Gå til innhold

hvordan har alle det hjemme?


samu

Anbefalte innlegg

jeg fikk ei herlig og vakker jente 26.desember. terminen min var 21.desember, så jeg gikk noen dager over.

jeg var ikke noe flink til å slappe av før fødsel, for å lixom lade opp. men 1.juledag var jeg så sliten at jeg måtte kaste inn håndkle. og dagen etter kom det lille vidunderet.

 

fødselen var grei.

vannet begynte å gå 2.30 natt til 1.juledag(25.des).

første rie startet klokka 17.00 1.juledag.

klokken 22.14 kom det ei jente.

vi visste ikke kjønnet, så det var xtra spennende å se hva det ble.

noen timer etter fødsel hadde jeg helt glemt alt vonde. husket ikke engang hvordan riene føltes.

 

vi var på sykehuset i 4 dager, for å virkelig få til ammingen.

 

første natten hjemme skreik hun hele natten. mageknip.

det gikk veldig opp og ned med magen hennes i starten.

 

hun fikk morsmelk til hun ble 2uker. da gikk vi over på NAN.

litt startvansker med mageknip og hard mage hadde vi, så vi prøvde med maltextrakt.

 

i uke 30 av svangerskapet begynte jeg å få vondt i håndleddene, og nå klarer jeg ikke løfte henne. :(

fått litt hjelp av bestemødrene,men må klare det meste alene.

er fortsatt ikke flink til å hvile, når jeg har muligheten.

jeg tok meg selv i å si til samboeren min at jeg skulle ønske helgen kom litt oftere, så jeg kunne fått litt avlastning.

 

nå er lykketrollet mitt 3uker og 2dager. og jeg har begynt å se forandringer i utviklingen allerede.

 

hvordan har deres første tid hjemme vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår ble født 6 desember, åtte dager før termin. Fødselen startet midt på natten, og 13 timer senere var hun ute, forløst med tang. Var på sykehuset i to døgn, og var så heldig å få familierom, slik at pappaen var med oss hele tiden.

 

Vi slet med ammingen, og det viste seg at jeg hadde for lite melk. Så vi måtte over på MME, noe som var litt sårt da jeg hadde veldig lyst til å amme. Prøvde å øke produksjonen ved å pumpe døgnet rundt i en uke, men måtte bare gi tapt. Ikke ville baby amme det lille jeg hadde heller, for hun skjønte rett og slett ikke hvordan hun skulle ta tak lenger etter å ha fått flaske. Så vi gav opp ammingen etter tre uker. Det ble for mye styr for så lite melk.

 

Hun er 6 uker nå, og måltidene med MME går kjapt og greit. Sovingen om nettene begynner å bedre seg. De to siste nettene har hun sovet 4 timer i strekk! Så da blir det litt søvn på mamma også :)

 

Ellers sliter vi litt med luft i magen, men også det ser ut til å bedre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla vår kom 5 desember. Vannet gikk på kvelden 3. desember, så ble det venting. Hadde baare tullerier første døgnet etter vannavgang, og synes det var pyton at vi måtte kjøre opp på føden og ta blodprøver hele tiden. (Hele 3 ganger. Må bare flire når jeg ser tilbake på hvor utålmodig jeg var.)

 

Vi enda med et opphold på 4 timer på føden før fødselen var ferdig, og jeg var særdeles fornøyd med opplevelsen denne gangen.

 

Så nå er hun 6,5 uker, og jeg skjønner at jeg er veeldig bortskjemt når det gjelder søvn. Hun var nemlig ikke mer enn 3-4 uker før hun sov 2x5 timer om natten, slik at om jeg planla ammingen rett fikk jeg sove godt med bare ett avbrudd midt på natten. Nå sover hun 8 timer etter en god ammeøkt om kvelden, og jeg vet jeg er sinnsykt heldig! Om dagen må hun ofte vekkes hver 4. time for amming. Det må vi fortsette med en stund sier helsesøster, for melkeproduksjonen min, og for at hun skal legge på seg og vokse. =) Hun har av og til problemer med luft i magen, men har hatt god effekt av sukkervann til nå. Maltekstrakt er kommet i hus, tilfelle vi trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her kom prinsen vår 20 des som var 5 dager før tremin. Fødselen gikk bra, men var psykisk tøff for meg og jeg er glad jeg har to nydlige og friske barn for dette er siste gangen :)

 

Lille er blitt 6 uker alt og ting har roet seg. Frem til for noen dager siden så ammet jeg hver 1,5-2t om natten, men om dagen kunne det om jeg var heldig gå 3t. Han var veldig urolig når han sov og jeg har tatt han til kiropraktor, så nå sover han HELE 3-4t om natten mellom hvert måltid, men så har han begynt å skrike noen timer på kvelden :( håper det går over for jeg får så vondt av han :(

 

Ellers har vi verdens flinkeste storesøster og vi koser oss hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her kom lille tassen 12.12.12, så han valgte jo en morsom dato. Fødselen gikk greit etter forholdene. 12 timer etter vi kom på sykehuset så ble han forløst med keisersnitt fordi han ikke kom ned i bekkenet. Viste seg at han var stjerneskikker og hadde 40cm i hodeomkrets. Han var og 4780 gram.

 

Han er jo verdens nydeligste, og vi koser oss hjemme. Han er en flink sover, og sover alltid mellom 23 og 06, men stort sett mellom 22 og 07 sammenhengende. Amminga går som en drøm, i motsetning til hva det gjorde med storebror, så det er jeg glad for. Skjønner fortsatt ikke at han kan sove så lenge på natta på bare morsmelk, men det går visst fint :) Han spiser relativt ofte på kvelden da, for å spise seg opp til natta.

 

Kunne vel ikke bedt om en snillere unge, så vi bare koser oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...