Gå til innhold

Hvorfor plutselig sår etter tre uker med amming?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ene brystet blir foretrukket da det er mer melk i det og lettere å få noe ut. Den siste uken har han spist enormt ofte og mye (gikk opp 400 g), og da fikk jeg vondt i brystvorten på dette brystet som blir mest brukt. Det er spesielt uutholdelig vondt det første minuttet jeg ammer.

Jeg kan ikke se noe sår. Jeg ser derimot at det kan hende han har begynt å suge lenger ut på tuppen. Har forsøkt å få han til å gape over en større del, men det er jo kjempevanskelig. Når han er ferdig, ser jeg at brystvorten er litt flat, ikke helt rund.

 

Jeg har ikke noe vondt på den andre puppen, betyr det at jeg kan utelukke sopp? Han ville vel dratt med smitte mellom brystene? Den andre brystvorten blir forresten også litt flat etter amming, men det gjør altså ikke vondt.

 

Håper noen kan si noe om hvorfor dette skjer nå etter tre uker, sånn at jeg enklere kan finne ut hva jeg skal gjøre. Gruer meg til hver eneste amming, og det er OFTE.

 

Anonymous poster hash: 9de06...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva som kan hjelpe, men helsesøsteren her sa at dersom min lille ville spise hver halvtime/time og drakk lite om gangen, så skulle jeg lure henne med smokk sånn at hun ble skikkelig sulten og spiste sjeldnere, men lengre. Kanskje verdt å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Det høres ut som du har veldig mye melk i dette brystet (ut fra vektoppgangen og smertene). Dette kan gi høyt trykk på melka, som kan være ubehagelig for barnet. Mange vil da intuitivt prøve å "knipe igjen" for å få mindre melk på en gang, og dette vil kunne gi smerter. At det oppstår etter noen ukers amming er helt normalt.

 

Jeg anbefaler http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Du kan gjerne forsøke teknikken som er beskrevet der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to! Har ikke vært på nett, så i mellomtiden har jeg bare prøvd ut en salve fra apoteket. Den hjalp i grunnen veldig!

Jeg kan ikke si jeg kjente igjen så mye i artikkelen om overproduksjon, men skal selvfølgelig ikke se bort fra det ennå.

Han bruker litt smokk, men spiser veldig mye likevel. Det er bare fint, for han gikk ned så mye i vekt før melka kom, stakkar.

 

Anonymous poster hash: 9de06...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...