Gå til innhold

Trenger litt hjelp ! Bryllup med utelandsk statsborger


Marleine79

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg og min samboer over 3 år ønsker å gifte oss. Han er ikke registrert i Norge enda, men er EØS borger noe som gjør tingene litt lettere for oss. Jeg vil gjerne komme i kontakt med noen som har vært gjennom det samme. Vi sliter litt med forskjellige svar både fra UDI, Folkeregisteret, ambassaden osv til hva som kreves av papirer for at vi skal kunne gifte oss.

Jeg kjenner jeg snart gir opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare for oss (Han er amerikansk)

Vi måtte til Skatteetaten og legge frem bevis for at han ikke var gift i hjemlandet, samt ID-papirer, bevis på at han har lovlig opphold (Mannen min var her på ferie, så lenge vi søkte innen de tre månedene så var det regnet som lovlig opphold) Egenerklæring og forlovererklæring.

Etter en ukes tid fikk vi godkjent dette med et papir vi leverte til tinghuset.

 

Etter vi hadde giftet oss sendte vi inn søknad om familiegjenforening. For vår del gikk den delen veldig greit siden han har spesialistutdannelse, men er han EØS-borger så er det vel enda enklere.

 

http://www.skatteetaten.no/en/Person/Folkeregister/Ekteskap-og-samliv/Ekteskap/Ekteskap-i-Norge/Ekteskap-med-utenlandsk-statsborger/

Her står det bedre forklart enn hva jeg klarer, med linker til søknadene.

 

Jeg vet det er en jungel der ute og du kan gjerne ta kontakt om du ønsker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kjenner jeg blir bare mer og mer frustrert. Det at han er EØS borger skulle vel egentlig gjøre ting lettere for oss ( trodde jeg ) Men Som Yrild sier, papirmølla tar knekken på meg. Jeg har fått mail fra Skatte etaten nå ikveld av alle ting. Og fått en liste over de dokumentene han/vi trenger for å kunne begynne å planlegge et bryllup. Men det som er problemet er at det sies at han må ha et dokument som bekrefter at han har lovlig oppholdstilatelse i Norge. Han kan være her 6 mnd av gangen, og vi reiser til italia hver Juni og hver Desember. Han har ikke fått fast jobb enda, men jobber som vikar i barnehage. Men siden han ikke ha fast jobb, har han ikke fått arbeidskontrakt, noe som igjen tilsier at han ikke blir registrert i norge. Jeg er livredd for at noe skal skje som tilsier at han trenger lege, for han har jo ikke krav på noen ting så lenge han ikke er registrert.. ( beklager endeløse setninger , men er ganske så frustrert ) Vi har også fått dokument fra Italia som er en erklæring over at han ikke har vært gift før, eller er gift nå. Må sikkert få ambassaden til å oversette dette, før det sendes inn... HYYYL ! :P Takk for linker, får vel bare sette meg ned å skrive papirer og håpe at vi har gjort hva som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kjenner jeg blir bare mer og mer frustrert. Det at han er EØS borger skulle vel egentlig gjøre ting lettere for oss ( trodde jeg ) Men Som Yrild sier, papirmølla tar knekken på meg. Jeg har fått mail fra Skatte etaten nå ikveld av alle ting. Og fått en liste over de dokumentene han/vi trenger for å kunne begynne å planlegge et bryllup. Men det som er problemet er at det sies at han må ha et dokument som bekrefter at han har lovlig oppholdstilatelse i Norge. Han kan være her 6 mnd av gangen, og vi reiser til italia hver Juni og hver Desember. Han har ikke fått fast jobb enda, men jobber som vikar i barnehage. Men siden han ikke ha fast jobb, har han ikke fått arbeidskontrakt, noe som igjen tilsier at han ikke blir registrert i norge. Jeg er livredd for at noe skal skje som tilsier at han trenger lege, for han har jo ikke krav på noen ting så lenge han ikke er registrert.. ( beklager endeløse setninger , men er ganske så frustrert ) Vi har også fått dokument fra Italia som er en erklæring over at han ikke har vært gift før, eller er gift nå. Må sikkert få ambassaden til å oversette dette, før det sendes inn... HYYYL ! :P Takk for linker, får vel bare sette meg ned å skrive papirer og håpe at vi har gjort hva som kreves.

 

Dra til ambassaden (Det måtte vi også)

Send av gårde papirene jeg linket deg til, som sagt lovlig opphold er de månedene han er her på ferie. Be han kjøpe en reiseforsikring, da er det ikke krise om noe skjer.

 

Dette går veldig bra :) Kjenner følelsen av makteløshet, men når man lager seg en sjekkliste og krysser av så føles det litt lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takk for svar. Kjenner jeg blir bare mer og mer frustrert. Det at han er EØS borger skulle vel egentlig gjøre ting lettere for oss ( trodde jeg ) Men Som Yrild sier, papirmølla tar knekken på meg. Jeg har fått mail fra Skatte etaten nå ikveld av alle ting. Og fått en liste over de dokumentene han/vi trenger for å kunne begynne å planlegge et bryllup. Men det som er problemet er at det sies at han må ha et dokument som bekrefter at han har lovlig oppholdstilatelse i Norge. Han kan være her 6 mnd av gangen, og vi reiser til italia hver Juni og hver Desember. Han har ikke fått fast jobb enda, men jobber som vikar i barnehage. Men siden han ikke ha fast jobb, har han ikke fått arbeidskontrakt, noe som igjen tilsier at han ikke blir registrert i norge. Jeg er livredd for at noe skal skje som tilsier at han trenger lege, for han har jo ikke krav på noen ting så lenge han ikke er registrert.. ( beklager endeløse setninger , men er ganske så frustrert ) Vi har også fått dokument fra Italia som er en erklæring over at han ikke har vært gift før, eller er gift nå. Må sikkert få ambassaden til å oversette dette, før det sendes inn... HYYYL ! :tongue: Takk for linker, får vel bare sette meg ned å skrive papirer og håpe at vi har gjort hva som kreves.

Hei!

 

Dette høres ikke bra ut. Min samboer er også fra Italia, men han fikk permanent opphold med en gang. Han har rett på arbeidskontrakt selv om han bare er vikar. Dette må han skaffe seg, og da vil han kunne gå til politiet og få permanent opphold og livet vil bli mye lettere for dere! Lykke til!

 

PS. Planlegger dere å gifte dere i Norge eller Italia? Vi tenker i Italia, selv om det også er en fryktelig papirmølle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...