Gå til innhold

vil gjærne adoptere privat


engelimitthjerte

Anbefalte innlegg

hei. jeg har lest om privat adopsjon og jeg og sambo kunne gjerne tenke oss å adoptere privat.

noen her som vet hvordan vi går frem? har selv mistet mitt i svangerskap for 1 år siden og vårt største ønske er å ha et levende barn sammen med oss.

vi er et par på 23 år og 30 år, med fast jobb og hjem, så om det er noen der ute som er interissert i privat adopsjons foreldre, så er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du med privat adopsjon mener at dere finner en aktuell gravid som vil adoptere bort, og deretter adopterer barnet, så er ikke dette lovlig i Norge.

 

(Ja, jeg vet at websiden til "Adopsjonsinstituttet" påstår noe annet. De er juridisk på bærtur).

 

Anonym poster: 6f443aefd71fcf9369e10454cec7a512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat adopsjon kan i ekstremt få tilfeller tillates. Men først må dere oppfylle kravene til adopsjon, begge over 25 år, gift, og forhånds godkjennelse som ved vanlig adopsjon. Videre må minst en av partene ha sterk tilknytning til adopsjonsland og den som skal adopteres. I praksis betyr nok dette ofte at den som skal adopteres må være i familie med de som skal adoptere.

 

Om dere ikke ønsker å vente til du er gammel nok, så kan dere jo vurdere å bli fosterfamilie?

 

Anonym poster: e9b4efea0554094650e7aaaf39d8cfb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver over her så må man etter dagens lov være over 25 år for å adoptere. Samboere kan i dag ikke adoptere, så dere må gifte dere før dere kan søke om adopsjon. Forholdet må ha vart i minst 2 år, men tid som samboere teller med. Å være samboere i 2 år + gift 1 dag er minstekravet.

Såkalt "direkte privat adopsjon" er ulovlig. Den ene personen som kalte seg "Adopsjonsinstituttet" lever ikke lenger, og dette firmaet hadde ingen juridisk kompetanse om adopsjon. Det er ikke mulig å finne en gravid kvinne som vil gi fra seg et barn og så tro at dette kan ordnes privat. For å adoptere må man oppfylle lovens krav, ha forhåndsgodkjenning for adopsjon osv. 99 % av alle adopsjoner i Norge skjer fra utlandet gjennom de tre adopsjonsforeningene Adopsjonsforum, Verdens Barn og InorAdopt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...