Gå til innhold

Vektøkning-stress?


Anekdote

Anbefalte innlegg

Flere som er litt stressa ang. dette temaet? Jeg er 18+1 nå og har gått opp 2 kg. Var hos jordmor i uke 17 som sa at man helst ikke skulle gå opp mer enn 2 kg før uke 17, mens legen jeg snakket med i går kommenterte at jeg veide for lite. Er 162 høy og veier nå 55 kg. Begynte på 53. Har jo normalt sunn bmi fra før svangerskap, men har kuttet mye ned på sukker nå pga at det er svangerskapsdiabetes i familien. Jeg blir litt sprø av at helsestasjonen er så opptatt av at man ikke skal legge på seg for mye mens andre gjerne kan kommentere at man er litt vel slank. Jeg er i fin form og mini har vært fin på begge UL jeg har hatt. Prøver å spise sånn at jeg blir god og mett og håper at kroppen regulerer dette selv. Det beste er kanskje å ignorere alles velmenende råd og bare stole på meg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg er det beste:) Jeg har selv gått opp kanskje litt mye, men prøver og ikke fokusere på det. Veide 63,5 kg og er 1,65 m høy før svangerskapet! Men er godt trent, så hadde lav fettprosent og synlige muskler om jeg kan si det? (Må bare si det, for bmi tallet mitt blir jo omtrent overvektig noe som ikke stemmer i det hele tatt). Nå har jeg gått opp 3,7 kg, huff og er bare 20+0. Men er kanskje ikke så rart når man går fra å trene 7 ggr i uken til 4-5 ggr med lavere intensitet i tillegg.. Har kanskje fått i meg litt mye sukker også, så der kan jeg jo skjerpe meg! Men har ikke fått noe særlig gravidmage enda.. Prøver og ikke bry meg så mye om vekten, men er jo vanskelig også? Klarer ikke helt å vende meg til tanken om at vekten bare vil øke og øke.. :P

Endret av Fillibobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ligger inne på 2 trimester:

 

Ca. vektøkning

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista over her stemmer bra med hva jeg har fått presentert ved tidligere svangerskap også. Er man veldig overvektig skal man helst ikke gå opp så mye utenom dette men vektøkning må man regne med :) Ta det med ro og kos deg med den voksende magen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...