Stelleveske

Bilstolpose

Gulpe-smekker

Babyolje

Bleier

Bæreseler?

Frottehåndklær

Poser til bleier

Bamse/koseklut

Amme BH'er

Amme innlegg i ull

Engangskluter

Våtservietter

 

Mye hjelp i en liste som ble lagt ut på fb gruppa, + noe jeg har fylt inn etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min:

 

Vogn

Bilsete

Seng med dyne, madrass og sengetøy x 2

 

Stellematte til å legge der det måtte passe der og da.

Myke kluter.

Gulpekluter.

Babyolje

Sinksalve

 

6 langermete bonullsbodyer

3 langermete ull/silkebodyer

3 strømpebukser

2 ullpysjer

Ullsokker

Ullvotter

Ullfleecedress

Ull/silkeluer

Lammeskinn

Ullfleecepledd

 

Etterhvert trengs vippestol og mer klær. Men det tas etterhvert som det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye i str 50 og 56 og 62?? Når det står 6 stk, er det da tilsammen eller i hver str?? :) Lurer spesielt på de sidene på nett der de skrver det. Men også hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 6 i str 56. På en uheldig dag kan man raskt pløye gjennom 4 bodyer.

Str 50/52 kjøper jeg ikke, det er så vanlig å få i den størrelsen. Klær i 62 har man vanligvis god tid til å skaffe.

 

Erfaringen min tilsier at man ofte kjøper for mye og for mange unødvendige ting, så denne gangen kjøper jeg kun det nødvendigste. Det eneste jeg gidder bruke særlig penger på er bilsete og vogn og gode ullklær. De vokser så utrolig fort og alt babyutstyr brukes i så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt hvorfor det er mest vanlig å få klær i str 52, når jeg kjøper til andre så tenker jeg praktisk og heller kjøper str 62, eller større.. Må jo få ha litt av moroa og kjøpe de minste str selv også, jeg hadde iallefall blitt sur/lei meg hvis jeg ikke hadde fått kjøpt det selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor det er mest vanlig å få klær i str 52, når jeg kjøper til andre så tenker jeg praktisk og heller kjøper str 62, eller større.. Må jo få ha litt av moroa og kjøpe de minste str selv også, jeg hadde iallefall blitt sur/lei meg hvis jeg ikke hadde fått kjøpt det selv. :P

Nå kan jeg kun snakke fra egen erfaring, men jeg og mine søstre + venninner opplevde å få mest klær i str 50/52 og 62.

To opplevde å få barn på 52 cm og kunne ikke bruke 50/52 i det hele tatt, min søsters barn passet i str 50/52 i en hel uke :D

Derfor kjøper jeg ikke den minste størrelsen, kan brette opp en cm eller to på armene på str 56. Skulle jeg mot formodning få en bitteliten baby er det nok av folk som kan kjøpe noe i den minste størrelsen for meg etter fødselen :)

 

Nå skal jeg være så ærlig å si at jeg er opptatt av ikke å forbruke overdrevent mye og er veldig bevisst på hva jeg handler. Da jeg fikk sønnen min hadde jeg litt kjøpedilla og endte opp med alt for unødvendig tøys. Det vil jeg unngå nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å rakke ned på de som får litt handledille. Har vært der selv :D Ville bare forklare årsaken til at mine handlelister er nokså beskjedne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner forklaringen din :) Greit å få litt forklart innimellom, iallefall for meg som er førstegangs :)

Så da kan man igrunn hoppe over den minste str, og heller kjøpe litt stort, da det ikke er sikkert at man i heletatt får bruk for den minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men plutselig får du en baby som er under gjennomsnittet og ligger under 2500g på dagen for å reise hjem. Alt var for stort. Vi fikk litt i størrelse 50, men jeg kunne ønske jeg hadde litt mer da vi kom hjem, for det siste jeg tenkte på var å reise på shopping etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forøvrig innrømme at jeg ikke er helt i shoppingmodus helt enda. Vi har selvfølgelig de fleste store ting i hus, så det er eventuelt litt klær og småting som må handles. Ja, og selvfølgelig en lekegrind. Det hadde vi ikke med når. 1, men med en aktiv 3åring, så må minsten ha en trygg plass å ligge. Blir spennende å se på ultralyd om jeg kan begynne å handle litt blått etterhvert, eller om jeg kun må rydde opp i jenteklærne på loftet ;)

 

Men jeg ser på handlelista di Twiiie, at der er mye du kanskje aldri får brukt, og som du i allefall ikke trenger å ha i hus på en god stund. Kanskje du skulle laget en må-ha-liste, og en som går på ting du kanskje trenger etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen er bygd opp av ting vi må ha og ting vi kanskje trenger etterhvert :) Syns det er greit å ha det nedskrevet :) Er ikke dermed sagt at vi kommer til å kjøpe rubbel og bit på listen :) Tar det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men plutselig får du en baby som er under gjennomsnittet og ligger under 2500g på dagen for å reise hjem. Alt var for stort. Vi fikk litt i størrelse 50, men jeg kunne ønske jeg hadde litt mer da vi kom hjem, for det siste jeg tenkte på var å reise på shopping etter fødsel.

Skulle jeg få en bitteliten baby kan pappaen, en besteforelder eller venner kjøpe noe en av de første dagene etter fødsel. Det er for meg ikke noe stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner forklaringen din :) Greit å få litt forklart innimellom, iallefall for meg som er førstegangs :)

Så da kan man igrunn hoppe over den minste str, og heller kjøpe litt stort, da det ikke er sikkert at man i heletatt får bruk for den minste :)

Erfaringen min er at de minste størrelsene fikk jeg mye av og hadde bruk for kortest tid. Men som sagt, man kan jo få en bitteliten baby også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bare én dyne de første månedene og flyttet den mellom seng og vogn.

Nan, bleiebøtte, ammepute, brystpumpe, flasker og smokker ville jeg sett an behovet for. For noen er de helt uunværlige, for andre helt bortkastet. :-)

Vi hadde bøtte og brystpumpe og 2 flasker (brukt fra 8mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig trengte ikke vi å kjøpe inn noe salver og sånt de første månedene - det var med masse prøver i disse babyboksene. Nesten nok av nyfødtbleier og bind var det også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt store Avent-beger (240ml) på nettet (finner bare de små i butikken). Både jeg og gubben var sikre på at vi bare bestilte 10 store, men jammen var det ikke 10 små (180ml) i pakka også + ei lita skje. Hadde jeg visst dette tidligere, hadde jeg kjøpt denne pakka med en gang, for nå har vi hauger og lass av småbeger!

De store begrene virker jo litt urealistisk digre når man pumper ut en liten skvett etter mye arbeid, eller en porsjon til ungen er to teskjeer potetmos, men plutselig skal de jammen ha mer! Og vi bruker begrene til å ha med kjeks/frukt osv både på jobb og bhg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt store Avent-beger (240ml) på nettet (finner bare de små i butikken). Både jeg og gubben var sikre på at vi bare bestilte 10 store, men jammen var det ikke 10 små (180ml) i pakka også + ei lita skje. Hadde jeg visst dette tidligere, hadde jeg kjøpt denne pakka med en gang, for nå har vi hauger og lass av småbeger!

De store begrene virker jo litt urealistisk digre når man pumper ut en liten skvett etter mye arbeid, eller en porsjon til ungen er to teskjeer potetmos, men plutselig skal de jammen ha mer! Og vi bruker begrene til å ha med kjeks/frukt osv både på jobb og bhg. :)

Hvor kjøpte du disse? Vil lage hjemmelaget mat til babyen når den skal begynne å spise fast føde :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips til beger for å fryse melk i- sist brukte jeg isbitposer og det var helt genialt når man posjonerte den til senere bruk ;-) og vi fikk altfor mye klær i 62 i gave. Og 56 vokste hun ut av etter ca 1 mnd.... bilspeil var jeg helt avhengig av da jeg kjørte mye alene ;-) bæresela brukte jeg mye allerede fra starten- angret på at den ikke var med i sykehusbagen da vi tok fly hjem fra sykehuset. Mangler man klær er det veldig kort leveringstid på mange nettbutikker om man ikke orker å shoppe ( eller har shoppinggale venner )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har akkurat kjøpt store Avent-beger (240ml) på nettet (finner bare de små i butikken). Både jeg og gubben var sikre på at vi bare bestilte 10 store, men jammen var det ikke 10 små (180ml) i pakka også + ei lita skje. Hadde jeg visst dette tidligere, hadde jeg kjøpt denne pakka med en gang, for nå har vi hauger og lass av småbeger!

De store begrene virker jo litt urealistisk digre når man pumper ut en liten skvett etter mye arbeid, eller en porsjon til ungen er to teskjeer potetmos, men plutselig skal de jammen ha mer! Og vi bruker begrene til å ha med kjeks/frukt osv både på jobb og bhg. :)

Hvor kjøpte du disse? Vil lage hjemmelaget mat til babyen når den skal begynne å spise fast føde :-)

Kjøpte de på lekmer.no, med en rabattkode jeg fant ble det179kr pluss frakt, om jeg ikke husker helt feil. Har allerede tatt i bruk de store, og skulle som sagt ønske jeg hadde de for halvannet år siden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare et tips til beger for å fryse melk i- sist brukte jeg isbitposer og det var helt genialt når man posjonerte den til senere bruk ;-)

 

Trenger du ikke fryktelig mange isbiter til én porsjon etterhvert? (jeg spør i uvitenhet; ungen tok bare allernådigst flaske under pappapermen; altså fra rundt 9mnd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent ikke kjøpt inn noe og er 19+ 1. Syns fremdeles det er så fryktelig lenge til og tiden går så sakte! Har sydd et babynest, holdt av en vogn og kjøpt to tvillingbager brukt. Har også kjøpt senger, men ikke montert de! Venter tvillinger, så må kjøpe dobbelt opp av mye☺️ Tenker at jeg skal prøve å begrense meg, kjipt å ha mye stæsj som man ikke får brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt meg en gravidpute etter tips fra ei på vanngym og er superfornøyd! Den heter dreamgenii, og gir støtte til.både korsryggen (deilig!), magen og bena. Og den kom 2 dager etter at jeg bestilte, jeg ble nesten sjokkert! :) Den kosta 800kr, men jeg har igjen såpass mange mnd at det er verdt det for å få sove godt. Og den kan visstnok brukes som ammepute etterpå, jeg hadde ikke det sist, men nå kan jeg da prøve.

Dagens reklameinnlegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...