Gå til innhold

Laktoseintolleranse


Miitii

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skriver her for å høre om noen andre har erfaringer med dette. Jeg har en sønn som nå er 2 år, han har siden fødselen hatt problemer med magen. Veldig urolig, mye luft og veldig løs, tyntflytende avføring (ofte vedlig sur). Siden vi begynte å introdusere mat (rett etter 4mnd) har jeg spurt både leger og helsestasjonen om han kan regere på melk og fikk blankt nei i starten. Da han var 6mnd fikk han laktosefri mme, og ble straks mye bedre, roligere og begynte å sove om natta. Jeg fikk ham inn til en spesialist barnelege da han var 10mnd og spurte om han kunne reagere på laktose, og fikk blankt nei. Små barn reagerer ikke på laktose, det viser seg først i 3-5 års alder, ofte ikke før i tenårene var beskjeden jeg fikk. Men, hun mente at han reagerte på melkeprotein som han ville vokse av seg rundt 12-15mnds alder. Jeg hadde hele tiden gitt ham mme tydelig merket med melkeproteininnhold men uten laktose (dette var en melk vi brukte i utlandet, får ikke tak i i Norge). Vi fikk beksjed om å ikke holde ham borte fra melkeprodukter. Han har fortsatt å være urolig, våkne mye på natta, og som sagt hatt veldig løs avføring. Nå har jeg igjen tatt ham med til en ny lege, for å undersøke om noe annet kan være galt med magen hans. Vi tok mange tester og fikk beskjed tilbake at han har testet positivt på laktasegentest (altså at han er genetisk disponert for å ikke tåle laktose). Men igjen sier legen at han er alt for ung, så det er ikke laktose han reagerer på nå, men at det kan komme senere. 

Jeg føler meg litt som en dum mor som insisterer på denne laktoseintoleransen når alle leger sier jeg tar feil men nå vurderer jeg sterk å teste ut selv. Nå har han fått veldig lite melkeprodukter (og ingen ren drikkemelk) denne sommeren og for første gang har han fin avføring, så nå vurderer jeg å gi ham masse laktose en dag for å se om den løse magen kommer tilbake.

Har andre hatt erfaring med så små barn med laktoseintolleranse? Eller har lignende symptomer, men det har vist seg å være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Fortsetter under...

Vi har ei på 15 mnd som jeg også er ganske sikker på at har laktoseintoleranse. Har tatt allergitest hos legen som ikke slo ut på noe men det var da hun var under ett år og har forstått fet som at de ofte kan ha allergier som ikke gir utslag da. Vi har hatt mistanke om melkeallergi eller laktose hele livet for hun har, som din, hatt mye problemer med magen, løs avføring og mye ubehag. Møtte også lite forståelse hos leger som påstod hun var altfor liten til allergier og spesielt laktose men det gjelder ikke for medfødt laktoseintoleranse etter hva jeg har lest meg til på egenhånd. Vi fikk bare beskjed om å teste ut alt på egenhånd, og om hun fortsatt var dårlig når hun ble 1.5-2 år kunne de sjekke igjen. Først nå etter mange måneder med melkefritt er magen god nok til å tåle små mengde laktose og hun kan ha laktosefri yoghurt. Så at ikke de kan ha allergier når de er så små er bare tull. Om legen ikke vil hjelpe, les deg opp på egenhånd og fortsett å teste ut. Med laktoseintoleranse skal de tåle en viss mengde laktose hver dag men hvor grensa går er individuelt og vet ikke hvordan det er med de små. Vi er bare glade ho endelig er god i magen og har normal avføring så vi har ikke turt å teste så masse enda.

 

Anonymous poster hash: 947ba...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Takk for svar. Etter jeg postet dette har vi holdt ham borte fra laktose, og han er mye bedre :) Han har helt normal avføring, og han sover på nettene :D Det hender at han en gang i mellom får noe med laktose, vi pleier ikke sjekke alle innholdsfortegnelser og lar ham få litt is eller lignende når vi er i selskap, vi har ikke merket at han reagerer disse få gangene. Men jeg regner jo med at han tåler litt, vi vet bare ikke hvor grensa går. Så vi holder ham stort sett borte fra all laktose, og det går helt fint. Siden han ikke får kraftige reaksjoner på litt nå og da, koster det jo ikke oss noe å holde ham borte fra det, så vi tester ikke med store mengder :) Legene kan si hva de vil, og så gjør vi det slik vi føler det er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei☺ jeg har ei datter som først fikk påvist laktoseintoleranse når hun var 3år. Hun er nå snart 5. Jeg synes ikke du skal høre på hverken leger eller din mor om så. Stol på deg selv, ingen kjenner barnet ditt betre enn deg selv. Mi datter gråt så sinnsykt mye at jeg selv gråt til tider fordi jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre. Hun gråt hver natt flere timer. Når hun fikk påvist intoleranse for laktose ble jeg faktisk glad. Kanskje litt rart for andre der ute som leser, men jeg ble det fordi da visste vi hvorfor hun gråt og kunne faktist gjøre noe med det og hjelpe henne. Vi gikk over til laktosefri kost og hun sov gjennom natta! Vel å merke da var hun 3år. Så stol på deg selv, det gjorde ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...