Gå til innhold

Redd for at jenta mi på 4 har Tourettes!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn har Tourettes.

Fikk diagnosen som åtteåring, men ticsene startet allerede som tre-fireåring. Da som kremting og blunking.

 

Er jo ikke noe galt med hodet til de som har Tourettes, men mange kan ha vansker sosialt. Det har min sønn hatt, men det har bedret seg siste året. Han er nå 15.

 

Synes bare det hørtes ut som Tourette var den verste diagnosen noen kan få.

 

Anonym poster: 63dd21251f9a0848a56f0298155bf98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn har Tourettes.

Fikk diagnosen som åtteåring, men ticsene startet allerede som tre-fireåring. Da som kremting og blunking.

 

Er jo ikke noe galt med hodet til de som har Tourettes, men mange kan ha vansker sosialt. Det har min sønn hatt, men det har bedret seg siste året. Han er nå 15.

 

Synes bare det hørtes ut som Tourette var den verste diagnosen noen kan få.

 

Anonym poster: 63dd21251f9a0848a56f0298155bf98f

 

Det er ikke den verste diagnosen noen kan få. Men googling førte meg rett i fanget på den diagnosen. Og selvsagt vil man som forelder frykte enhver diagnose. Man lærer seg å leve med det og ser etterhvert at det ikke er så ille som man trodde. Men når man tror man ser de første tegnene blir man selvsagt skremt.

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har Tourettes.

Fikk diagnosen som åtteåring, men ticsene startet allerede som tre-fireåring. Da som kremting og blunking.

 

Er jo ikke noe galt med hodet til de som har Tourettes, men mange kan ha vansker sosialt. Det har min sønn hatt, men det har bedret seg siste året. Han er nå 15.

 

Synes bare det hørtes ut som Tourette var den verste diagnosen noen kan få.

 

Anonym poster: 63dd21251f9a0848a56f0298155bf98f

 

Det er ikke den verste diagnosen noen kan få. Men googling førte meg rett i fanget på den diagnosen. Og selvsagt vil man som forelder frykte enhver diagnose. Man lærer seg å leve med det og ser etterhvert at det ikke er så ille som man trodde. Men når man tror man ser de første tegnene blir man selvsagt skremt.

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Siden du skriver at de kommer når hun slapper av, så ville jeg ikke bekymret meg. Hos oss er barnets tics helt klart noe som oppstår etter mye stillesitting, ved stress, kjefting eller følelsesmessige påkjenninger. Husker selv at jeg faktisk en stund klikket med tunga når jeg sto i kø og syntes det gikk altfor sakte som barn, og at jeg i tenårene gjespet hver gang jeg ble forelsket og nervøs- så ut som en uinteressert idiot på date ;(

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har Tourettes.

Fikk diagnosen som åtteåring, men ticsene startet allerede som tre-fireåring. Da som kremting og blunking.

 

Er jo ikke noe galt med hodet til de som har Tourettes, men mange kan ha vansker sosialt. Det har min sønn hatt, men det har bedret seg siste året. Han er nå 15.

 

Synes bare det hørtes ut som Tourette var den verste diagnosen noen kan få.

 

Anonym poster: 63dd21251f9a0848a56f0298155bf98f

 

Det er ikke den verste diagnosen noen kan få. Men googling førte meg rett i fanget på den diagnosen. Og selvsagt vil man som forelder frykte enhver diagnose. Man lærer seg å leve med det og ser etterhvert at det ikke er så ille som man trodde. Men når man tror man ser de første tegnene blir man selvsagt skremt.

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Siden du skriver at de kommer når hun slapper av, så ville jeg ikke bekymret meg. Hos oss er barnets tics helt klart noe som oppstår etter mye stillesitting, ved stress, kjefting eller følelsesmessige påkjenninger. Husker selv at jeg faktisk en stund klikket med tunga når jeg sto i kø og syntes det gikk altfor sakte som barn, og at jeg i tenårene gjespet hver gang jeg ble forelsket og nervøs- så ut som en uinteressert idiot på date ;(

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

 

Det kan jo være at hun blir stresset av å være hjemme da :/

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anybody

Kanskje kanskje ikke.. Ingen krise! Je har ts og har et veldig godt og rikt liv og føler meg veldig hjemme i samfunnet :)

 

Det er godt å høre :D Foreldre bekymrer seg vel automatisk når barnet gjør noe litt utenfor normalen. Når det kommer til TS så har det jo et så stort spekter av utfall at man automatisk tenker den verste varianten med en gang. Vi har jo sett dokumentarer om dem som faller helt på siden av samfunnet og selv opplever tilstanden traumatisk.

 

Det er sikkert langt flere som lever med TS i den grad du er rammet. Men dem hører vi jo ikke om for det er ikke noe å skrive i avisen om ;)

 

HI

 

 

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

 

Trist det ikke er dokumentarer om slike som meg. Det er nemlig kun 2% av de som har TS som har slike vulgære utsagn,

Men det blir jo sett på som underholdning så det er det som blir sendt på tv.

Flesteparten klarer se helt fint altså! Og norsk Tourettes forening er helt super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 1.3.2013 den 18.36, Anonym bruker skrev:

Siden jul har hun hatt en gjentakende lyd. Hm, hm, hm.. vanskelig å forklare :) Den kommer gjerne når hun slapper av, de har ikke merket den i barnehagen.

 

Hun har i det siste også begynt å blunke mer enn normalt. Hun sier selv at hun blunker hele tiden fordi hun har noe i øyet. Jeg har lest om Tourettes og ser at det kan komme en kløende følelse før tics.

 

Er det noen her som har hatt bern som har hatt liknende forbigående plager?

 

Mannen vil ikke engang høre snakk om det, så jeg må lufte det her inne!!

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Hvordan har det gått med datteren din? Har en jente på 5 år, med samme problem😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.3.2013 den 18.36, Anonym bruker skrev:

Siden jul har hun hatt en gjentakende lyd. Hm, hm, hm.. vanskelig å forklare :) Den kommer gjerne når hun slapper av, de har ikke merket den i barnehagen.

 

Hun har i det siste også begynt å blunke mer enn normalt. Hun sier selv at hun blunker hele tiden fordi hun har noe i øyet. Jeg har lest om Tourettes og ser at det kan komme en kløende følelse før tics.

 

Er det noen her som har hatt bern som har hatt liknende forbigående plager?

 

Mannen vil ikke engang høre snakk om det, så jeg må lufte det her inne!!

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Hvordan har det gått med jenta di?

Anonymkode: 47b25...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.3.2013 den 18.50, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde samme begymring med gutten vår da han var 6 år. Han kremtet stadig, og blunket overdrevet og mye.

Helsesøster kommenterte det på førskolekontrollen uten at jeg hadde sagt noe.

Ble enda mer engstelig av å google de,t og se at tourettes ofte begynner med slike tics i 5-6 årsalderen og blir stadiv verre.

 

Men, han vokse set av seg. Det var tydeligvis en uvane han hadde fått, og er nå en helt normal 9 åring.

 

Sikkert det samme med jenta di.

 

Anonym poster: 842187db62f6eb23e98906c1030013ad

Hvor lenge hadde han det før det forsvant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...