Gå til innhold

Baby 12 mnd vil fremdeles kun ha morsmelk


Vildanna

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 12 mnd som siden vi introduserte fast føde ved 6 mnds alder stort sett har nektet å spise dette, han vil kun ha morsmelk. Vi har forsøkt å gi ham fast føde i ulike former hele tiden, forsøkt å la ham spise selv osv., men med lite hell. Han har hatt perioder hvor han har spist litt, da stort sett brødbiter og andre biter, prøver vi med skje slår han seg helt vrang. For ca. 2 mnd siden trodde vi endelig det hadde "løsnet", da ville han plutselig ta skje, så da spiste han plutselig en god del grøt, fruktmos osv. Det var herlig! Men dette varte i kun to uker, før han virkelig begynte å nekte helt å spise - noe som helst. Jeg er på jobb hele dagen, og far eller farmor er hjemme med ham. De tilbyr mat flere ganger gjennom dagen, men han vil ikke ha. Jeg ammer ham fremdeles og har hatt et ønske om å fortsette med dette noe en stund til, synes det er en fin kosestund, og tenker at han kan ha godt av litt morsmelk. (Selv om jeg er fullt klar over at det går helt fint uten.) Har prøvd å nekte morsmelk helt til vi har trodd at han har blitt så sulten at han må ta mat, men det skjer ikke. Må kanskje prøve over flere dager, men da er jeg redd for at jeg mister all melken. Må legge til at han tar flaske, så han drikker vann gjennom dagen. Han er i godt hold, så jeg er over hodet ikke redd for at han skal sulte, men er bekymret for om han får i seg nok næringsstoffer som f.eks. jern. Men altså, mitt største ønske er at han skal spise fast føde og at jeg skal kunne amme litt i tillegg. Ønsker helst ikke å kutte ut ammingen helt. Hvordan få til dette?

 

Noen som har opplevd tilsvarende og/eller har gode råd?

 

Mvh. Vildanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vi har det akkurat likedan. Min gutt en nå snart 14 med, og han nekter å spise. Jeg trodde det var løsnet for noen uker siden, men nå kommer flere tenner, og da er det helt stopp.

 

Jeg har vært hos lege og tatt blodprøver av han, og han har jernmangel. Vi er henvist videre til sykehuset for å utrede om det er noen innsnevring på spiserøret eller noen annen grunn til at han ikke spiser. Han får panikk om han får klumper i munnen/svelget, og brekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vi har det akkurat likedan. Min gutt en nå snart 14 med, og han nekter å spise. Jeg trodde det var løsnet for noen uker siden, men nå kommer flere tenner, og da er det helt stopp.

 

Jeg har vært hos lege og tatt blodprøver av han, og han har jernmangel. Vi er henvist videre til sykehuset for å utrede om det er noen innsnevring på spiserøret eller noen annen grunn til at han ikke spiser. Han får panikk om han får klumper i munnen/svelget, og brekker seg.

 

Tusen hjertelig takk for svar! Tenker vi bestiller en legetime for å få målt jernverdiene. Lykke til til dere!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

 

Noen barn vil ha fast føde tidlig, andre sent - det er normalt.

Har dere forsøkt å gi han mat han kan spise selv? Du kan søke etter babystyrt tilvenning / baby lead weaning på nett så finner du mye informasjon om dette. I praksis handler det om å dele opp maten i passe biter, og la han ta og putte i munnen selv. Brød med pålegg, terninger av kjøtt/fisk, godt kokte grønnsaker osv. De tygger med gommene så det er ikke nødvendig å mose maten. Plukk av litt mat fra deres egne tallerker og legg det foran ham - så kan han velge selv.

 

Samtidig vil jeg anbefale at dere tar kontakt med lege for å få henvisning til utredning for innsnevringer i spiserøret. Dette er spesielt aktuelt dersom han har vært "storgulper" eller dersom han har hatt tendens til å sette melk og evt annen mat "i halsen" (problemer med koordinering av suge/svelge/puste-refleksene).

 

Jernmangel kan oppstå, og det vil man helst unngå - men mangelen i seg selv er som regel ikke bekymringsfull siden man vet hvorfor den har oppstått. Det er mye verre når et barn som spiser mye fast føde med godt jerninnhold får påvist jernmangel - da er det ofte noe sykelig som ligger bak. Når barnet fullammes er det lett å gjette på grunnen til jernmangelen, og foreskrive jerntilskudd dersom barnet ikke vil spise fast føde. Dersom det funker er det flott - da er det ikke noe galt (sykelig) med DEN delen av barnet iallfall :)

 

Utsulting av barnet har jeg ikke tro på - for hva er alternativet? Dersom helsepersonell foreslår for deg at du skal slutte å amme - spør hva de mener er alternativet? Hva er plan B dersom det IKKE fører til at han begynner å spise fast føde?

 

http://kellymom.com/nutrition/vitamins/iron/ har en del informasjon om jernmangel hos barn (engelsk). (Artikkelen kommer om ikke så lenge på norsk hos ammehjelpen.no.)

 

Her er også en blogg av ei som gav barnet sitt veldig jernrik mat for å få opp blodprosenten. Kan jo være noen tips der dersom han vil spise litt mat selv. http://juleann.blogspot.no/2009/06/iron-baby-marathon.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dytter opp denne i håp pm flere svar eller hvordan det gikk med hi. Er i samme knipe selv snart og vet ikke hva vi skal Gjøre.

 

Anonymous poster hash: 048f8...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...