Gå til innhold

Flere som plages med lavt blodtrykk?


Tredjemann på vei :D

Anbefalte innlegg

Har ikke fått målt blodtrykket mitt, men det er ganske tydelig at det er lavt for tiden. Kan ikke stå eller gå lenge av gangen uten å måtte sette meg ned og føles som all kraft i kroppen bare trekkes nedover og ut av meg :P

 

Noen tips eller kjerringråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det er bra å ha lavt blodtrykk når man er gravid....bra for fosteret.

 

Selv har jeg målt blodtrykket 3 ganger siden jeg ble gravid, og det har bare blitt lavere og lavere. Nå sist jeg målte var 23/4 og da var jeg 11 uker. Blodtrykk på 100/48. Men jeg er heldig og merker ikke noe til det.

 

Det er viktig å drikke mye vann. Å være i aktivitet hjelper også på blodtrykket. Lakris skal visst også hjelpe, men har lest at man ikke bør spise for mye av det når men er gravid. Mulig det er for ikke å få for høyt blodtrykk som visst kan føre til svangerskapsforgiftning m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet heldigvis at det er bedre for både meg og fosteret med lavt blodtrykk enn høyt :) Så det er en fin trøst!

 

Knasker IFA innimellom, men blir litt dårlig i magen hvis jeg tar for mye :P Vann må jeg bli flinkere til å få i meg, men blir så kvalm og får oppstøt hvis jeg drikker for mye :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at dere med lavt blodtrykk må være obs om det stiger utover svangerskapet. Selv om det er innenfor normalen med f.eks 135/85 vil jo det være høyt for dere som pleier å ha 100/50... Det er stigning i blodtrykk som indikerer svangerskapsforgiftning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skal på med døgnmåler (igjen) i morgen. Plages med høy puls jeg. Fineste trykk som ble målt sist uke var 129/100. Ille. Tatt stikkprøve av meg selv spontant på jobb i dag, fikk 92 i puls. Æsj. Spent på hva den nye målingen sier på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et stabilt blodtrykk på 120/75 før graviditeten. Studerer til å bli sykepleier, så har målt hverandre en del :P Første og andre svangerskapskontroll hadde jeg 110/70, mens igår hadde jeg 105/70. Mitt har ihvertfall gått ned noe :) Jeg også føler jeg har skyhøy puls, får få en kollega til å måle meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde visst ikke så lavt blodtrykk likevel, men har nok et veldig svingende blodtrykk. Da jeg målte det hos legen uke 12 var det 140/80, så det er jo ganske høyt faktisk. Men hun antok at det gikk veldig opp og ned ettersom jeg så ofte er svimmel. Går stort sett greit da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1369238773' post='145368697]

Jeg hadde visst ikke så lavt blodtrykk likevel, men har nok et veldig svingende blodtrykk. Da jeg målte det hos legen uke 12 var det 140/80, så det er jo ganske høyt faktisk. Men hun antok at det gikk veldig opp og ned ettersom jeg så ofte er svimmel. Går stort sett greit da :)

Normalen på blodtrykk er faktisk 120/80, så du ligger nokså mot normalen, man godtar mer variasjon på tallet foran slashtegnet enn bak. Da tallet foran er hjertets pumpefase og tallet bak er i hvilefasen, for de som ikke var klar over det fra før. Føler at fler og fler begynner å ha litt innsikt i sånne helsekunnskaper :) Jeg også er desverre mye svimmel, er veldig slitsomt :( Formen bra ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1369238773' post='145368697]

Jeg hadde visst ikke så lavt blodtrykk likevel, men har nok et veldig svingende blodtrykk. Da jeg målte det hos legen uke 12 var det 140/80, så det er jo ganske høyt faktisk. Men hun antok at det gikk veldig opp og ned ettersom jeg så ofte er svimmel. Går stort sett greit da :)

Normalen på blodtrykk er faktisk 120/80, så du ligger nokså mot normalen, man godtar mer variasjon på tallet foran slashtegnet enn bak. Da tallet foran er hjertets pumpefase og tallet bak er i hvilefasen, for de som ikke var klar over det fra før. Føler at fler og fler begynner å ha litt innsikt i sånne helsekunnskaper :) Jeg også er desverre mye svimmel, er veldig slitsomt :( Formen bra ellers?

 

Ja, hun sa ikke at det var noe unormalt nei, bare at det ikke var lavt slik jeg trodde :) Har også hørt at undertrykket er det "skumleste", så er fornøyd jeg ja :) Sånn utenom svimmelheten er formen nå veldig fin, men bekkenet begynner å krangle ganske fort da, hvis jeg gjør noen dumme løft og ryggbelastninger. Skal ikke mye til for at høyresida av skinka låser seg :P Men får høre med legen om det finnes behandling for sånt her jeg bor. Kvalmen er borte, men føler meg av og til kvalm p.g.a. jeg har så mye luft som føles som den sitter mellom magen og halsen hele tiden. Føler meg diger foran på magen allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde veldig lavt da jeg målte i uke 10. Hadde blodtrykk på under 90. Legen vurderte sykehusinnlegelse. Begynte å besvime, noe jeg ikke har gjort før. Nå går det bedre, så antar det har steget en del igjen. Men jeg fikk råd om å spise mye salt, drikke mye vann, spesielt farris siden det inneholder salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...