Gå til innhold

Redd for at jenta mi på 4 har Tourettes!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Siden jul har hun hatt en gjentakende lyd. Hm, hm, hm.. vanskelig å forklare :) Den kommer gjerne når hun slapper av, de har ikke merket den i barnehagen.

 

Hun har i det siste også begynt å blunke mer enn normalt. Hun sier selv at hun blunker hele tiden fordi hun har noe i øyet. Jeg har lest om Tourettes og ser at det kan komme en kløende følelse før tics.

 

Er det noen her som har hatt bern som har hatt liknende forbigående plager?

 

Mannen vil ikke engang høre snakk om det, så jeg må lufte det her inne!!

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn får ofte "uvaner"/gjentagende handlinger de ikke selv er klar over, gjør med vilje osv. Det er rett og slett bare en uvane som etterhvert forsvinner. At hun har vært slik siden jul er slettes ikke lang tid.

 

det er heller ikke uvanlig at barn lager koselyder eller har andre "ritualer" de gjør når de slapper av, spes om de ser på tv samtidig. Da er de ofte så fokusert på tv'en at de ikke selv legger merke til hva kroppen gjør, om du forstår?

 

Tourettes merkes som oftes på andre ting enn kun tics, gjerne på språk, sosial kompetanse, tvangshandlinger osv. Jeg ville ikke konkludert med tourettes ut fra det du beskriver.

Endret av perlefisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme begymring med gutten vår da han var 6 år. Han kremtet stadig, og blunket overdrevet og mye.

Helsesøster kommenterte det på førskolekontrollen uten at jeg hadde sagt noe.

Ble enda mer engstelig av å google de,t og se at tourettes ofte begynner med slike tics i 5-6 årsalderen og blir stadiv verre.

 

Men, han vokse set av seg. Det var tydeligvis en uvane han hadde fått, og er nå en helt normal 9 åring.

 

Sikkert det samme med jenta di.

 

Anonym poster: 842187db62f6eb23e98906c1030013ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar!

 

Hun var nettopp på fireårskontroll oh Hlsesøster sa at vi hadde en særdeles flott og intelligent ung dame med godt språk, humoristisk sans og evne til rask resonnering. Det sier de vel til alle :)

 

Hun er veldig sosial, men sliter med å finne seg til rette med de eldre jentene på barnehagen, samme årskull. De er 6 mnd og et år eldre. Har en bestevenninne blant de yngre barna (tre uker yngre bare men et annet årskull) og har også et godt forhold til de andre yngre jentene.

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å ha forbigående tics i den alderen. Vi har stort sett alltid barn med en form for tics på avdeling i bhg jeg jobber. Kun en har blitt henvist videre, og han hadde mye tics og i tillegg flere i familien med tourettes.

 

Anonym poster: 77d8b5324e374e0e2169caf07d545f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor tidlig å si HI, og tics forsvinner hos 15- 25% av alle barn som får det :). Har selv en liten mistanke om at mitt barn har dette etter å ha utelukket ADHD/ ADD, men det er litt mer enn bare tics der... Synes denne siden er god, her står det innledende at tics forsvinner hos 15- 25% av alle barn, og at tourettes nevrologisk også kan være relatert til ADHD og narkolepsi: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/tics-og-tourettes-syndrom-1035.html?page=2 http://www.nasjkomp.no/index.asp?id=26300

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere aner ikke hvor lettet jeg er over å lese disse svarene. Som førstegangsmor kan jeg så lite om hva som er normalt og ikke.

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6

 

Karete ikke å sende direktesvar.

 

Tusen takk for link. Håper dere finner svaret for ditt barn. Det er ikke en god følelse når man ser at barnet sliter med noe :(

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn kan få stressutløste tilleggssymptomer som stemmer bra med det som står under 'komplekse motoriske tics' og 'komplekse vokale tics'. Mitt barn er ellers også sosial av seg, har humor, har venner og gjør det bra på skolen- men sliter litt med å få nære venner på skolen.

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn kan få stressutløste tilleggssymptomer som stemmer bra med det som står under 'komplekse motoriske tics' og 'komplekse vokale tics'. Mitt barn er ellers også sosial av seg, har humor, har venner og gjør det bra på skolen- men sliter litt med å få nære venner på skolen.

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Takk HI, jeg avventer litt til foreløpig, siden hun egentlig klarer seg så bra! Jeg vil heller ikke snakke med noen om det og spørre dem, siden hun er veldig sensitiv og raskt oppfatter at det er noen som plutselig ser annerledes på henne. Det jeg mente som linken også sa, var i hvertfall at tics veldig ofte går over og at tourettes er mer komplisert enn som så. Vil tro det ikke er noen grunn til bekymring for din del :). Og skulle det mot formodning senere vise seg å være det, så har jeg jo sett et eksempel her inne på en flott og ganske vellykket person med diagnosen- så jeg tror ikke det er det verste noen kan ha :):

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anybody

Kanskje kanskje ikke.. Ingen krise! Je har ts og har et veldig godt og rikt liv og føler meg veldig hjemme i samfunnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig igjen den bekymringen. du har. Min jente er nå 7 år. Da hun fyllte 6 begynte hun med tics. det første ticset var kremting. Det kom spesielt når hun skulle konsentrere seg. Så sluttet hun med kremtingen og det var stille en stund. Så begynte hun plutselig med noen forferdelige grimaser. Det var grusomt. Hun gapte veldig høyt flere ganger, vrengte det ellers lille, søte ansiktet. Vi var veldig fortvilet. Vi begynte med å snakke om det. så etter en stund ble vi sinte når hun gapte som verst.Men det resulterte bare at hun snudde ansiktet sitt for å gape. Og det ble enda mer grimaser. Så fikk vi beskjed av helsesøster å ikke snakke om det og iallefall ikke bli sint. Så dabbet det heldigvis av. Nå har hun heldigvis ikke gjort ansiktsgrimaser på mange måneder. Nå er det kun en litt ekstrem blunking, men vi sier ingenting og håper det snart går over.

Jeg tror du kan ta det med ro. Jeg tror ikke din jente har tourette! Jeg skjønner at du er bekymret, men som sagt tror jeg virkelig ikke at det er tilfelle med din datter som du beskriver.

 

Anonym poster: 0257a689185bc5cb6e239c8689969e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest yrild

Vår på fire har også "barnetics" som legen kaller det. De aller fleste vokser det av seg, så vi prøver å ikke bekymre oss, men jeg er som deg, bekymret til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kanskje ikke.. Ingen krise! Je har ts og har et veldig godt og rikt liv og føler meg veldig hjemme i samfunnet :)

"...så har jeg jo sett et eksempel her inne på en flott og ganske vellykket person med diagnosen- så jeg tror ikke det er det verste noen kan ha :):" ;)

 

 

 

Anonym poster: 1c8e1f8528faf2d41bc794f4fe215810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kanskje ikke.. Ingen krise! Je har ts og har et veldig godt og rikt liv og føler meg veldig hjemme i samfunnet :)

 

Det er godt å høre :D Foreldre bekymrer seg vel automatisk når barnet gjør noe litt utenfor normalen. Når det kommer til TS så har det jo et så stort spekter av utfall at man automatisk tenker den verste varianten med en gang. Vi har jo sett dokumentarer om dem som faller helt på siden av samfunnet og selv opplever tilstanden traumatisk.

 

Det er sikkert langt flere som lever med TS i den grad du er rammet. Men dem hører vi jo ikke om for det er ikke noe å skrive i avisen om ;)

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig igjen den bekymringen. du har. Min jente er nå 7 år. Da hun fyllte 6 begynte hun med tics. det første ticset var kremting. Det kom spesielt når hun skulle konsentrere seg. Så sluttet hun med kremtingen og det var stille en stund. Så begynte hun plutselig med noen forferdelige grimaser. Det var grusomt. Hun gapte veldig høyt flere ganger, vrengte det ellers lille, søte ansiktet. Vi var veldig fortvilet. Vi begynte med å snakke om det. så etter en stund ble vi sinte når hun gapte som verst.Men det resulterte bare at hun snudde ansiktet sitt for å gape. Og det ble enda mer grimaser. Så fikk vi beskjed av helsesøster å ikke snakke om det og iallefall ikke bli sint. Så dabbet det heldigvis av. Nå har hun heldigvis ikke gjort ansiktsgrimaser på mange måneder. Nå er det kun en litt ekstrem blunking, men vi sier ingenting og håper det snart går over.

Jeg tror du kan ta det med ro. Jeg tror ikke din jente har tourette! Jeg skjønner at du er bekymret, men som sagt tror jeg virkelig ikke at det er tilfelle med din datter som du beskriver.

 

Anonym poster: 0257a689185bc5cb6e239c8689969e76

 

Takk for svar :) Så bra at datteren din ikke har slike tics/ uvaner lengre.

 

Når du nevner gaping husker jeg faktisk at jeg hadde det selv da jeg ar liten - sånn 10 år. Husker at jeg var helt avhengig av det.. Det var litt vondt husker jeg og jeg måtte bare.. Fikk mye pes fra venner om dette. Dette er første og siste gang jeg har hatt noe slikt :)

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja... Vi fikk også beskjed om å ikke gjør ham oppmerksom på det, bare overse det!

 

Hvordan utarter ticsene seg da? Har dere vært hos legen for dette problemet spesifikt, eller ble det nevnt i forbindelse med noe annet?

 

Kalte han/hun det barnetics som noe isolert fra tourettes?

 

Jeg har konfrontert jenta med det etter råd fra en venn :) Får slutte med det da :)

 

Masse lykke til til dere :)

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yrild

Han blunker og hadde en periode der han laget trutmunn i tillegg.

 

Det var mye en stund, har vært borte litt og nå er blunkingen tilbake.

 

Bor i Sveits og der har barn barneleger som jo er spesialister på barn. Hun kalte det barnetics og sa at 10 % (husker ikke om det var det, men noe sånt) av barn får det og at det som oftest går over av seg selv (sansynligvis hjernen som utvikler seg). Man skal ikke fokusere på det for det forverrer stort sett ticsene.

 

Hun nevnte ikke Tourettes med et ord. Vi spurte når vi var der for å få vaksine.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ei jente på 15 år, som har hatt tics av ulike slag i mange år - siden hun var 8 - 9 tenker jeg. Vi har valgt å ikke oppsøke lege for videre henvisning, fordi jenta fungerer 100% på alle måter. Hun er skoleflink, sosialt meget god, langt over gjennomsnitt god i idrett. Jeg har vært bekymret, blitt litt "tullete" av hennes bevegelser, men nå tenker jeg nesten ikke over det lenger - og hun har myyyye mindre nå enn tidligere. Vil si at det siste året har hatt en nedadgående kurve på aktiviteten, toppen tror jeg var sommeren før hun begynte på ungdomsskolen.

 

For deg som har en liten datter kan det virke som langt fram, men det jeg egentlig vil fram til er at barn kan ha tics uten at det går utover livsskaliteten deres, og at de fungerer på likt nivå som alle andre. Nå i dag er jeg glad for at vi ikke har utredet dette, det tror jeg ville vært en påkjenning for datteren vår, mer enn hjelp. Kanskje skal vi la være å "lete" etter diagnoser og la mennesker ha sin egenart, "det er no rart med oss alle" hvis vi ser etter :) Jeg mener absolutt ikke at du gjør noe feil ved å lure på om det er TS altså, men prøv å slappe av å nyt livet sammen med jenta di i stedet så lenge det ikke blir andre avvik i henens atferd. Lykke til :)

 

Anonym poster: 8f58606126538999980c01d7985b6372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blunker og hadde en periode der han laget trutmunn i tillegg.

 

Det var mye en stund, har vært borte litt og nå er blunkingen tilbake.

 

Bor i Sveits og der har barn barneleger som jo er spesialister på barn. Hun kalte det barnetics og sa at 10 % (husker ikke om det var det, men noe sånt) av barn får det og at det som oftest går over av seg selv (sansynligvis hjernen som utvikler seg). Man skal ikke fokusere på det for det forverrer stort sett ticsene.

 

Hun nevnte ikke Tourettes med et ord. Vi spurte når vi var der for å få vaksine.

 

Lykke til :-)

 

Tusen takk :)

 

Det går nok greit :) Vil jo bare ha et lykkelig barn, og når det høres ut som om at hun har fått en slags stresslyd tenker jeg jo at hun ikke har det bra inni seg :)

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese svarene, så du har kanskje fåt vite dette allerede: En lege jeg kjenner sa en gang at det er ekstremt vanlig å ha tics og kremting, lyder og andre uvaner mellom ca 4-7 år gamle.

 

Anonym poster: f7ca85bd96344ce957fa0cbe0cf16a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese svarene, så du har kanskje fåt vite dette allerede: En lege jeg kjenner sa en gang at det er ekstremt vanlig å ha tics og kremting, lyder og andre uvaner mellom ca 4-7 år gamle.

 

Anonym poster: f7ca85bd96344ce957fa0cbe0cf16a44

 

Tusen takk for svar :)

 

HI

 

Anonym poster: 7f2e3e258de4028be1323f712fbe32ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeolje som Eye Q kan hjelpe for noen. Anbefaler isåfall å handle på feelunique.com. Veldig dyrt i Norge nemlig.

 

Anonym poster: e9a3cd003992bb27a2463072f68f25a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...