Gå til innhold

Da blir det keisersnitt på meg.


Amabolla

Anbefalte innlegg

Er litt rart å vite at bursdagsdatoen for dette barnet kommer i posten;) Håper bare det ikke blir på samme dato som eldstemann ble født.

 

Synes det føles litt skummelt med keisersnitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ruptur i de to forrige sv.skapene som har laga litt småtrøbbel i ettertid. Kan fint leve med det, men vil ikke at det skal revne igjen og bli værre. Virker som at ahus var enig for ks ble innvilget med engang. Men kjenner at jeg synes det er litt skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :(

Jeg kommer til å be om ks da jeg har fødselsangst ... Gleder meg ikke, og det virker skummelt ja.

Heldigvis tar d relativt kort tid å få ut barnet(ca 5min) det som tar tid er å bli sydd igjen etter hva jeg har forstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forberedelsene før ks og som jeg lurer på. Etter hva jeg har forstått så skal man sette klyster selv dagen før. Ser ikke frem til det akkurat, og ikke søren om jeg ber samboeren min hjelpe meg med det.

 

Men har du snakket med legen din ang fødselsangst? Slik at du får begynt på de obligatoriske samtalerundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har fått avtale om det :) Jeg tror helt sikkert at hvis du forteller når sønnen din har bursdag så tar de hensyn til det. De er jo mennesker de som bestemmer datoene for keisersnitt også. Så lenge det ikke er spesifikke grunner for at barnet må komme ut akkurat den datoen (og det blir det jo sannsynligvis ikke i ditt tilfelle) kan de helt sikkert flexe litt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uæææ, det har ikke jeg fått med meg, dettemed klyster... Selv om jeg føler jeg nå har svart belte i googling ang keisersnitt vs vaginal fødsel..

Ja jeg har fått time og skal til samtale slutten av juni hos lege på sykehuset ang ks. Gruer meg :( :( :(

Håper de er litt fleksible og ikke du får samme dato som eldste barnet ditt, evt at du får bytte dato om det skulle være akkurat den dagen når du får brevet. De burde de ta litt hensyn til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett hastekeisersnitt, og to planlagte. Og skal i september ha nok et planlagt keisersnitt (får ikke føde vaginalt om man har hatt to keisersnitt eller flere grunnet risiko for at livmor revner under riene).

 

Det er miniklyster man må ta før KS, og det er ikke ille. Tømmer bare nederste del av tarmen, ingen ting å grue seg for..

 

Det som ofte ikke kommer frem, er at man kan ha andre utfordringer under KS, enn bare snitte og sy igjen. Ja det går raskt, og evt smerter kommer etterpå. Noen blir veldig redusert etterpå, andre ikke (deriblant meg). Noen (deriblant meg) opplever ofte blodtrykksfall under selve keisersnittet, noe som har gjort at jeg stort sett har vært veldig kvalm og ligget og spydd under hele inngrepet. Og det er ikke bare-bare, for å klare å spy må man få oppmerksomheten til en av de rundt, så de kan helle på benken slik man faktisk kommer i en vinkel til å få ting ut. :wacko: I tillegg kan bedøvelsen nå lengre opp enn man ønsker, Med de to siste har det føltes som om noen har sittet på brystet mitt, og jeg ikke klarer puste skikkelig. Veldig ubehagelig.

 

Jeg sier ikke dette for å skremme. Og forstår at dem som har hatt store komplikasjoner tidligere, vanskelige fødsler ol, velger alternativ måte denne gangen her. Men vil bare si at det nødvendigvis ikke trenger å være en lettere utvei, og kanskje greit å være forberedt på..

 

De fleste sykehus har tett oppfølging i forkant av de som har fødselsangst i forkant, har du prøvd dette, Septembermirakel? Erfarne jordmødre som følger en tett. kanskje noe å prøve ut?

Endret av Lunis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har fått tilbud om hittil er samtale med lege på sykehuset ang ønsket mitt om ks.... Ser den at det er absolutt ikke bare-bare å ta ks altså :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Oslo. Her er info om dette vedr Ullevål/Rikshospitalet:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/fodeavdelingen/Sider/fodselsangst.aspx

Og Ahus: http://www.ahus.no/omoss/avdelinger/foden/fodselsangst/Sider/side.aspx

 

Jeg har født på Ullevål alle gangene, og har fått tett oppfølging av denne jordmorgruppen (av andre grunner enn deg- min førstemann døde noen dager etter han ble født) i de to siste svangerskapene. Absolutt å anbefale. Kan hende det er det du alt har fått tilbud om. Men kan være lurt å spørre spesifikt om det om du er interessert i å prøve det ut. Ikke alltid man får tilbudene kastet etter seg - men må kreve det selv..

 

En annen ting, i ettertid blir området rundt KS-arret mindre følsomt. Selv nå tre år etter siste snitt, kjennes det ut som om jeg fortsatt har bedøvelse der. Kjenner at jeg tar på, men ikke samme følelsen som ellers på kroppen.

 

Ønsker deg lykke til med valget, håper du får den hjelpen du trenger til å ta den beslutningen som er riktig for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om ks og føler meg forberedt så godt det lar seg gjøre. Har født naturlig 2 ganger før, og visste jo ikke første gangen hvordan ting kom til og føles. Men regnet med at kroppen visste greia og jeg kunne jobbe med den. Med keisersnitt blir det mer å overlate kontrollen til andre og det føles skummelt. Vet dette er det beste denne gangen, og legen min er enig.

 

En venninne av meg hadde fødselsangst etter en anstrengende og skremmende førstegangsopplevelse. Hun ville ha ks, men etter en samtale med jordmor og gjennomgang av tidl. Fødsel så ombestemte hun seg og gikk for vaginal fødsel isteden for ks. Fødsel nr 2 ble en kjempefin opplevelse for henne.

 

Men Lunis; all medfølelse til deg for tapet av din første. Det må ha vært grusomt! Og takk for egenopplevd beskrivelse av ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å såå bra du slapp ks på samme dag Amabolla! :)

 

Og tusen takk Lunis for info og linker :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...