Gå til innhold

Erfaringer med Strattera?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 17 år har i dag begynt på Strattera. Han har hatt ad/hd diagnose i mange år, men vi har prøvd alle andre muligheter enn medisiner i håp om at det skulle hjelpe. Nå går det ikke lenger og vanskene hans er så altomfattende og graverende at han selv insisterte på å prøve ut medisiner. Overlegen på nevrologisk skrev ut Strattera på grunnlag av rapporter og medisinske undersøkelser. Han er en stor gutt (193 cm og 85 kg) og skal begynne med 25 mg i døgnet i 10 døgn og deretter øke til 50 mg i døgnet.

 

Kjenner at jeg liker dette veldig dårlig, men skjønner at det må til. Noen som har erfaring med Strattera som kan dele med meg?

 

Anonymous poster hash: f5a60...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desverre har jeg svært dårlig erfaring med statterra. Har en sønn på 14 med tourettes og adhd som prøvde dette medikamentet for to år siden.

Han forandret personlighet helt, ble veldig deprimert og ville dø....

Han kan selvfølgelig ha vært unntaket.. Men har vært helt imot medisinering etter den grusomme opplevelsen.

Har tatt flere andre grep som hard fysisk trening daglig, sunnere kosthold og nok søvn som har hjulpet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti...... Tingen er bare den at gutten har hatt denne diagnosen i alle år, på papiret i 8 år. De årene har vi prøvd ALT. Han har gluten og melkefri diett, minimalt av sukker og tilsetningsstoffer. Han trener 3-5 ganger i uka, vi har vært på uttallige tenklige og utenklige kurser, adferdsterapi, familieterapi og sikkert mye annet som jeg har fortrengt. Problemet er bare at gutten min har større og større utfordringer. Han har ikke sjangs til å henge med på skolen, selv etter mye hjelp og tilrettelegginger fra ppt. Han klarer overhode ikke å styre impulser på noen som helst områder, han har ei lillesøster på 7 år som planlegger oppgaver og holder fokus bedre enn han gjør.

 

Psykologen på nevrologisk team var veldig klar i dag. Dersom han nå ikke kan hjelpes av medisiner, kommer vi til å måtte søke ung ufør for han.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: f5a60...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Skal han ikke få prøve seg engang før han settes i bås som ufør?

 

Jeg har en med ekstrem adhd som jobber på min avdeling i barnehagen som assistent.

 

han har, etter eget ønske, ikke noe alene ansvar for ungene, men er en kjemperessurs i en ellers kvinnedominert voksen gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å gå i detalj. Skriver fra tlf og det er så knotete... For å si det sånn: sånn han fungerer i dag, vil ingen ansette han og det har jeg full forståelse for.

 

Anonymous poster hash: f5a60...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde Strattera selv, og det hadde veldig liten effekt på meg. MEn det var i det minste ingen negative bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Hvis ikke dette fungerer, kan vi fortsatt prøve ritalin eller conserta. Kjenner at dette er veldig vanskelig.

Hi

 

Anonymous poster hash: f5a60...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Når du har en slik holdning til barnet ditt merker jeg at jeg blir litt provosert. Det er bra du skjønner at han trenger hjelp, men at han ikke kommer til å kunne jobbe uten virkende medisin er ganske naivt og fordomsfullt. Du forteller at visst han ikke får medisin blir han uføretrygdet. Medisin kan ikke løse problemene. Det kan hjelpe, men kan også ha mange bivirkninger. Jeg måtte slutte fordi jeg fikk enda verre søvnvansker og følte meg nedstemt. Han kan såklart få seg jobb og da er det din jobb å ha troen på han!! Har selv ADHD og skal studere, og foreldrene mine har alltid hatt troen på meg. De med ADHD er ofte mer kreative, så det er ikke bare negative egenskaper. Man må bare finne sin retning. Trening, riktig mat, gode venner og støttende familie tror jeg hjelper langt bedre enn noen medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår prøvde Strattera og det gå god effekt på uro og konsentrasjon, men store humørsvingninger, veldig søvnproblemer og sterkt redusert appetitt så hun måtte slutte med Strattera etter 5 mnd.

Anonymkode: 97747...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi forsøkte strattera og det funket veldig dårlig. Skikkelige humørsvingninger, kunne plutselig grine uten grunn, og ble kjempetrøtt midt på dagen. Hun begynte på  medikinet etterpå, samme virkestoff som Ritalin. Det fungerer veldig bra og hun har brukt det nå i 4-5 år. 

Anonymkode: 56731...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Til dere som har prøvd strattera. Hvor lenge ble den prøvd før dere byttet?

Og hvordan er prosessen i byttingen?

Har negative effekter av strattera selv i hus og ønsker bytte av medisin..

Anonymkode: 960fb...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min fikk massive bivirkninger av concerta, han mistet matlyst (normalt) ble labil og fikk medisinfremkalt psykose. 

For han ble strattera en ny verden. Ingen bivirkninger og et helt normalt liv uten å gå på medisin som er klassifisert som narkotika. Det eneste jeg angrer på. Er at vi ikke fikk byttet før. Det gjør vondt i hjertet med tanke på alle bivirkninger han opplevde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Sønnen min fikk massive bivirkninger av concerta, han mistet matlyst (normalt) ble labil og fikk medisinfremkalt psykose. 

For han ble strattera en ny verden. Ingen bivirkninger og et helt normalt liv uten å gå på medisin som er klassifisert som narkotika. Det eneste jeg angrer på. Er at vi ikke fikk byttet før. Det gjør vondt i hjertet med tanke på alle bivirkninger han opplevde. 

Mens jeg har helt motsatt erfaring. Jeg startet med concerta og ble helt flat. Kjente ikke meg selv igjen, det gjorde ikke andre heller. En utrolig slitsom periode der jeg mistet mye personlighet og livsglede. Byttet til strattera og fikk en helt ny hverdag. Jeg ble meg selv igjen. 

Jeg tror rådet hi må få er å prøve med et åpent sinn, men kast inn håndkle så fort dere oppdager uønsket effekt eller bivirkninger. Det som funker for en funker nødvendigvis ikke for en annen. 

Og hver så snill hi, ikke begrens gutten din! Det finnes uante ressurser i diagnosen hans og han kan bli akkurat hva han vil og trenger på ingen måte bli ufør. Skremmende at du har den holdningen. Selv jobber jeg som mellomleder, har akkurat avsluttet en master, jeg er mor og kone og har alt på stell. Selvsagt finnes det grader av adhd og måten den rammer på, men ikke ta fra sønnen din muligheter. Det er det verste du kan gjøre. Gi han muligheter, herifra til evigheten. 

Anonymkode: fda7b...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk dårlige bivirkninger av strattera. Husker ikke hvor lenge vi brukte det, noen uker mener jeg. 

Hun sovnet midt på dagen, og gråt uten grunn. Bokstavlig talt, så står hun og gråter foran meg og fortviler fordi hun aaaaner ikke hvorfor hun gråter. Det var ingen grunn. Det var grusomt. 

Vi stoppet med den og gikk over på veldig lave doser med medikinet. Det virker veldig bra. De har hun hatt nå i 4-5 år. 

Uten dem blir hun veldig labil og svært kranglete. 

Anonymkode: 56731...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mens jeg har helt motsatt erfaring. Jeg startet med concerta og ble helt flat. Kjente ikke meg selv igjen, det gjorde ikke andre heller. En utrolig slitsom periode der jeg mistet mye personlighet og livsglede. Byttet til strattera og fikk en helt ny hverdag. Jeg ble meg selv igjen. 

Jeg tror rådet hi må få er å prøve med et åpent sinn, men kast inn håndkle så fort dere oppdager uønsket effekt eller bivirkninger. Det som funker for en funker nødvendigvis ikke for en annen. 

Og hver så snill hi, ikke begrens gutten din! Det finnes uante ressurser i diagnosen hans og han kan bli akkurat hva han vil og trenger på ingen måte bli ufør. Skremmende at du har den holdningen. Selv jobber jeg som mellomleder, har akkurat avsluttet en master, jeg er mor og kone og har alt på stell. Selvsagt finnes det grader av adhd og måten den rammer på, men ikke ta fra sønnen din muligheter. Det er det verste du kan gjøre. Gi han muligheter, herifra til evigheten. 

Anonymkode: fda7b...b6e

Da har vi helt samme erfaring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at Strattera koster 3 ganger så mye som Ritalin og Conserta, derfor blir den langt mindre grad tilbudt til ungdommer enn de andre medisinene. Big Pharama.. 

I alle fall gi det et forsøk HI. Dere har ikke så mye å tape. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Strattera er litt spesielt, det tar noen uker før effekten slår inn og så øker effekten gradvis over noen måneder. Jeg kjenner\vet om 3 som har gått eller går på den. Ei fikk veldig god effekt etter noen uker og greide plutselig å begynne å jobbe etter et liv utenfor skole\arbeidsliv, de 2 andre fikk ikke noe særlig effekt, men han ene kutta den etter en måned så mulig han kunne hatt effekt om han hadde prøvd litt lenger. Ut ifra hva jeg har forstått bør du nesten bruke den minst 3 måneder for å se om det gir noen klar effekt eller ikke - https://topeuro-shop.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 6.12.2017 den 9.13):

Mens jeg har helt motsatt erfaring. Jeg startet med concerta og ble helt flat. Kjente ikke meg selv igjen, det gjorde ikke andre heller. En utrolig slitsom periode der jeg mistet mye personlighet og livsglede. Byttet til strattera og fikk en helt ny hverdag. Jeg ble meg selv igjen. 

Jeg tror rådet hi må få er å prøve med et åpent sinn, men kast inn håndkle så fort dere oppdager uønsket effekt eller bivirkninger. Det som funker for en funker nødvendigvis ikke for en annen. 

Og hver så snill hi, ikke begrens gutten din! Det finnes uante ressurser i diagnosen hans og han kan bli akkurat hva han vil og trenger på ingen måte bli ufør. Skremmende at du har den holdningen. Selv jobber jeg som mellomleder, har akkurat avsluttet en master, jeg er mor og kone og har alt på stell. Selvsagt finnes det grader av adhd og måten den rammer på, men ikke ta fra sønnen din muligheter. Det er det verste du kan gjøre. Gi han muligheter, herifra til evigheten. 

Anonymkode: fda7b...b6e

😍 Muligens ett av de fineste svarene jeg har lest her inne. Jeg var vært her i snart 20 år. 

Anonymkode: 05988...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har god effekt av srattera. Hun har brukt det i et år. Etter at hun har prøvd to andre medisiner. Hjelper på uroen og angsten som kom som følge av uroen.  Den tryller selvsagt ikke vekk alle problemene men hun merker det veldig godt hvis hun har glemt å ta medisinen en dag.

Hun har ingen bivirkninger og endret ikke personlighet eller ble «flat» eller noe. 

Anonymkode: f254b...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...