Gå til innhold

Min vekthistorie, noen som vil dele?


SagflisiHåret

Anbefalte innlegg

Synes det er Interessant å vite hvorfor folk er blitt store.

 

Selv begynte jeg å legge på meg som 10-11-åring. Husker at jeg spiste masse om kvelden fordi jeg ikke ville legge meg før storebroren min. På ungdomsskolen vokste jeg i høyden og var plutselig normalvektig, uten å innse det selv såklart. Men ser det på bilder.

 

På videregående var jeg normal slank men med to-trekilo ekstra rundt livet, det har alltid vært mitt problemområde. Følte meg som alltid tjukk, men vet nå at jeg ikke var det.

 

I tjueårene var jeg som på videregående, slank med litt mage. Etter å ha blitt samboer la jeg på meg et par kilo. Og så, i en alder av 27, ble jeg gravid. Etter at knøttet var født gikk jeg ned i vekt naturlig i løpet av et halvt år. Veide da 68 kilo.

 

Men såååå....kom den Store Smellen i mitt liv - angst...og vips, etter å ha begynt på medisiner (antidepressiva) veide jeg i løpet av 6-7 måneder plutselig 89 kilo! Jeg så det ikke selv, før jeg så et bilde av megselv fra nyttårsaften. Så jeg tok grep, og i løpet av et halv år gikk jeg ned til ca 80 kilo. Det gikk med andre ord sakte...

 

Og så, vips, gravid igjen:) toppvekta var 94, og etter fødsel fikk jeg en naturlig nedgang til 81 kilo. Etter det begynte jeg aktivt å spise sunnere og gikk ned til 76. Da sa det stopp i tre måneder. Men nå har jeg kommet ned på 74 og jeg tror det går riktig vei:)

 

Selv og jeg stort sett har vært ganske slank, bare med litt rundt magen, har jeg alltid tenkt at jeg er den tjukke og store. Det irriterer meg at jeg har kastet bort 15-20 år av mitt liv på å tro det. Faktisk nå, selv om jeg fremdeles for stor, ser jeg at jeg begynner å få en fin fasong. Har store håp for månedene som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært stor. Ikke tjukk, men alltid hatt litt valpefett. Har også fått høre det, spesielt av min mor. Det ble ikke gjort tiltak for at vi skulle kunne begrense oss, som barn er dette ikke noe man klarer å styre selv.

 

Jeg var noen kilo for masse på ungdomsskolen, noe bedre på videregående. Gikk ned nokså masse den sommeren jeg ble 18 år. Flyttet så ut som 18 åring. Skulle i lære. La antageligvis på meg 10 kilo nokså fort.

Det gikk kun en vei, men klarte å holde det litt i sjakk med å være oftere på slankekur enn jeg levde vanlig.

 

Jeg passerte 20 år og ble bare større og større. Ble gravid når jeg var 22 år. Var 90 kilo når jeg ble gravid. La på meg litt over 15 kilo under svangerskapet. Tok 3 uker etter fødsel så var jeg nede i vekta før svangerskap. Tok i løpet av 1 år til av nesten 10 kilo til. Ble så gravid igjen når jeg var 24 år og la på meg sikkert 25 kilo.

Ammet lenge, men 1 år etter fødsel veide igjen det jeg veide før jeg ble gravid.

 

Klarte ikke å holde dette og jeg gikk fort oppover i vekt. Når jeg var 28 år veide jeg 100 kilo, uten å være gravid.

 

Begynte da igjen kampen mot kiloene. Har vært sånn at jeg har vært flink mellom jul og sommer, og sommer og jul. Har slanket meg konstant utenom disse periodene, for da har jeg lagt på meg så masse igjen at jeg må bare på an igjen. Jeg lærer aldri..

Var nede på 73 kilo før jul 2012. Ble så syk og gikk i løpet av 8 mnder opp til 95 kilo. Nå prøver jeg å bli kvitt kiloene igjen, og håper det blir siste gang.. Jeg er så lei av å være feit og av å ikke lære :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg begynte å legge på meg i tenårene, rundt da jeg havnet i puberteten. Er 164 cm høy og veide rundt 70 - 74kg fra jeg var 15 til jeg var 20. Holdt meg ganske stabil der.

 

Så sluttet jeg å røyke. Jobbet da på et kjøkken og røyken ble byttet ut med mat. Jeg spiste og jeg spiste hele dagen lang. Ble også samboer på denne tiden og mindre aktiv. La på meg 17 kg. Veide 90. Tok grep og gikk ned 30 kg på 4-5 mnd. Veide da 60 i er års tid.

 

Ble så deprimert og begynte på antidepressive. Føk opp i vekt igjen ganske raskt og havnet vel rundt 85.

 

Tok meg sammen da jeg begynte å bli bedre og trappet ned på medisiner. Gikk ned til 65 kg.

 

Et år etter dette ble jeg gravid. Veide 99 kg den dagen jeg fødte.🙊

 

20 kg rant av den første mnd. 14 kg trimmet jeg vekk sakte men sikkert. Var nede på 64kg.

 

Så ble jeg gravid igjen og 2 år etter jeg fødte første viste vekta 98 kg den dagen nr 2 kom til verden. 13 kg forsvant med fødselen. Veide 85 frem til babyen var 1 år. Tok meg sammen og slanket bort resten og havnet på 63 kilo.

Veide 63 kilo en stund så lenge jeg passet på hva jeg spiste. Så havnet jeg i kjelleren igjen. Trøstespiste hele høsten og la på meg til 73 kg. Ble uplanlagt gravid og gikk opp til 96 kg. Etter fødselen gikk jeg kun ned til 91 denne gangen og der stoppa det. Veide 91 kilo ca 6 mnd før jeg tok tak i det og begynte å slanke meg. Dette var tidligere i år og veier nå 73 kilo. 10 kilo igjen med andre ord.

Jeg jobber fremdeles med saken.

 

Snakk om å være jojo de ti siste årene. Håpløst!

 

Anonymous poster hash: 98114...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tynn som en strek helt til jeg var 32, var nesten litt undervektig. Så sluttet jeg å røyke, byttet jobb og begynte på medisiner i løpet av kort tid. Og vips, så var det gjort for meg. Vekta økte og økte for hvert år, men jeg så ikke selv hvor gale det var. Nå 9 år senere har jeg lagt på meg 45 kilo, og det er skrekkelig vanskelig å gå ned igjen



Anonymous poster hash: cf072...569
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...