Gå til innhold

Hva ville dere valgt? (Tannproblem)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kommet i en vanskelig situasjon pga en udugelig tannlege.

Den ene tannen min er rett og slett ødelagt og må trekkes.

Hva ville dere valgt?

1) Trekke tannen og sette inn implantat. Da må jeg også trekke visdomstennene.

2) Trekke tannen og regulere frem de andre tennene, da kan jeg beholde visdomstennene.

 

 

 



Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville trekt visdomstennene. min erfaring er at det er kun problemer med de likevel. Synes alle jeg prater med har måtte trekke 1 eller flere av ulike grunner. Selv har jeg trekt 3 av 4



Anonymous poster hash: 226c8...40a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for nr 2 selv om det er en tidkrevende prosess.

 

Anonymous poster hash: 5ccfa...d76

 

Takk for svar :) Vet du om ansiktssymmetri forandrer seg ved bruk av regulering?

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg ville trekt visdomstennene. min erfaring er at det er kun problemer med de likevel. Synes alle jeg prater med har måtte trekke 1 eller flere av ulike grunner. Selv har jeg trekt 3 av 4

 

Anonymous poster hash: 226c8...40a

 

 

Ja, hører mange si at de bare er problemer. Mine har litt korte røtter, men ellers hele og pene. Tannlegen min mente at ekte tenner alltid var bedre enn implantat, men når jeg har lest om det står det at implantater skal vare livet ut. Derfor jeg har blitt så usikker.

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.

Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.



Anonymous poster hash: f122b...d1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.

 

Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.

 

Anonymous poster hash: f122b...d1e

 

 

Men mine ville jo da blitt regulert frem? 

Vet ikke hvor mye en regulering ville kostet (Folk sier alt fra 20-50 000) 

Implantat koster rundt 15-30 000) 

Jeg har litt skjeve tenner siden de står for tett, men ikke noe som egentlig plager meg. Jeg vil bare få den ødelagte tannen ut.

 

Takk for innspill :)

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha innplantat nå, kommer på 24 000, sykt mye penger, men ville heller det enn å regulere. 



Anonymous poster hash: c9f05...aaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammaTilKidsa

 

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.Anonymous poster hash: f122b...d1e

 

 Men mine ville jo da blitt regulert frem? Vet ikke hvor mye en regulering ville kostet (Folk sier alt fra 20-50 000) Implantat koster rundt 15-30 000) Jeg har litt skjeve tenner siden de står for tett, men ikke noe som egentlig plager meg. Jeg vil bare få den ødelagte tannen ut. Takk for innspill :)Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Hvilken tann er det? Er det ikke mulig å trekke tannen og deretter ikke gjøre noe (altså om tannen er langt bak)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

 

Åh, virkelig? Hva slags infeksjoner?

Ingen av dem jeg har snakket med har sagt noe om å måtte gå til tannlege to ganger i året eller at det er høyere risiko for infeksjon enn ved vanlige tenner?

 

Jeg lider av munntørrhet, vil det ha noe å si? Har god munnhygiene ellers.

 

Det med at det tar tid er jeg inneforstått med. Alt er bedre enn den ødelagte tannen jeg har nå, som har begynt å bli litt løs. Skrekk og gru!

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for implantat.

Hvis du velger regulering.. Tennene vil tilbake på sin "faste" plass, så du må kanskje bruke plate om natta i mer enn et år. Nå får barna beskjed om at den skal brukes livet ut periodevis når man merker endringer.

 



Anonymous poster hash: 9b2f7...99b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.Anonymous poster hash: f122b...d1e

 Men mine ville jo da blitt regulert frem? Vet ikke hvor mye en regulering ville kostet (Folk sier alt fra 20-50 000) Implantat koster rundt 15-30 000) Jeg har litt skjeve tenner siden de står for tett, men ikke noe som egentlig plager meg. Jeg vil bare få den ødelagte tannen ut. Takk for innspill :)Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Hvilken tann er det? Er det ikke mulig å trekke tannen og deretter ikke gjøre noe (altså om tannen er langt bak)?

 

 

Det er tann nr. 5 fra fortannen, så ikke så veldig langt bak.

Det er en av tennene som støtter opp ansiktet litt, så man kan risikere å bli litt dratt i ansiktet om man bare lar det være, og kjevebeinet vil bli ødelagt der som tannen var. Det sa iallefall tannlegen min. 

Hadde det vært en av de bakerste jekslene hadde jeg nok gjort det! Dette er guffent!

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg ville gått for implantat.

Hvis du velger regulering.. Tennene vil tilbake på sin "faste" plass, så du må kanskje bruke plate om natta i mer enn et år. Nå får barna beskjed om at den skal brukes livet ut periodevis når man merker endringer.

 

 

Anonymous poster hash: 9b2f7...99b

 

 

Ja, jeg sliter jo egentlig ikke så mye med at de er litt skjeve, og tettheten vil jo forsvinne når visdomstennene forsvinner. Har time hos kjeveortopist uken etter denne og lurer på om jeg bare skal avlyse og gå for implantat. 

Men blir så usikker :S

 

(Tanken på å bli sår i munnen og slite med løse tenner under stramming frister heller ikke :P)

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.Anonymous poster hash: a3991...3cc

 Åh, virkelig? Hva slags infeksjoner?Ingen av dem jeg har snakket med har sagt noe om å måtte gå til tannlege to ganger i året eller at det er høyere risiko for infeksjon enn ved vanlige tenner?Jeg lider av munntørrhet, vil det ha noe å si? Har god munnhygiene ellers. Det med at det tar tid er jeg inneforstått med. Alt er bedre enn den ødelagte tannen jeg har nå, som har begynt å bli litt løs. Skrekk og gru! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

http://www.odontika.com/no/behandling/implantater/

 

Står litt om det her, særlig på slutten av dokumentet. I tillegg har kjevekirurgen jeg går hos sagt det samme.

 

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.Anonymous poster hash: f122b...d1e

 Men mine ville jo da blitt regulert frem? Vet ikke hvor mye en regulering ville kostet (Folk sier alt fra 20-50 000) Implantat koster rundt 15-30 000) Jeg har litt skjeve tenner siden de står for tett, men ikke noe som egentlig plager meg. Jeg vil bare få den ødelagte tannen ut. Takk for innspill :)Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0
Hvilken tann er det? Er det ikke mulig å trekke tannen og deretter ikke gjøre noe (altså om tannen er langt bak)?

 Det er tann nr. 5 fra fortannen, så ikke så veldig langt bak.Det er en av tennene som støtter opp ansiktet litt, så man kan risikere å bli litt dratt i ansiktet om man bare lar det være, og kjevebeinet vil bli ødelagt der som tannen var. Det sa iallefall tannlegen min. Hadde det vært en av de bakerste jekslene hadde jeg nok gjort det! Dette er guffent! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Ok, min er nr fire, og jeg må utsette det graviditet. De var redd for infeksjon.

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.Anonymous poster hash: a3991...3cc

 Åh, virkelig? Hva slags infeksjoner?Ingen av dem jeg har snakket med har sagt noe om å måtte gå til tannlege to ganger i året eller at det er høyere risiko for infeksjon enn ved vanlige tenner?Jeg lider av munntørrhet, vil det ha noe å si? Har god munnhygiene ellers. Det med at det tar tid er jeg inneforstått med. Alt er bedre enn den ødelagte tannen jeg har nå, som har begynt å bli litt løs. Skrekk og gru! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

http://www.odontika.com/no/behandling/implantater/

 

Står litt om det her, særlig på slutten av dokumentet. I tillegg har kjevekirurgen jeg går hos sagt det samme.

 

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

 

 

Takk for svar :)

Jeg har god tannhygiene (Selv om jeg nå skal gå over til elektrisk siden jeg har blitt livredd for tennene mine nå, hehe) Bruker tanntråd, munnskyll og røyker ikke.

Blir berolighet av suksessraten på 97%. 

 

Kan jeg spørre om når du mistet/trakk tannen før en operasjon? Jeg klarte å skade tannen med et slag og den er nå løs og har fått en kul i tannkjøttet. Skal ringe tannlegen i morgen.

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Det er ingen grunn til å beholde visdomstennene, og mange får problemer med dem før eller siden, fordi de er vanskelige å pusse skikkelig.Jeg ville valgt 1. Det høres billigere ut (?), og er en kortere prosess. Kanskje til og med mindre smertefullt (kommer an på reguleringa). Et implantat skal vare livet ut også, så den saken er jo enkel.Anonymous poster hash: f122b...d1e

 Men mine ville jo da blitt regulert frem? Vet ikke hvor mye en regulering ville kostet (Folk sier alt fra 20-50 000) Implantat koster rundt 15-30 000) Jeg har litt skjeve tenner siden de står for tett, men ikke noe som egentlig plager meg. Jeg vil bare få den ødelagte tannen ut. Takk for innspill :)Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0
Hvilken tann er det? Er det ikke mulig å trekke tannen og deretter ikke gjøre noe (altså om tannen er langt bak)?
 Det er tann nr. 5 fra fortannen, så ikke så veldig langt bak.Det er en av tennene som støtter opp ansiktet litt, så man kan risikere å bli litt dratt i ansiktet om man bare lar det være, og kjevebeinet vil bli ødelagt der som tannen var. Det sa iallefall tannlegen min. Hadde det vært en av de bakerste jekslene hadde jeg nok gjort det! Dette er guffent! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Ok, min er nr fire, og jeg må utsette det graviditet. De var redd for infeksjon.

 

Anonymous poster hash: a3991...3cc

 

 

Åh, så kjedelig! Men tørre og såre slimhinner er vel å be om problemer.

Håper det ordner seg for deg :)

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun de to alternativene som er aktuelle? Hva med en bro? Koster ca 15000 kr. Bør være noen fyllinger i nabotennene for det er ikke så aktuelt å slipe de dersom de er intakte.

 

Ellers er implantat et godt alternativ. Sjansen for infeksjon er ikke stor hvis du har god munnhygiene. Går selvfølgelig an å regulere, men det tar lang tid å regulere på voksne (barna reguleres i vekstspurten). I tillegg kreves det mer for å holde på resultatet da tennene ofte vil tilbake til utgangspunktet. Noe voldsomt også å regulere for å lukke en luke dersom du ikke har noe stort bittavvik ellers.

 

Huff, vet ikke om jeg hjalp deg nå, men snakk med tannlegen din. Ta turen til kjeveortopeden også, og hør hva han/hun sier. Viktig å se nøye på alle alternativer før du bestemmer deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hei, jeg har kommet i en vanskelig situasjon pga en udugelig tannlege.

Den ene tannen min er rett og slett ødelagt og må trekkes.

Hva ville dere valgt?

 

1) Trekke tannen og sette inn implantat. Da må jeg også trekke visdomstennene.

2) Trekke tannen og regulere frem de andre tennene, da kan jeg beholde visdomstennene.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Trekk tannen og se om du gidder å ta inplantat. Spørs jo hvilken tann det er. Å regulere hadde jeg ikke giddet og ikke foreslått pga dette til voksne pasienter. Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 4868c...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Hei, jeg har kommet i en vanskelig situasjon pga en udugelig tannlege.

Den ene tannen min er rett og slett ødelagt og må trekkes.

Hva ville dere valgt?

 

1) Trekke tannen og sette inn implantat. Da må jeg også trekke visdomstennene.

2) Trekke tannen og regulere frem de andre tennene, da kan jeg beholde visdomstennene.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Trekk tannen og se om du gidder å ta inplantat. Spørs jo hvilken tann det er. Å regulere hadde jeg ikke giddet og ikke foreslått pga dette til voksne pasienter. Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 4868c...6ec

Ser det er en 5er. Implantat.

 

Anonymous poster hash: 4868c...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun de to alternativene som er aktuelle? Hva med en bro? Koster ca 15000 kr. Bør være noen fyllinger i nabotennene for det er ikke så aktuelt å slipe de dersom de er intakte.

 

Ellers er implantat et godt alternativ. Sjansen for infeksjon er ikke stor hvis du har god munnhygiene. Går selvfølgelig an å regulere, men det tar lang tid å regulere på voksne (barna reguleres i vekstspurten). I tillegg kreves det mer for å holde på resultatet da tennene ofte vil tilbake til utgangspunktet. Noe voldsomt også å regulere for å lukke en luke dersom du ikke har noe stort bittavvik ellers.

 

Huff, vet ikke om jeg hjalp deg nå, men snakk med tannlegen din. Ta turen til kjeveortopeden også, og hør hva han/hun sier. Viktig å se nøye på alle alternativer før du bestemmer deg. Lykke til :)

 

Tannlegen min ville ikke lage bro siden nabotennene var fine. Kun en bitteliten fylling i den ene.

Neida, du hjalp meg du :) Jeg er nemlig engstelig for at det kommer til å ta mye jobb og bare flytte seg tilbake til utgangspunktet. Et implantat er ikke noe jeg tar lett på, men det høres iallefall holdbart og sikkert ut.

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Hei, jeg har kommet i en vanskelig situasjon pga en udugelig tannlege.

Den ene tannen min er rett og slett ødelagt og må trekkes.

Hva ville dere valgt?

 

1) Trekke tannen og sette inn implantat. Da må jeg også trekke visdomstennene.

2) Trekke tannen og regulere frem de andre tennene, da kan jeg beholde visdomstennene.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Trekk tannen og se om du gidder å ta inplantat. Spørs jo hvilken tann det er. Å regulere hadde jeg ikke giddet og ikke foreslått pga dette til voksne pasienter. Hilsen tannlege

 

Anonymous poster hash: 4868c...6ec

Ser det er en 5er. Implantat.

 

Anonymous poster hash: 4868c...6ec

 

 

Vet ikke om jeg teller riktig vei. Er vel det de kaller premolars? 

Teller nr. 5 fra fortannen. Nr. 4 fra visdomstannen.

Kan jeg spørre om det er noen spesiell grunn til at du ikke anbefaler tannregulering? Jeg er i slutten av 20-årene. 

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammaTilKidsa

 

 

 

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.Anonymous poster hash: a3991...3cc

 Åh, virkelig? Hva slags infeksjoner?Ingen av dem jeg har snakket med har sagt noe om å måtte gå til tannlege to ganger i året eller at det er høyere risiko for infeksjon enn ved vanlige tenner?Jeg lider av munntørrhet, vil det ha noe å si? Har god munnhygiene ellers. Det med at det tar tid er jeg inneforstått med. Alt er bedre enn den ødelagte tannen jeg har nå, som har begynt å bli litt løs. Skrekk og gru! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0
http://www.odontika.com/no/behandling/implantater/Står litt om det her, særlig på slutten av dokumentet. I tillegg har kjevekirurgen jeg går hos sagt det samme.Anonymous poster hash: a3991...3cc

 Takk for svar :)Jeg har god tannhygiene (Selv om jeg nå skal gå over til elektrisk siden jeg har blitt livredd for tennene mine nå, hehe) Bruker tanntråd, munnskyll og røyker ikke.Blir berolighet av suksessraten på 97%.  Kan jeg spørre om når du mistet/trakk tannen før en operasjon? Jeg klarte å skade tannen med et slag og den er nå løs og har fått en kul i tannkjøttet. Skal ringe tannlegen i morgen. Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Jeg mistet tannen i mai ifjor. Det var en rotfyllt tann som var porøs og ødelagt. Fikk ikke trukket roten før etter sommeren, og var til kontroll 3 mnd senere. Fikkbeskjed om at implantat måtte avventes pga graviditeten. Men om tannen er ødelagt av slag får du gjerne alt dekket (traume)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Med implantat er det risiko for stygge infeksjoner. I tillegg må du være uhyre nøye med tannhygiene livet ut samt gå til tannlege ca to ganger årlig for sjekk. Jeg skal nå få implantat og må ut med 30000. Å få implantat et også en tidkrevende prosess, iallefall 6 mnd før alt er på stell.Anonymous poster hash: a3991...3cc

 Åh, virkelig? Hva slags infeksjoner?Ingen av dem jeg har snakket med har sagt noe om å måtte gå til tannlege to ganger i året eller at det er høyere risiko for infeksjon enn ved vanlige tenner?Jeg lider av munntørrhet, vil det ha noe å si? Har god munnhygiene ellers. Det med at det tar tid er jeg inneforstått med. Alt er bedre enn den ødelagte tannen jeg har nå, som har begynt å bli litt løs. Skrekk og gru! Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0
http://www.odontika.com/no/behandling/implantater/Står litt om det her, særlig på slutten av dokumentet. I tillegg har kjevekirurgen jeg går hos sagt det samme.Anonymous poster hash: a3991...3cc
 Takk for svar :)Jeg har god tannhygiene (Selv om jeg nå skal gå over til elektrisk siden jeg har blitt livredd for tennene mine nå, hehe) Bruker tanntråd, munnskyll og røyker ikke.Blir berolighet av suksessraten på 97%.  Kan jeg spørre om når du mistet/trakk tannen før en operasjon? Jeg klarte å skade tannen med et slag og den er nå løs og har fått en kul i tannkjøttet. Skal ringe tannlegen i morgen. Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Jeg mistet tannen i mai ifjor. Det var en rotfyllt tann som var porøs og ødelagt. Fikk ikke trukket roten før etter sommeren, og var til kontroll 3 mnd senere. Fikkbeskjed om at implantat måtte avventes pga graviditeten. Men om tannen er ødelagt av slag får du gjerne alt dekket (traume)?

 

 

Nei, jeg tror ikke det. Den var temmelig ødelagt fra før av, på grunn av en udugelig tannlege (Jeg tok to fyllinger rett før jeg byttet til henne, disse var fine. De to hun gjorde (Som var små hull) ødela tennene.)

 

Jeg bør klage, men da jeg tok ut journalen virket det som det var mye som manglet, og jeg vet ikke om det i det hele tatt er verdt å kjempe mot dem. Vanskelig å vinne.

 

Og enda verre at jeg er så i tvil om hva jeg bør gjøre. 

 

Anonymous poster hash: 8b7f5...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...