Gå til innhold

3D-UL i uke 28 og ny termin?


lilja_

Anbefalte innlegg

Da har vi vært på 3D-UL i uke 28 og der så vi vår nydelige datter. Målingene viser termin 25.11.13 istedet for 02.12.13 som ble fastsatt på UL i uke 19. Hva forholder vi oss til? Estimert vekt 2.12.13 er 4100 g (!). Førstefødte var bare 3040 g og hun satt fast med skuldren så kjenner jeg får litt angst med tanke på overtid som da blir 3 uker (!) hvis de forholder seg til desemberterminen.

 

Noen med erfaringer og tanker rundt dette som kan dele de med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg førstegangs, så har ingen erfaring... Men er det ikke slik at frem til uke 20 utvikler alle barn seg likt, og det er derfor terminen blir satt på oul innen den uken. Etter dette utvikler alle barn seg i forskjellig tempo og derfor blir ikke målinger gjort etter uke 20 btukt til å datofeste termin.. Det vil bli missledende. Noen barn vokser fort og utvikler seg mye i måned 6 og 7, så stagnerer det litt før fødsel... Og for andre er det omvendt... Tror du skal forholde det til termin på oul :) baby kommer når den er klar uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det jeg også har hørt men var ikke riktig sikker. Høres i allefall veldig logisk ut :) Jeg forholder meg til den første terminen jeg fikk og som du sier - det er babyen som "bestemmer" når den vil komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det Tilith sier, du skal forholde deg til OUL termin. 

De pleier vel strengt tatt ikke estimere vekt så tidlig, ettersom de vokser i rykk og napp på denne tiden. Dessuten er vekt estimering til tider veldig unøyaktig uansett. Har selv vært med begge mine og eldste var + 1kg i forhold til det de målte og yngste som var liten var 0,4kg mindre enn det de allerede trodde han var. Skal på vektestimering denne 3 gangen også, ettersom mine skillte ca 1kg i fødselsvekt. 

 

Med min nr 2 hadde jeg såpass lave SF mål at jeg ble sendt til UL annenhver uke fra uke 30 og det varierte veldig på målene fra første til siste gang de målte. Så barnet trenger ikke å bli stort fordi om det er estimert litt større enn "normalt" akkurat nå. Dessuten følger jo legen/JM din med hvis det skulle vise seg at barnet blir veldig stort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forholder seg (nærmest) blindt til til oul på sykehuset alle fall.

Så ihht igangsetting er det dessverre ikke gyldig med en senere termin.

Jeg fikk en privatul hos den beste jm i fylket, i helt riktig uke i lotsetning til oul,og fikk en annen termin enn på oul hvir de forøvrig fikk litt forskjellige mål og hadde litt usikker termin.

Privatul ble forkastet som ikke verdt å se på en gang. Selv om det var den jm jeg gikk til som satte terminer for kommunen før hun gikk privat.

 

Men du kan kreve ekstra sjekker om du ikke skulle komme igang av deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at fødselen din var relativt dramatisk på slutten dersom de ikke fikk hun ut.. Du bør vel gjerne få vurdert bekkenet ditt og evnt kanskje bli følgt med på i forhold til vekt på barnet.. ? Har ikke jordmoren sagt noe om den forrige fødselen din og evnt ny fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Har fått beskjed av jordmor at jo nærmere man kommer fødsel, desto vanskeligere er det å estimere faktisk størrelse på UL. Selv bærer jeg nok forøvrig også på en stor baby. På ordinær UL ble jeg satt frem 6 dager (men med tanke på storesøsters størrelse og fødselsdag ift termindato fikk jeg i grunn beskjed om at jeg må forvente fødsel mellom 15. og 20. november! Menstermin er 1.desember). Var sist på ultralyd i uke 28 og da ble babyen målt til å ligge omtrent 1,5 uke foran i utviklingen, og i uke 29 ble magen målt til å være tilsvarende uke 31 i størrelse (da legen dro frem målebåndet for å se hvor langt opp livmoren var kommet). So, jeg er veldig spent på hvordan dette blir, for å si det slik. Storesøster ble også målt til å være over gjennomsnittet stor gjennom hele svangerskapet, men terminen ble bare satt frem med 3 dager på oul (og det er vel innenfor feilmarginen), og jeg fikk aldri beskjed om at hun lå foran i utviklingen i magen.

 

Nå skal jeg på ul igjen neste uke og til legen uken etter der, så det blir spennende om vi ikke plutselig blir satt frem en måned fra menstermin slik utviklingen har vært til nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...