Gå til innhold

Første legetime?


Zila

Anbefalte innlegg

Jeg ringte legekontoret i går for å høre om time. Jeg sa jeg var litt usikker hvor langt jeg var på vei, men at jeg var minst 7 uker, muligens 8. Fikk kun beskjed om å ringe tilbake når jeg var minst 12 uker. Syns dette hørtes lenge ut,vmen det er kanskje vanlig? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det :) Dei pleier å venta så lenge fordi i veke 12 er den største risikoen for SA over. Og så tidleg er det jo ingenting dei kan gjera om noko går gale likevel. 

Eg var før pga alder, og andre har andre grunnar som gjer at det er større risiko, då får ein gjerne henvisning som må vera gjort til veke 12. Om du er ung og frisk er det berre å ta folaten sin og telja dagar ;)

Her er første jmtime i veke 14/16 ein stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du fikk beskjed om å ringe tilbake i uke 12 da. De kunne jo bare sette opp time til deg 1 mnd fram i tid. Men det er kanskje ikke problem å få time med en gang når man ringer? Er forøvrig vanlig med første legetime i uke 12. Tar blodprøver bl.a. som man ikke kan ta før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ringer tilbake, så skulle jeg få time med en gang. Men lurte litt, siden jeg hører at det er så mange som er inne så mye tidligere. Men da kan jeg vel roe meg ned litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ba meg også om å vente til 10-12 uker. Jeg ringte fastlegen igjen i går og bestilte time til 4 September. Da er jeg 10+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått time 4.september :):) har like så godt byttet fastlege :P legen jeg hadde er ca 5 mil fra der jeg bor nå, plus jeg har ikke sett han på over et år, kun møtt vikarer... Så da var jeg nede på legekontoret i kommunen jeg bor i nå, og der kunne jeg komme inn med en gang, men eneste dagen det var ledig før timen jeg fikk, passet ikke meg. Så er visst veldig forskjellig fra legekontor til legekontor hvor tidlig du kan komme inn ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos legen i går i forbindelse med noe annet, og fikk satt opp ny time igjen når jeg er ca 12 uker på vei.

Hun sa også at dersom det var noe måtte jeg ikke nøle med å ta kontakt.

Hun er en herlig lege, og jeg skulle gjerne hatt henne gjennom hele svangerskapet, men hun går selv ut i svangerskapspermisjon til uka, så da får jeg en vikar. Ser bare an etterhvert om kjemien er god, eller om jeg tar kontrollene hos jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time hos jordmor i neste uke, er da ca 7,5 uke på veg. Her hos oss er det ikke noe automatikk at man venter til uke 12. Jordmor vil gjerne ha folk inn i uke 14 for undersøkelse, så blir kanskje litt for tett på hverandre de kontrollene, hvis man tar den første i uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legekontoret mitt, og de ville ha meg inn så tidlig som mulig. Har fått time i uke 9, og teller dager til vi skal inn. Både jeg og mannen er spente, da det er første gang for begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte forrige uke siden jeg var så spent, er jo første gangen. Fikk time 18, og da er jeg vel rundt 9 uker på vei. Synes det er greit å få komme inn før 12 uker, har jo en del spørsmål siden det er første gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk ikke time hos legen min før uke 12. Så nå er det bare en ukes tid igjen så er det avgårde på legetime! Spent.. Skal dere andre her ha med mannen på første kontroll?? Bare lurer om det er vanlig, jeg tror min gjerne vil være med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med mannen, mest for å ha noen å holde i og for å være to til å huske spørsmålene. Når vi kom dit var det greit, siden de ville ha familien hans' sykehistorie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker på om min mann skal være med på torsdag eller ikke. Spørs hva vi får til. Spennende at vi er flere som skal denne og neste uke :)

 

Noen tips til lure spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på første legetime imorgen :) er 11+4 tror jeg. Mannen min blir ikke med. Tror ikke han var med på noen av de andre, men han var med på ultralyden da ;)

 

Hmmm, har ingen lure spm, men greit å ha tenkt på hvor du vil føde? Det er fritt sykehusvalg, og jeg mener det er legen som søker plass for deg. I de tilfeller hvor du ønsker å føde på ABC klinikk, må man søke selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er å vente til etter 10-12 uker siden det ikke er så mye å "gjøre" med en så tidlig graviditet (med mindre du planlegger å avbryte svangerskapet). Jeg var inne til legen i ca. Uke 5 for å få bekreftet graviditeten og så var jeg tilbake i uke 10 for å ta nødvendige blodprøver og urinprøve. Skal vel i utgangspunktet ikke tilbake før i uke 24. I forrige sv.s var jeg med legen hele tiden siden jeg hadde Hyperemesis og var sykemeldt nesten hele perioden fra uke 7-26 pga sterk kvalme og veldig mye oppkast. Arbeidsplassen min klarte ikke å tilrettelegge tilfredsstillende, så da ble det jevnlige vurderinger om sykemelding hos legen/JM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var hos legen i uke 9+5 så fikk vi ikke gjort så mye annet enn å skrive på helsekortet. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake i uke 12 for de godtok ikke blodprøver av gravide som var tatt tideligere enn uke 12, det var visst noe nytt. Bare noen få dager igjen til neste legetime og ultralyd, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på første legetime nå på tirsdag! Mannen min var med og alt stod bra til. Er 12+5 (troooor jeg), det vil jo bli mer presist på første ul i uke 18.. Men et lite spm..

Hva er vanlig av kontroller? Jeg fikk ikke time igjen før i uke 24.. Synes dette virket skrekkelig lenge til og mye kan jo skje på 12 uker! Legen kjente ikke på magen eller hørte etter fosterlyd, noe jeg var litt forberedt på. Hun var veldig brå og ikke noe koselig i det hele tatt. Er så typisk :( sitter vi som førstegangs foreldre med mange spm som vi bare får korte svar på. Dette er ikke min vanlige lege, han er i leger uten grenser i 6 mnd så han kommer ikke tilbake før etter svangerskapet er over.. Hva ville dere gjort? Og hvor ofte er det vanlig med kontroller?

Hun som tok blodprøvene sa at jeg skulle på kontroll hver fjerde uke. Så lurer på om de i det hele tatt er enige der inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at neste kontroll blir rundt uke 22 -24, de ser på OUL som en kontroll og den er i uke 18. Husker jeg stussa på det første gang jeg også. Men hvis det er noe spesielt tar de seg tid til en kontroll, det er i hvert fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var først hos legen i uke 9+2. Da tok de blodprøvene og vi snakket litt. Var tilbake i uke 11+2 og han så igjennom blodprøvene fra forrige gang og alt så bra ut. Pga bekymring fra meg tok han ekstra blodprøve for å måle hcg nivået, og fikk svar i posten noen dager senere at det var helt normalt :) skal tilbake i uke 16+2 og da ville han prøve å finne hjertelyden :) venter også på brev fra sykehuset om når jeg får UL time :)

Det er for tiden ikke noe jordmor i kommunen, så alle timene blir hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at neste kontroll blir rundt uke 22 -24, de ser på OUL som en kontroll og den er i uke 18. Husker jeg stussa på det første gang jeg også. Men hvis det er noe spesielt tar de seg tid til en kontroll, det er i hvert fall min erfaring.

Tusen takk :) hun sa at det bare var til å ringe om det var noe, men ble så satt ut av at det var såååå lenge til! Men heldigvis så går det nok fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...