Gå til innhold

Glupsk baby som plutselig spiser mindre


Tromsøprinsen

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at babyer spiser mindre når alderen øker? Min kar har vært glupsk siden fødsel, og det har vært vanskelig å holde han under 1 liter mme i døgnet. Men den siste uka har han kun villet ha 700-800 ml per dag, og som regel ikke mer enn 100 ml per måltid. Har for noen uker siden økt porsjonen til 150 ml og begynt med færre måltider, men har måtte gi oftere igjen nå. Ikke fordi han vil det, men for at jeg blir bekymret.

Har hørt at vekta vil stabilisere seg (han har gått opp 500 gr i uka frem til 8 uker, da var han 7300 gr, ikke veid siden, er nå snart 3 mnd). Men trodde dette kom av økt aktivitetsnivå, ikke mindre matlyst.

Har tenkt at vi må begynne med grøt før 4 mnd da han spiser så mye, men fortsetter dette trenger vi slett ikke det. Tørr ikke det heller, da vil han jo få i seg ennå mindre væske. Har forsøkt med vann disse dagene, men det vil han ikke ha. Så nå er han faktisk forstoppet, 3 døgn siden forige bæsjebleie, og han bæsjer ellers daglig. Tenker at det er sikkert pga for lite væske (meg som skreiv den tråden om vann til babyer som kun får mme).

 

Noen som vet eller erfarer det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall vanlig at de vokser i rykk og napp. Jeg ville prøvd å ikke bekymre mg så mye. Jeg fikk beskjed om at de burde ha i seg 7 dl mme eller mm om dagen, slik at de fikk dekket behovet for det de trengte. Og det får han jo. Men at det er tre døgn siden forrige bæsjebleie kan jo være litt ugreit.. Har du malt i melken? Det kan jo være han ikke er helt i orden i magen, og at det er derfor han har mindre matlyst om dagen.

 

Huff, det er mye å bekymre seg for for disse små! Spør også på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm aldri hørt om det med 7 dl. Nok væske gir det i allefall ikke! Babyer skal ha 125-150 ml/kg væske per dag. Regner med gutten min er hvertfall 8 kg nå, dvs 960-1200 ml væske per dag.

 

Malt skal han ikke ha da han er bare 12 uker, venter til han er 6 mnd med det. Men har gitt han laktulose nå (fått dosering hos lege), så håper på bæsjebleie i dag. KAN jo være han er utilpass, som du sier, men da han begynte med å spise lite/mindre var han ikke forstoppet. Misstenker det er mindre væske som har gjort han det nå!

 

Men takk for svar :)

 

Skal på 3 mnd kontroll om 1,5 uke så får ta opp dette med væske da. Flaskemating/mme syns jeg de har dårlig peiling på, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok mindre peiling på det, ja.. Har du forsøk tflaskeposten.org?

 

Det med 7 dl var ment som et minimum. Har også hørt andre som har fått beskjed om å vente med malt, men på helsestasjonen hos oss har de sagt at det kan brukes fra start.. Mye ulik info på helsestasjonene! Håper han bæsjer i dag, og at matlysten tar seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene småen her har hatt dårlig matlyst, er det fordi han ikke har bæsjet på en stund, det ordner seg ofte når de får en skikkelig bæsjebleie :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 24.3.2013 den 9.56, Ikkesåallerværst skrev:

Det er i alle fall vanlig at de vokser i rykk og napp. Jeg ville prøvd å ikke bekymre mg så mye. Jeg fikk beskjed om at de burde ha i seg 7 dl mme eller mm om dagen, slik at de fikk dekket behovet for det de trengte. Og det får han jo. Men at det er tre døgn siden forrige bæsjebleie kan jo være litt ugreit.. Har du malt i melken? Det kan jo være han ikke er helt i orden i magen, og at det er derfor han har mindre matlyst om dagen.

 

Huff, det er mye å bekymre seg for for disse små! Spør også på helsestasjonen.

Jeg har forstått fra legen at det ikke er krise om babyen ikke bæsjer hver dag kontra hva helsesøster sa... vi voksne har jo ikke alltid avf hver dag vi heller.. men er kiden forstoppet så er det jo greit å prøve malt eller evt bytte mme. Ville forsøkt malt først.

Anyway. Til saken. Min er snart 10 uker og spiser mindre. Igår spiste han mange bittesmå måltider. Han drakk sånn 10 til et så kanskje 40 så 50 så 70 så 80 ml... han spiste 16 ganger igår slike knøttsmå måltider. Idag har han spist kun to ganger så langt og da bare rundt 100 ml begge ganger men han virker fornøyd. Men er likevel bekymret da og tenker er dette vanlig? Min er forøvrig ikke forstoppet. Han hadde rikelig med avf igår. Ikke hardt.

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...