Gå til innhold

Utbetaling av feriepenger, noen som vet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jada, jeg har prøvd å google. Men google og jeg er ikke venner i dag.

 

Lurer på ang utbetaling av feriepenger, kan jeg be om de allerede nå i januar eller må jeg vente til 1 februar? Husker ikke hvordan disse reglene er med skatten osv.

 

Og ja, jeg vet at arb giver betaler ut osv. Vil bare vite dette før jeg ringer han :)

 

Anonym poster: e3542ce5a892ad4a0715a6189cbcb7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler det samme i skatt uansett når du får de. Men om du får pengene opptjent i 2012 utbetalt i 2013 trekker du ikke skatt av pengene når du får de, men betaler ekstra hver måned i stedet. Får du pengene fra 2013 nå trekkes det skatt med en gang.

 

Du har krav på å få det ut i sammenheng med ferie, så om du skal ha en uke ferie nå kan du få en ukes feriepenger nå. Skal du ikke ha ferie før til sommeren har ikke arb.giver liv til å utbetale før i mai/juni.

 

Om du har sagt opp kan de betales ut når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene for fjoråret kan du få utbetalt nå uten å skatte av de :)

Du kan be om å få havparten nå, og resten senere.

Har jeg gjort :)

 

Anonym poster: 408e806b11f32ee077fbe4310dca9836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få dem utbetalt nå, du skatter ikke av dem siden de er fra i fjor. Husk at du trekkes 4/26 deler, altså 4 arbeidsdager hvis du har 5 uker ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få de utbetalt nå uten og skatte av de, noen arb.givere og NAV er veldig firkantet og nekter og betale de ut før datoen er der, men stort sett er de greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere helt alvorlig at feriepengene er skattefrie?!

 

Anonym poster: 7d59efe9b53155267fd099948fa85228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere helt alvorlig at feriepengene er skattefrie?!

 

Anonym poster: 7d59efe9b53155267fd099948fa85228

 

Nå er jeg spent her...

 

Man betaler ikke skatt av feriepenger opptjent ifjor ettersom man skattet av feriepengegrunnlaget året før.

 

Anonym poster: c10a3212c2803f3bd639fb8a5160151c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan nekte og betale ut feriepenger utenom avtalt måned den skal betales på. Om du faktisk skal ta ut ferie nå, så har du dog rett på de, men hvis du ikke skal ta ut ferie er han i sin fulle rett og nekte.

 

Det er arbeidsgiver sin plikt og påse at arbeidstaker får 4 uker ferie, hvorav minst 3 av de sammenhengende. I sammenheng med denne, skal feirepenger betales ut. Om du får forskudd på feriepenger, kan du kreve og få de igjen en gang til, når resten får sine penger,- om arbeidsgiver ikke ordner en avtale med deg hvor du aksepterer at du har fått feriepenger opptjent i 2012 utbetalt nå.

 

Så folkens, ikke forvent dere feriepengene når det passer DERE.

 

Nei, feirepenger er ikke skattefrie, på samme måte som at lønna i desember påberegnes skatt like mye som resten at månedene. Men her passes det på at vi får ekstra og rutte med når det er ferie, og når det er jul. Og det finner jeg supert, vil tro de aller, aller fleste av oss synes det er deilig og få gjort det sånn. Den renten vi evt taper på at staten trekker ekstra de resterende månedene, er jo bare bullshit og gå og tenke på,- men noen argumenterer da med at staten tjener så enormt godt på det. Vil tro mange av dagens arbeidstakere hadde fått et problem om feriepenger og skattepenger plutselig hadde blitt skattet like mye som resten av året..Selv om vi resten av året da ville betalt en 1000lapp MINDRE eller så i skatt....

 

Anbefaler og søke på ferieloven/feriepengeloven, så kommer det opp mer "nøyaktig" fakta om dette emnet.

 

Anonym poster: 08020898fa5a96fe670e0546a99b7629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere helt alvorlig at feriepengene er skattefrie?!

 

Anonym poster: 7d59efe9b53155267fd099948fa85228

 

Nå er jeg spent her...

 

Man betaler ikke skatt av feriepenger opptjent ifjor ettersom man skattet av feriepengegrunnlaget året før.

 

Anonym poster: c10a3212c2803f3bd639fb8a5160151c

 

Da bør du sjekke skatten din!! Huff så mye uvitenhet.... Feriepenger er IKKE skattefrie og har aldri vært det....

 

Anonym poster: 7d59efe9b53155267fd099948fa85228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri betalt skatt den måneden jeg går utbetalt feriepenger.

 

Anonym poster: c10a3212c2803f3bd639fb8a5160151c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...