Gå til innhold

Hvor lenge varer en forkjølelse? Eller er det influensa jeg har fått?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Høygravid og klart å bli skikkelig nedsyltet... Hva er egentlig forskjellen på influensa og forkjølelse??

 

Har rundt 38, 5 i feber, sterk hodepine, hoste, vond hals, snørrete og verk i musklene...

 

Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Influensa er et bestemt virus og gir en mer omfattende sykdomsfølelse enn vanlig forkjølelse. Ved influensa føler man seg gjerne veldig syk, og må være sengeliggende. Ved forkjølelse er det forskjellige andre virus, og gir tetthet i hode, nese og hals og iblant feber. Kan også gi muskelverk. influensa er ikke noe man kan få når som helst, men kommerr snikende utover høst/vinter.

 

Anonymous poster hash: 4bb49...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Influensa er et bestemt virus og gir en mer omfattende sykdomsfølelse enn vanlig forkjølelse. Ved influensa føler man seg gjerne veldig syk, og må være sengeliggende. Ved forkjølelse er det forskjellige andre virus, og gir tetthet i hode, nese og hals og iblant feber. Kan også gi muskelverk. influensa er ikke noe man kan få når som helst, men kommerr snikende utover høst/vinter. Anonymous poster hash: 4bb49...a84

Hvordan finne ut forskjellen da? Er bare 2 mnd siden jeg sist lå strøket i 3 uker!!! :( Samme symptomene som nå som da, bortsett fra muskelverken! Kjennes ut som ankler, knær, lår og underarmer skal brennes vekk! Øm og smertefulle... :( SELVFØLGELIG skjer dette 3 dager etter mannen har reist ut 15 dager på Nordsjøen... AKKURAT slik var det sist og! :( Har to barn å ta meg av i tillegg til magen. Vil så gjerne vite om denne omgangen og kommer til å vare i 3 uker! :(

 

Fy faen jeg hater å være sjuk!

 

Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Det høres ut som en skikkelig forkjølelse det du har. 

 

Det verste pleier å gå over i løpet av 2-3 dager, men snørr, hoste og vond hals kan henge i minst ei uke, gjerne bortimot to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke influensasesong enda, så det er sannsynligvis en kraftig forkjølelse du har fått.

Bor i Nord Norge og her ligger folk strøket med både influensa og forkjølelse... Noen råd da, om hvordan bekjempe best som høygravid? Er vel ikke farlig for fosteret om det er influensa? Og det kan vel ikke sette i gang fødsel? Uke 36 nå...

 

Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte kommer en forkjølelse litt snikende, du kjenner en dag eller to før feberen kommer at nå blir jeg forkjølet. Det kribler i halsen, stikker i nesa, og du kjenner det liksom, at nå blir jeg syk Mens en influensa kommer som kastet på, den ene timen er du frisk, den neste timen har du 39 i feber, hodet dunker, kroppen verker, du er kvalm, tett i nesa, alt på en gang og du kjenner deg døden nær.

 

Det er ofte ikke så stor forskjell på en kraftig forkjølelse og en influensa, eneste måten å skille dem på er egentlig en prøve hvor de sjekker hvilket virus du har i kroppen, men sjelden legen gidder det. Har du en kraftig forkjølelse med feber og smerter i kroppen skriver gjerne legen bare "influensasymptomer" og sjekker ikke om det faktisk er influensa du har.



Anonymous poster hash: 29bfe...e59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kommer en forkjølelse litt snikende, du kjenner en dag eller to før feberen kommer at nå blir jeg forkjølet. Det kribler i halsen, stikker i nesa, og du kjenner det liksom, at nå blir jeg syk Mens en influensa kommer som kastet på, den ene timen er du frisk, den neste timen har du 39 i feber, hodet dunker, kroppen verker, du er kvalm, tett i nesa, alt på en gang og du kjenner deg døden nær. Det er ofte ikke så stor forskjell på en kraftig forkjølelse og en influensa, eneste måten å skille dem på er egentlig en prøve hvor de sjekker hvilket virus du har i kroppen, men sjelden legen gidder det. Har du en kraftig forkjølelse med feber og smerter i kroppen skriver gjerne legen bare "influensasymptomer" og sjekker ikke om det faktisk er influensa du har. Anonymous poster hash: 29bfe...e59

Jeg føler meg faktisk døden nær... Eller, dvs, følte... i går og før i dag. Har faktisk grina pga smertene. Og det er sjelden... Ungene har vært borte i helga, takk og lov... Våknet med høy feber og dundrende hodepine kl 6.30 i morges... sto opp og tok smertestillende. La meg igjen og sov til kl 13!!! Har bare drukket i dag. Ikke spist noe... klarer ikke! Har fryktelig vondt i halsen. Mellom 13 og 16 lå jeg bare utslått på sofaen. Har mer eller mindre vært som en levende død siden. Frostrier for en time siden. Sto i dusjen og skalv! Klappa tenner! Og nå svetter jeg!

 

Hi

 

Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har halsbetennelse, kanskje streptokokker.. se om du har hvite flekker i halsen. Streptokokker krever ofte antibiotikabehandling, så en tur til lege for å sjekke crp kan kanskje være greit.

 

Anonymous poster hash: 363ce...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke influensasesong enda, så det er sannsynligvis en kraftig forkjølelse du har fått.

Bor i Nord Norge og her ligger folk strøket med både influensa og forkjølelse... Noen råd da, om hvordan bekjempe best som høygravid? Er vel ikke farlig for fosteret om det er influensa? Og det kan vel ikke sette i gang fødsel? Uke 36 nå... Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Pass på at du får i deg nok drikke og at feberen ikke blir for høy, for det er ikke bra for bebisen. Da er det bedre at du tar to paracet. Ellers så går det nok fint :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du svetter er bra, det betyr at feberen er stabil. Det er når du fryser feberen stiger...

 

Men du må drikke, det må du pga babyen. Ta paracet, det er bedre for babyen med paracet enn med feber. Forstevannet blir varmt pga feberen og babyen klarer ikke regulere ned kroppstemperaturen sin inni der og får i praksis samme feber som deg. Ta paracet og få feberen ned.

 

Jeg ble kraftig forkjølet når jeg var omtrent like langt som deg, det utviklet seg til bronkitt og jeg var skikkelig tett i brystet. I begynnelsen av uke 37 ble jeg lagt inn på sykehuset, måtte ha antibiotika intravenøst i tillegg til væske for jeg var helt dehydrert. Ungen var slapp og beveget seg lite, den hadde det ikke bra inni der når jeg var så syk. Siden jeg var så tett i brystet pustet jeg for overfladisk og hadde også for lite oksygen i blodet så jeg måtte ligge med oksygenslanger i nesa. Det var overhodet ikke noe behagelig å være så dårlig med den store magen altså..

 

Pass på deg selv, drikk så mye du kan. Om du er sår i halsen kan iskald drikke hjelpe, drikk noe med energi i (juice, blåbærsaft e.l.) Du kan også prøve varm drikke, med honning i kanskje?

 

Jeg hostet på meg brist i ribbeinet med babyen i magen, og midt i en hosterie gikk vannet. Så jeg fødte 15 dager før termin.

 

Ønsker deg virkelig god bedring, håper det bare er en kraftig forkjølelse så du føler deg bedre i morgen. Stor klem!



Anonymous poster hash: 29bfe...e59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immunforsvaret er vel redusert når man er gravid, så det er ikke uvanlig at man snapper opp både det ene og det andre, og at det sitter i lenger enn vanlig.

 

Anonymous poster hash: e6e0a...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du svetter er bra, det betyr at feberen er stabil. Det er når du fryser feberen stiger... Men du må drikke, det må du pga babyen. Ta paracet, det er bedre for babyen med paracet enn med feber. Forstevannet blir varmt pga feberen og babyen klarer ikke regulere ned kroppstemperaturen sin inni der og får i praksis samme feber som deg. Ta paracet og få feberen ned. Jeg ble kraftig forkjølet når jeg var omtrent like langt som deg, det utviklet seg til bronkitt og jeg var skikkelig tett i brystet. I begynnelsen av uke 37 ble jeg lagt inn på sykehuset, måtte ha antibiotika intravenøst i tillegg til væske for jeg var helt dehydrert. Ungen var slapp og beveget seg lite, den hadde det ikke bra inni der når jeg var så syk. Siden jeg var så tett i brystet pustet jeg for overfladisk og hadde også for lite oksygen i blodet så jeg måtte ligge med oksygenslanger i nesa. Det var overhodet ikke noe behagelig å være så dårlig med den store magen altså.. Pass på deg selv, drikk så mye du kan. Om du er sår i halsen kan iskald drikke hjelpe, drikk noe med energi i (juice, blåbærsaft e.l.) Du kan også prøve varm drikke, med honning i kanskje? Jeg hostet på meg brist i ribbeinet med babyen i magen, og midt i en hosterie gikk vannet. Så jeg fødte 15 dager før termin. Ønsker deg virkelig god bedring, håper det bare er en kraftig forkjølelse så du føler deg bedre i morgen. Stor klem! Anonymous poster hash: 29bfe...e59

Jeg drikker masse. Vann, appelsinjuice og litt cola. Synes det har vært roligere inni magen i går og i dag men har kjent liv jevnt. Håper og dette går fort over. Har time til jordmor på tirsdag. Da har jeg vært syk i 4 dager. Bør begynne å gi seg da vel. Om det er vanlig forkjølelse? Har en kraftig hoste altså. Håper ikke vannet går nå. Mannen er jo ute på jobb i 12 dager til! :(

 

Anonymous poster hash: ddcd5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...