Gå til innhold

Bringebærkapsler - noen som tar dette?


mariposa7

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte dem i dag - tenkte å begynne å bruke dem om ikke så lenge.

De skal visst hjelpe med få en lettere fødsel.

 

På www.urtesenteret.no står følgende:

 

Bringebærblad som fødselsforberedende urtemedisin

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder,

Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen.

En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har drukket litt av teen fra uke 32, men ble lei av smaken.. Og begynte med kapslene for en uke siden.

 

Drakk teen i sist svangerskap også, og hadde en fødsel som varte 3 timer, og måtte bare sy 2-3 sting. Så håper på en lett og grei fødsel denne gangen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi... høres bra ut.

Jeg begynte nettopp på kapslene.

Hvor mange tabletter tar du pr dag?

2 stk morgen & 2 stk kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Max 2 til dagen på de jeg kjøpte.. Men har lest at mangen tar fler enn dette..

 

Usikker på om jeg tørr å ta mer en to.. Hva tenker du å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm interessant! Kanskje verd å prøve ut.. Noen som har erfaringer med dette fra tidligere fødsler eller kjenner noen som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tok kapslene fra uke 35 med førstemann. Hadde ikke noen lett fødsel, men selv med en gutt med hodemål på 37 pluss sugekopp hadde jeg ikke ett sting. De strippet meg for å sette igang veer, og da sa jm at det var veldig tøylig og klart. Så tror de hjelper til med modning, og tøylighet. Kommer til å ta de denne gang oxo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tar 2 morgen og 2 kveld.. (når jeg husker det) ;-)

det er visst også veldig bra å ta når man er ferdig med fødselen da den skal gi mer morsmelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et halvt glass av en venninne som hadde igjen fra sin graviditet, tenker jeg tar og bruker de opp men gidder nok ikke kjøpe noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og kusinen min kjøpte det til våre førstegangs fødsler. (3 uker mellom oss)

 

Hun endte med haste keisersnitt og jeg hadde styrt fødsel med komplikasjoner. Ingen av oss gadd å tenke på det til nr to en gang ;)

 

Fødselen blir som den blir tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynte fra slutten av uke 35 ( er i uke 37 nå). Tar 2 x 2. Var det dama i helsekosten sa jeg skulle ta. Står 3 x 2 på boksen. Får ikke akkurat noen god ettersmak av dem, men det er vel verdt et forsøk å ta dem :-p Har lest om fler som har mistet mindre blod enn vanlig ved sine fødsler, som har tatt disse. Og at ting heler seg fortere. Men selve fødselsforløpet blir jo som det blir uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

De hjelper til med å strekke huden,og dermed er det ikke ofte man revner eller må klippes opp-de hjelper ikke til med en lettere fødsel,men det er jo kjempe stas å slippe å sy etter fødsel.Brukte dette sist svangerskap,og revna ikke og bruker det nå også...bruker 3 kapsler hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok dem frem til fødsel. Og fødselen gikk kjempefint. Varte 1time og 15 min fra start til hun var ute. Presset i ca 10 minutter. Hun var 37 rundt hode, 3660g og 49 cm. Revnet ikke noe i det hele tatt, og følte meg helt fin der nede nesten rett etterpå.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også begynt på kapslene for noen uker siden, satser på at det fungerer. Er jo veldig bra å høre at det faktisk har fungert for noen før. Hadde vært supert å slippe å sy (min skrekk er å bli helt ødelagt der nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...