Gå til innhold

Mannen min begynner å jobbe på oljeplattform.


Gjest H+H

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God lønn fra mannen hvertfall og en mann som er hjemme maks i 4 uker, og helt borte i 2 uker. Så i 2 uker må du fikse alt selv, og det innebærer at du har en jobb hvor du rekker barnehage og SFO-henting og evt fritidsaktiviteter på ettermiddagen. Dersom dere ikke har besteforeldre som kan hjelpe dere i hverdagen der han er borte...

 

Jeg tror jeg kunne trivdes med en slik løsning.



Anonymous poster hash: 88e58...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere ikke har små barn, for små barn kan lett få problemer.

Håper også mannen din er trofast, siden de aller fleste i vår omgangskrets dessverre har hatt eventyr det ute. Blir jo veldig spesielt å være alene og så tett innpå andre.

 

Ellers tjener han jo bra...



Anonymous poster hash: b114e...ef1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må forvente å måtte gå alene i brylluper, barnedåper og 30 årsdager. Du må også belage deg på å feire jul, påske, 17. Mai og barnas bursdager uten din mann. Barna kan være sinte/lei seg spesielt når de er små og ikke skjønner at pappa kommer hjem igjen! Forlengede turer grunnet tåke, ising og uvær. Du har fullt ansvar! Bekymringer over gasslekasjer og alarmer. Pårørende får vite ting etter media.

 

Ellers får du mann som er 100% hjemme i fire uker og som savner dere når han er borte. Feriepengeri tillegg til lønn, men ellers VANLIG lønn. Utroskap skjer, ja, men det skjer da i andre yrker også. Ikke spesielt mye her! Det er dessuten oppsigelsesgrunn med seksuellle forhold grunnet sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En over her sier at små barn lett kan få problemer. Min erfaring med vår familie er at barna blir så vant med dette, det er dette som er normalen for dem. Men jeg er nok den primære tilknytningspersonen for mine barn, det hadde nok vært annerledes om han plutselig begynte å jobbe på plattform når ungene var 1 og 3 for eksempel. Det er jo trist, men det er jo absolutt ikke uvanlig at en mor er barnas "førsteperson"- selv om hun bor sammen med barnefar.

 

Det er leit når far ikke er hjemme i julen, på bursdager osv. Sist bursdag da eldstemann ble 5 år hadde vi invitert hele bhg.avd til barnebursdag, det måtte jeg klare helt alene fordi mannen ikke kom hjem som planlagt. Verst var det for barnet selvf når pappan ikke kunne være der på dagen hans.

 

Det er også umulig å planlegge noe for min mann (vet ikke om dette er vanlig da) blir kalt ut i hytt og vær og jobber MYE ekstra. Føler jeg er alene hele tiden og har avlyst MANGE avtaler fordi han ikke kommer hjem når han skal.

 

Bonus er penger- jeg trenger ikke jobbe så mye. Jeg har blitt ganske selvstendig også da, gjør jo alt sjøl.

 

Utroskap er jeg ikke særlig redd for- vet ikke helt hvem han skal være utro med? Jobber noen få damer på plattformen, men disse er "eldre" damer som jobber med renhold/ catering. Jeg har i tillegg en mann som jeg virkelig ikke tror har det i seg å være utro, han har familien for kjær til å risikere å ødelegge den.



Anonymous poster hash: ef600...05b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres kjipt ut og kjenner at dette har jeg ikke lyst til.

Vi damer ofrer ganske mye for at de skal kunne dra på jobb.

Jeg må blant annet si opp jobben min siden jeg ikke kommer til å rekke både levering og henting i barnehage.

 

Utro kan han være her også om han ønsker, så det orker jeg ikke ta med i betraktning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En over her sier at små barn lett kan få problemer. Min erfaring med vår familie er at barna blir så vant med dette, det er dette som er normalen for dem. Men jeg er nok den primære tilknytningspersonen for mine barn, det hadde nok vært annerledes om han plutselig begynte å jobbe på plattform når ungene var 1 og 3 for eksempel. Det er jo trist, men det er jo absolutt ikke uvanlig at en mor er barnas "førsteperson"- selv om hun bor sammen med barnefar.

 

Det er leit når far ikke er hjemme i julen, på bursdager osv. Sist bursdag da eldstemann ble 5 år hadde vi invitert hele bhg.avd til barnebursdag, det måtte jeg klare helt alene fordi mannen ikke kom hjem som planlagt. Verst var det for barnet selvf når pappan ikke kunne være der på dagen hans.

 

Det er også umulig å planlegge noe for min mann (vet ikke om dette er vanlig da) blir kalt ut i hytt og vær og jobber MYE ekstra. Føler jeg er alene hele tiden og har avlyst MANGE avtaler fordi han ikke kommer hjem når han skal.

 

Bonus er penger- jeg trenger ikke jobbe så mye. Jeg har blitt ganske selvstendig også da, gjør jo alt sjøl.

 

Utroskap er jeg ikke særlig redd for- vet ikke helt hvem han skal være utro med? Jobber noen få damer på plattformen, men disse er "eldre" damer som jobber med renhold/ catering. Jeg har i tillegg en mann som jeg virkelig ikke tror har det i seg å være utro, han har familien for kjær til å risikere å ødelegge den.

 

Anonymous poster hash: ef600...05b

 

 

Her var begge barna "pappajenter" og fikk store problemer etter at pappaen dro på nordsjøen. Hun ene har fått en diagnose nå, ser ut som det går greit med nr.2.

De var 2 og 4 da mannen min begynte på nordsjøen.

Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg sagt nei, rett og slett.

 

Anonymous poster hash: b114e...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fint her også. Bra lønn som gir oss økonomisk frihet. Men det er en fordel at du har en fleksibel jobb og besteforeldre som er hjelpsomme.

I de periodene mannen er borte jobber jeg mindre. Men når mannen er hjemme har jeg en mye lettere hverdag en de aller fleste. Han leverer nesten hver dag og jeg kan jobbe lengere dager. Ungene kan få seg en fridag midt i uka og slipper å stresse i barnehagen hver morgen slik vi må gjøre når jeg er alene.

Kunne faktisk ikke forestilt meg at han også skulle hatt en "vanlig" jobb, tror han hadde sett barna mye mindre da.

 

Selvsagt hender det at han er borte når store ting skjer, men det overlever vi også.

 

 



Anonymous poster hash: 31b3a...8d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i svartmalingen som står over her.

 

Det å være alene om ansvaret to av seks uker er stort sett ikke noe problem. Det finnes aleneforeldre som er alene mye mer enn det. Man blir selvstendig og barna blir fort vant at pappa noen ganger må på jobb når det er merkedager.

 

På en måte lever man med to typer hverdag. Når han er på jobb er det travelt og man har lite tid til egentid, men når han er hjemme står middagen på bordet når jeg kommer hjem, han har ansvar for å bringe og hente i bhg (hvor barna har korte dager i friperioden) og tar ellers hovedtyngden med det som angår barna. Han savner de jo og vil ta igjen tapt tid så godt han kan.

 

For parforholdet er det også flest positive ting. Man rekker å kjenne på savnet og glede seg til han kommer hjem. I tillegg tar han mye av de faste pliktene sånn at jeg ikke blir sliten når han er hjemme og det kommer også samlivet tilgode ;)

 

Men om det skal fungere avhenger av at mannen ikke forventer å kunne hvile i dagesvis når han kommer hjem selv om han naturlig nok er sliten etter 15 dager med 12 timers skift.

 

Vi er begge slitne etter en arb.periode og det må man bare rette seg etter og heller ta kvelden kl 21 i noen dager etter hjemkomst.

 

Og så er det ikke sånn at offshore = automatisk god lønn. Det kommer helt an på hva jobben består i.

 

Men overtid er jo knallbra betalt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss fungerer det perfekt. Vi stortrives med å ha det slik.

Jeg har ordnet det slik at jeg får komme 15 minutter senere på jobb de ukene han er på jobb.

Det er selvfølgelig negative sider med å ha en mann som jobber borte i 2 uker om gangen, men er også masse positive sider. Kan jo nevne noen:

- lønnen

-4 uker hvor han er hjemme hele tiden

- slipper husvask, klesvask og rydde i 4 uker

-slipper å stå opp med trøtte småsure unger som nekter å kle på seg i de 4 ukene han er hjemme ;)

-komme hjem til ferdig middag hver dag etter jobb :)

- komme hjem til en opplagt mann som har energi til å leke med viltre unger som har enda mer energi( har en veldig tung jobbe så er ofte sliten etter jobb)

- for ungene så slipper de lange dager i bhg/SFO. Ofte henter han de tidlig også går de å finner på noe, f.eks badeland, tur i skogen, lekeland osv. Ungene elsker det. De slipper å måtte være i bhg/SFO fra 07.30-16 som de fleste er.

- og ikke minst sexen dagen han kommer hjem fra jobb ;) hehe

 

Anonymous poster hash: 53c2e...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Håper dere ikke har små barn, for små barn kan lett få problemer.

Håper også mannen din er trofast, siden de aller fleste i vår omgangskrets dessverre har hatt eventyr det ute. Blir jo veldig spesielt å være alene og så tett innpå andre.

 

Ellers tjener han jo bra...

 

Anonymous poster hash: b114e...ef1

 

 

Ja, og tenk hvor mange menn det er der ute. Kanskje han blir homo?

 

Utroskap er ikke en faktor i denne sammenhengen. En utromann er en soon to be eksmann!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Håper dere ikke har små barn, for små barn kan lett få problemer.

Håper også mannen din er trofast, siden de aller fleste i vår omgangskrets dessverre har hatt eventyr det ute. Blir jo veldig spesielt å være alene og så tett innpå andre.

 

Ellers tjener han jo bra...

 

Anonymous poster hash: b114e...ef1

 

 

Ja, og tenk hvor mange menn det er der ute. Kanskje han blir homo?

 

Utroskap er ikke en faktor i denne sammenhengen. En utromann er en soon to be eksmann!!

 

 

Nei, sikkert ikke. Bare påfallende hvor mange som faller for fristelsen =/

 

Anonymous poster hash: b114e...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge han har fri de 4 ukene han er hjemme, tror jeg det kommer til å gå helt fint. Vet at de fleste her jeg bor som jobber "ute" har en annen jobb de 4 ukene de er hjemme. Jobber da for bedrifter her hjemme, med vanlig arbeidsdag. Hos de familiene jeg vet at dette er praksisen fungerer dette utmerket, men vet ikke helt om jeg selv hadde syntes det var ok....



Anonymous poster hash: c224c...bae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

En over her sier at små barn lett kan få problemer. Min erfaring med vår familie er at barna blir så vant med dette, det er dette som er normalen for dem. Men jeg er nok den primære tilknytningspersonen for mine barn, det hadde nok vært annerledes om han plutselig begynte å jobbe på plattform når ungene var 1 og 3 for eksempel. Det er jo trist, men det er jo absolutt ikke uvanlig at en mor er barnas "førsteperson"- selv om hun bor sammen med barnefar.

 

Det er leit når far ikke er hjemme i julen, på bursdager osv. Sist bursdag da eldstemann ble 5 år hadde vi invitert hele bhg.avd til barnebursdag, det måtte jeg klare helt alene fordi mannen ikke kom hjem som planlagt. Verst var det for barnet selvf når pappan ikke kunne være der på dagen hans.

 

Det er også umulig å planlegge noe for min mann (vet ikke om dette er vanlig da) blir kalt ut i hytt og vær og jobber MYE ekstra. Føler jeg er alene hele tiden og har avlyst MANGE avtaler fordi han ikke kommer hjem når han skal.

 

Bonus er penger- jeg trenger ikke jobbe så mye. Jeg har blitt ganske selvstendig også da, gjør jo alt sjøl.

 

Utroskap er jeg ikke særlig redd for- vet ikke helt hvem han skal være utro med? Jobber noen få damer på plattformen, men disse er "eldre" damer som jobber med renhold/ catering. Jeg har i tillegg en mann som jeg virkelig ikke tror har det i seg å være utro, han har familien for kjær til å risikere å ødelegge den.

 

Anonymous poster hash: ef600...05b

 

 

Her var begge barna "pappajenter" og fikk store problemer etter at pappaen dro på nordsjøen. Hun ene har fått en diagnose nå, ser ut som det går greit med nr.2.

De var 2 og 4 da mannen min begynte på nordsjøen.

Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg sagt nei, rett og slett.

 

Anonymous poster hash: b114e...ef1

 

Ser den- altså at de da kan ha fått problemer. Om JEG hadde begynt å jobbe til sjøs når de var 2 og 4 hadde nok mine fått problemer de også. Da er det nok langt bedre at far har jobbet ute hele livet deres slik at det har blitt vant til dette. Det er noe med å ha faste holdepunkt i livet når en er barn. Leit å høre om barna dine.

 

Anonymous poster hash: ef600...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar :)

 

Er det noen som har nektet mannen å jobbe borte?

Det kommer sjelden noe bra ut av å tvinge/nekte partneren noe, men det er klart at dere bør være enig om et sånn jobbvalg. Det påvirker jo hele familien.

 

Men hva med å gi det en sjanse? Som du ser er det mange av oss som trives med den arbeidsordningen. Om det ikke går er det fullt mulig å få seg en landjobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange flotte svar :)

 

Er det noen som har nektet mannen å jobbe borte?

Du må si opp jobben din sier du- er det ikke mulig at du kan jobbe litt redusert da? En time eller to kortere arb dag for eksempel. Det har jeg- ellers så blir det altfor travelt/slitsomt

 

Anonymous poster hash: ef600...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er dessverre ikke mulig å ha kortere arbeidsdager. Da hadde nok kollegaer og mange foreldre blitt sinte på meg ;)

 

Skal ta meg en lang samtale med mannen så finner vi nok ut av hvordan vi skal få dette til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det ganske mange nordsjøarbeidere, har venninner med nordsjøarbeidere og har noen i familien. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste en som ikke også har en jobb hjemme, det blir rastløse, sure og vanskelige å ha med å gjøre når de bare skal "gå hjemme" i fire uker så de har noen småjobber/bijobber også hjemme. Så kjærringene er alene i 2 uker, også drar de lasset sammen i 4 uker, det er ikke sånn at mennene drar lasset alene i de fire ukene de er hjemme, de bare bidrar på lik linje med alle andre fedre/ektemenn.

 

Min mann jobbet ute da vi møttes, men han jobbet på båt så han hadde to uker hjemme og to uker hjemme. Han fikk tilbud om å begynne på plattform og få to uker på og fire uker hjemme, men han takket nei. Han takler overhodet ikke tanken på å være borte fra ungene to uker om gangen, han synes det er altfor lenge. Jeg er glad han ikke har noe ønske om å jobbe ute nå som vi har barn å ta oss av...

 

Vi taper selvfølgelig en masse penger på det, men for oss er det greit. Man må bare finne det som passer sin familie best.

 

Om du er skeptisk kan dere jo gi det et års prøvetid, da får dere en god inntekt det året og dere får følt litt på det. Så kan dere snakke om det og gjøre opp status om et år, enten har det gått greit eller så får dere det ikke til å fungere noe greit.



Anonymous poster hash: 3361c...206
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her jeg bor er det ganske mange nordsjøarbeidere, har venninner med nordsjøarbeidere og har noen i familien. Jeg kjenner faktisk ikke en eneste en som ikke også har en jobb hjemme, det blir rastløse, sure og vanskelige å ha med å gjøre når de bare skal "gå hjemme" i fire uker så de har noen småjobber/bijobber også hjemme. Så kjærringene er alene i 2 uker, også drar de lasset sammen i 4 uker, det er ikke sånn at mennene drar lasset alene i de fire ukene de er hjemme, de bare bidrar på lik linje med alle andre fedre/ektemenn.

 

Min mann jobbet ute da vi møttes, men han jobbet på båt så han hadde to uker hjemme og to uker hjemme. Han fikk tilbud om å begynne på plattform og få to uker på og fire uker hjemme, men han takket nei. Han takler overhodet ikke tanken på å være borte fra ungene to uker om gangen, han synes det er altfor lenge. Jeg er glad han ikke har noe ønske om å jobbe ute nå som vi har barn å ta oss av...

 

Vi taper selvfølgelig en masse penger på det, men for oss er det greit. Man må bare finne det som passer sin familie best.

 

Om du er skeptisk kan dere jo gi det et års prøvetid, da får dere en god inntekt det året og dere får følt litt på det. Så kan dere snakke om det og gjøre opp status om et år, enten har det gått greit eller så får dere det ikke til å fungere noe greit.

 

Anonymous poster hash: 3361c...206

 

Hm, tror det der er litt både og. Mannen min har ikke jobb ved siden av og har ikke behov for det heller, når han er hjemme er han hjemme- og styrer med hus, unger, oppussing, hobbyer, trening og kamerater. Ingen problemer med rastløshet og irritabilitet her, kun de to siste dagene før han skal dra til sjøs igjen. Det er få på plattformen han jobber på som jobber noe mer enn det de gjør når de er ute.

 

Anonymous poster hash: ef600...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en mann som jobber vanlig.men har flere i venne gjengen hvor mennen jobber offshore.det er godt betalt forsåvidt men aldri i livet om jeg kunne levd sånn.

-alene julaften,bursdager med barna

-alene med sykdom

-henting og levering

 

Og ser flere barn som ikke har d bra.ungene blir veldig ofte syke rett etter far reiser ut,trnker at det blir for tilfeldig når det skjer nesten hvergang

-argumente med at de er 100% hjemme når de har fri.det hjelper ikke ungene er på skole/Bhg selv er du kansje på jobb

 

Dette er jobben for single el med store barn tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom alle svarene du har fått så kanskje er det nevnt før. Har selv jobbet på oljerigg. Man gikk glipp av mye men så hadde man mange uker fri. Var trøtt i flere dager når man kom hjem. Bra å ha noe å gjøre når man er hjemme, vist ikke kan det bli mye festing. Jeg traff min nåværende mann på Nordsjøen. Da vi fikk barn ble jeg hjemme og han reiste ut. Når barna var små Var jeg helt utslitt de ukene han var på jobb. Det ble mange ensomme kvelder og alene på ulike arrangement. Måtte ordne mye selv hjemme. Men når han var hjemme hadde han mye tid og hjalp til men ble fryktelig rastløs, heldigvis fant han en bi jobb.

 

Anonymous poster hash: 8e545...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en mann som jobber vanlig.men har flere i venne gjengen hvor mennen jobber offshore.det er godt betalt forsåvidt men aldri i livet om jeg kunne levd sånn.

-alene julaften,bursdager med barna

-alene med sykdom

-henting og levering

 

Og ser flere barn som ikke har d bra.ungene blir veldig ofte syke rett etter far reiser ut,trnker at det blir for tilfeldig når det skjer nesten hvergang

-argumente med at de er 100% hjemme når de har fri.det hjelper ikke ungene er på skole/Bhg selv er du kansje på jobb

 

Dette er jobben for single el med store barn tenker jeg.

Hvordan kan du si at det ikke hjelper at de er hjemme 100 % når de har fri? Tror du ikke det er bedre for barna å få korte dager/fri fra bhg og SFO i fire av seks uker?

 

I stede for å måtte stå opp grytidlig for å stresse ut i kald bil midtvinters kan de få rolige morgenen med pappa før de rusler til bhg. Når de kommer hjem er det en opplagt forelder som har middag klar, som hjelper med lekser og ellers nyter å være sammen med barna uten å tenke på hva som MÅ gjøres før neste dag.

 

Og er det nå så grusomt å ha ansvar for å hente og bringe egne barn den tiden han er på jobb? Er det så utmattende å måtte lage middag, handle og gå på foreldremøte? Det er noe de fleste friske voksne med friske barn takler uten problemer.

 

Klart det kan være stritt å være alene med sykt barn, men siden mannen er mer hjemme enn borte er sjansen for at de faktisk blir syke når far er hjemme mye større.

 

Jeg syns du er veldig bastant til å ikke ha erfaring selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og barna ble vant til at han var borte , hadde god tid til dem når han var hjemme

 

Anonymous poster hash: 8e545...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...