Gå til innhold

Lydlek


Knut Marius

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

 

Jeg er far til Oline på 20 måneder og jobber til daglig som software-utvikler. Oline har fått leke med både telefon og iPad, og det er gøy å se hvor raskt hun lærer hvordan ting funker. Som mange andre barn er Oline veldig opptatt av lyder og dyr, og da jeg fikk meg en Nokia Lumia 920 med Windows Phone 8 før jul så bestemte jeg meg for at jeg skulle prøve å lage en app som Oline kunne ha glede av. Jeg har aldri laget mobil-apps før, så dette ble min aller første!

 

Oline hadde vist stor interesse for et iPad-spill som heter SoundTouch. Her var poenget at man fikk se mange ulike dyr, og når man trykket på et av dyrene fikk man se et stort bilde av dyret og høre lyden som dyret lager. Min opprinnelige tanke var å bygge på dette konseptet, men å snu litt på det: Barnet får se to ulike dyr og samtidig høre en lyd som hører til et av dyrene. Spillet går enkelt og greit ut på å klare å trykke på riktig bilde til den aktuelle lyden. Tanken var å lage et både pedagogisk og artig spill for de aller minste.

 

Etter å ha brukt deler av juleferien pluss noen januar-kvelder så hadde jeg laget spillet som jeg har valgt å kalle Lydlek.

 

I tillegg til dyr så utvidet jeg konseptet med to nye kategorier: "Hjemme" (lyder man gjerne hører i hjemmet), og Musikk-instrumenter. Utover dette så tenkte jeg også at det fort kunne bli for enkelt/kjedelig for de litt eldre barna, så da laget jeg et nytt vanskelighetsnivå med litt mer konkurranseaspekt: I "poengjeger"-modus er bildene tildekket i utgangspunktet, og så blir de gradvis avdekket, litt som i det gamle NRK-programmet "bit for bit, bilde for bilde". Jo raskere man klarer å trykke på riktig bilde, jo mer poeng får man!

 

Det hadde vært veldig artig om noen av dere her inne ville prøvd ut Lydlek! Tenkte forumet her var midt i blinken når det gjelder målgruppen :) Lydlek kommer i en gratis-versjon som bare har dyrekategorien, og en fullversjon med alle kategoriene som koster 7 kr. Desverre funker den bare på Windows Phone 8 i dag, så det er jo en ganske stor begrensning, men jeg planlegger å gjøre den kompatibel med Windows Phone 7 ganske snart også. Hvis jeg får god feedback på appen så vil jeg kanskje vurdere å portere den over til Android eller iPhone når jeg får tid.

 

Kjempefint om dere som eventuelt laster ned appen vil komme med feedback: Hva funket bra, og hva funket ikke så bra? Har du kanskje noen gode idèer til hvordan en sånn app kunne utvides? Hvilke aldersgrupper vil dere si de to spill-modiene passer best for? Jeg valgte å si 2-4 år for den enkle modusen, og 4-8 år på "poengjeger", men det ble mest gjetning fra min side. Jeg har bare Oline å relatere det til, og hun er fortsatt litt for liten til å skjønne at hun skal koble lyden mot bildet. Ser hun en katt så trykker hun stort sett på den uansett om hun hører et bjeff eller mjau :)

 

Har du ikke har en Windows-telefon så er jeg fortsatt nysgjerrig å høre hva du syns om konseptet, og om du har andre innspill til meg. Hvis det er andre fedre der ute som også har prøvd å programmere apps så vil jeg også gjerne at du deler dine erfaringer.

 

Her er direkte-lenke til appene:

 

Lydlek fullversjon: http://www.windowsph...ba-93145287fe52

 

Lydlek gratisversjon: http://www.windowsph...ee-9f0930fd98d9

 

PS: Hvis du har engelsk språk på telefonen så heter den Sound Guesser istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest MamsMø

Jeg syns dette høres kjempebra ut! Vi kommer jo (dessverre?) ikke utenom at disse søte små etterhvert blir mer og mer opptatt av tekniske duppedingser... Syns det er bra at det da går an å lære attåt :-)

 

Prøver gjerne, men har Android.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...