Gå til innhold

Mange spørsmål om Ullevål


Myrtille

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 11 og lå våken i natt og og tenkte på spørsmål jeg har lyst til å stille jordmor når vi drar på ultralyd-timen. Men så er jeg redd de egentlig ikke har tid til å svare på spørsmål, da jeg synes inkallingsbrevet deres var veldig strengt og det virker som om de er litt overbelasta.

 

Saken er at jeg vurderer om vi skal søke fødeplass i hjembyen vår i stedet.

 

Mange av trådene her er så gamle. Dere som nylig har vært på ultralyd på Ullevål, eller fødte der i 2011/2012, hvordan var det da? Finnes det godt med informative brosjyrer om tilbudet på kvinneklinikken? Synes informasjon på nettsidene deres er helt elendig!

 

Her er noe av det jeg lurer på

1. Hvis alt går kjempebra, hvor lenge får vi bli på sykehuset/pasienthotellet? Jeg er førstegangsfødene.

2. Hvilken opplæring får vi i amming og stell?

3. Hvordan er tilbud og regler for pappaen?

4. Min mor og mormor brukte bare ca 4 timer på fødselen første gang de fødte, og jeg tror det sikkert vil gå raskt for meg og. For raskt for epidural kanskje? Når Ullevål ikke tlibyr lystgass lenger, hvilke smertestillende kan jeg få da? Bør man ikke egentlig unngå epidural hvis det kan få fødselen til å stanse opp?

5. Hvordan er kapasiteten til Ullevål i september/oktober, stemmer det at de er noe overbelastet? Er det bedre for dem om vi søker fødeplass i en annen by?

 

Håper noen kan svare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke født på Ullevål, men du har VELDIG god tid til å finne ut hvordan tilbudet er. Din jordmor eller lege vil sannsynligvis kunne svare på alle spørsmålene dine. Det er også de som bestiller fødeplass til deg. Si ifra at du vurderer et annet sykehus.

 

Når det gjelder hvordan din fødsel kommer til å forløpe, så tar de nok ingen hensyn til hvordan kvinner i din familie har født tidligere. De tar kun hensyn til hvordan din fødsel utvikler seg.

 

Litt avhengig av hvor i Oslo du bor kan Ahus være et alternativ for deg. Der har de lystgass bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke så mye svar på spørsmålene dine, men det er halvannen uke siden jeg var på ordinær ul på ullevål. Jeg skal føde på ABC, så stiller aller mine spørsmål der.

Men ultralyden gikk kjempefint. Hadde ei hyggelig finsk dame som brukte GOD tid på å forklare alt, til og med hvorfor og hvordan hun såg kjønn. Vi fikk se hele frøkna vår masse, og jeg og samboer var positivt overraska, da jeg forventa at det ble stress og at dem ikke hadde tid.

Tror og håper du vil få en god opplevelse. Bare gjør JM oppmerksom på at du har noen spm før dere setter igang:)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fødte jeg på Ullevål for tre år siden, men kan jo si min erfaring fra den gang. For det første så var de veldig snille på ordinær ul, det settes vel av en halvtime og det er nok til at du får se ordentlig og få svar på det du lurer på. (Nå er jeg på ul annenhver uke på Drammen fordi jeg venter tvillinger og de bruker en halvtime på to, rekker alikevel litt snakk. På ordinær ul brukte de en time fordi hvert barn skal ha en halvtime på å bli målt ordentlig osv.)

 

Så til dine spørsmål, men kan ikke svare på alle da.

1. Jeg fødte torsdag morgen og dro hjem søndag formiddag. Synes det var passelig lang tid. Det som var fint med pasienthotellet var at vi kunne få besøk når vi ville og selvfølgelig at far kunne sove der. Eget bad med stellebord og det du trenger av bleier til både baby og deg selv :P dusj ved doen hvis man trenger å spyle mens man går på do, det kan jo svi. Men sånn er vel vanlig uansett kanskje, jeg bare nevner det.

 

2. På pasienthotellet får man ikke så mye hjelp, det er et lite minus. De kommer innom når det er vaktskifte og da sjekker de litt småtteri og spør om det er noe du lurer på. Ellers må man ringe på de får å få hjelp. Jeg synes det var helt fint, liker å klare meg selv og finne ut av ting. Men når ammingen ble litt vanskelig så kom de og hjalp meg både dag og natt. De har et slags møte for alle som har fått barn samtidig så man får litt info om sånn som amming og stell. Men jeg husker ikke så mye av det for jeg var bare livredd for at lillegutt skulle begynne å skrike og jeg syntes det var vondt å sitte. Men det var nok nyttig for mange tror jeg.

 

3. Pappaen får sove og spise for en viss sum per døgn på pasienthotellet. Må du være på barselavdeling er det vel besøkstider osv.

 

4. Jeg fødte raskt og fikk ikke epidural, men så ville jeg heller ikke ha det. De hadde fortsatt lystgass da jeg fødte der og i tillegg fikk jeg sterilvannspapler i ryggen forå lindre ryggsmerter. Men kan ikke si så mye om smertelindring der for det har sikkert forandret seg. Det positive med at det gikk så fort var at jeg hadde jordmor inne hos meg hele tiden og hun var fantastisk :)

 

5. Dette kan ikke jeg svare på

 

Håper du fikk noe ut av svarene mine, det er ihvertfall min erfaring. Jeg var veldig fornøyd og syntes det var deilig å få ha far med på pasienthotellet og at vi fikk være i fred. Det er sånn jeg liker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke født på ullevål enda, men har vært der på ultralyd. UL gikk kjempe fint, damen var hyggelig og tok seg god tid. Forklarte alt hva hun så og hva hun så etter. Jeg fikk ikke følelsen av at hun stresset eller hadde dårlig tid på noen måte.

 

De har en prosjyre der det står mye informasjon om tiden på sykehuset. Link:

 

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/F%C3%B8deavdelingen/Fodeavd_brosjyre_2011_UUS.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Nå slipper jeg å gå i to måneder og bekymre meg :). Gleder meg til UL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...