Gå til innhold

Erfaringer med mulattbarn og rasisme


chillaot

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk og min mann er afrikaner, vi bor i Norge, men vurderer å flytte..

Mannen min føler seg mistenkeliggjort og dårlig behandlet rett som det er pga hudfarge, og jeg er skeptisk til om jeg vil at barna våre skal vokse opp i et slikt fremmedfientlig kultur. Jeg er gravid og tankene begynner å spinne....

 

Er det noen av dere som har erfaringer med hvordan mulattbarn og andre som ikke ser "norske" ut blir behandlet? Kan huske at barna var veldig slemme med de som så annerledes ut da jeg selv gikk på skolen.. 

 

Vi bor i en ganske liten by, kanskje det ville ha vært annerledes om vi bare flyttet til Oslo?

 

Takker for svar!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

For å være litt flisespikker, kanskje, så vil jeg bare begynne med å si at du kanskje burde la være å kalle barnet mulatt, sånn med tanke på at det ordet kommer fra muldyr, altså blanding mellom hest og esel. Jeg viste det ikke selv før for et par år siden....

 

Når det er sagt så har jeg to barn selv som har far fra Tyrkia, som man helt tydelig kan se at ikke er etnisk kunn norske og har faktisk ikke opplevd noen form for rasisme rundt dette. Vi har bodd både i stor by og på landsbygda..

 

Jeg tror kanskje tidene har forandret seg litt? Jeg tror også at i og med at du er norsk, så vil barna alikevel ikke skille seg så mye fra etnisk norske barn kulturelt sett og dermed blir de nok ansett for å være norske, selv om de ser "anderledes" ut? Sånn kan ihvertfall jeg huske at det var da jeg var liten. Hadde ei venninne som hadde filipinsk mor og norsk far og det tenkte jeg faktisk aldri over, kanskje nettopp fordi det gjorde alle de typisk norske tingene... Tror at nå så blir kulturellt mangfold sett på som en berikelse istedenfor med fremmedfrykt?

 

Men tror dette kan være veldig individuelt fra miljø til miljø, kanskje vi bare har vært heldige?

 

Vi har bodd noen år i Tyrkia og følte nok at bana væres var mer annerledes der, selv om de da så helt ut som de andre barna, fordi der er det mer sosialt akseptert og hmmmm, hva skal jeg si,,,, påpeke at noen skiller seg ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei! Jeg ser dette er en gammel tråd, og muligens har dere flyttet.. men jeg har noen tanker om det her som jeg kan dele. Jeg tror ikke skepsisen generelt mot mennesker fra afrikanske land er større fra nordmenn enn det den er fra afrikanere ovenfor nordmenn, og med nordmenn mener jeg da oss som er lyse i huden. Samboer kommer fra Eritrea og han ble adoptert hit da han var 1 1/2 år gammel, men det er det jo ingen som ser på han da han kunne like gjerne nettopp kommet hit. Vi har 2 barn, og bor på en liten plass men vi reiser jo rundt om i landet og i utlandet når vi er på ferie og slikt. Jeg har aldri opplevd at vi som par har blitt mistenkeliggjort på noen måte, vi har vært sammen siden vi gikk i 8. klasse og er begge 19 år nå, så i mitt hode tror jeg frykten for å bli mistenkeliggjort er det som er problemet deres, ikke om dere blir mistenkeliggjort. Men jeg har ingen fasit, jeg bare deler mine tanker og egne erfaringer rundt temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...