Gå til innhold

To hjemmefødsler uten lege eller jordmor


Kinara

Anbefalte innlegg

Hei, flotte gudinner.

 

Jeg ville bare si at jeg har to kjempe sunne, flotte barn som jeg fødte bare med min mann i huset vi leide i Asia. Sist fødsel hadde jeg faktisk ikke engang nummeret til noen lege eller jordmor. Jeg følte meg helt sikker, med min pust, mann, sønn og avslappenhet.

Ja, det er en absurd og intens følelse, men så vakkert, barnet blir en ventet, men overraskende gave i ditt nye liv. Verd å møte det på beste måte, slik en vill huske det resten av sitt liv.

 

Et par tips.

 

Ikke gjør det hvis du blir stresset av bare tanken.

Ha noen du stoler på eller elsker rundt deg.

Vannfødsel er behagelig, jeg prøvde begge.

Ha utstyr klart. Viktigst, saks, klype, suction bulb (for nese og munn, hvis tett) og rene hånduker og trekk. Stetoskop og barberblad (hvis vannet ikke går må det gies et lite snitt, det skjedde med in førstefødte, men ingen problem, tiden var perfekt)

Sitte på huk var behagelig posisjon.

Pust, slapp av, pust i ditt tempo og slapp av, vi kvinner har alt som skal til for å lage et perfekt menneske.

Jeg gjorde det i to tak når tiden kom, først hodet, et kort godt pust i bakken og press engang til, voila! kommer resten av kroppen (dette er nok forskjellig fra hver til hver men begge mine fødsler var slik)

Morkaken må også "fødes" strekke deg litt og press, ikke stress. (lurt å ha en bøtte eller matbolle å legge den i)

Vi lot babyen ha kontakt med morkaka ca 15 min etter fødselen før vi klippet den.

Putt babyen inntil kroppen og gi bryst! begges naturlige innstinkt. Og ja, de første to ukene kan være litt vond i nippen og de nye jumbo puppene.

 

Å føde er kvinners oppgave, ikke røm fra øyenblikket, det er ditt, gjør det hvordan du vill.

 

og igjen to siste ting. Slapp av og Pust. Perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SÅ enig i alt du skriver - som om jeg skulle skrevet det selv :D Har hatt to fødsler på sykehus og en hjemme, for 5 dager siden - og jordmor var egentlig nesten litt overflødig. Lot også navlestrengen sitte på en stund, til den sluttet å pulsere.

 

Fantastisk! Her er fødehistorien min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...