Gå til innhold

er dette normal husleieøkning?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. De har kun lov til å øke etter konsumprisindeksen. Noe som ifjor tilsvarte ca 50 kr.

 

Anonym poster: fc5061df189f355fdf1a2ec9eb1db494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan øke til gjengs leie, men da må du ha bodd der en viss tid først. Husker ikke hvor lenge det var, står i husleieloven.

 

Du kan protestere hvis du ikke er enig i at dette er gjengs leie.

 

Anonym poster: 1fa6f4a43bd2f404ed7de6f8bedcb8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun lov å øke til gjengs leie etter dere har bodd der i 3 år. Så nei, ikke akseptabel husleieøkning.

 

Anonym poster: fc5061df189f355fdf1a2ec9eb1db494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 2,5 år kan de regulere leien etter gjengs leie. Frem til det er konsumprisindeksen maks av hva de kan øke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal bare bo her ca tre-fire mnd til, vet ikke om jeg orker ta diskusjonen med ham. men bør kanskje fortelle ham at han ikke forholder seg til regelverket?

 

Anonym poster: 62d31cf2fd8c64ca819f4b39261fb3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal bare bo her ca tre-fire mnd til, vet ikke om jeg orker ta diskusjonen med ham. men bør kanskje fortelle ham at han ikke forholder seg til regelverket?

 

Anonym poster: 62d31cf2fd8c64ca819f4b39261fb3b1

 

Det synes jeg du bør la han vite ja, sånn at han vet det til neste som flytter inn.

 

Anonym poster: fc5061df189f355fdf1a2ec9eb1db494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal bare bo her ca tre-fire mnd til, vet ikke om jeg orker ta diskusjonen med ham. men bør kanskje fortelle ham at han ikke forholder seg til regelverket?

 

Anonym poster: 62d31cf2fd8c64ca819f4b39261fb3b1

 

Det er jo ikke noe å diskutere, du har sikkert fått beskjed om økningen skriftlig? (Som også er et krav). Da skriver du bare tilbake til ham at du iht husleieloven ikke kan akseptere prisøkning utover konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg øke? Leier ut 30 kvm inkl strøm, varmvann, internett og tv. Oppgraderte til sportskanal fordi leietaker ønsket det. Vi ser ikke sport. Så flyttet det inn en kamerat, det fikk vi beskjed om. Han skulle bo der noen uker til han fant eget sted. Nå har det gått ca 4 mnd og han bor der fortsatt. For to uker siden kom den tredje inn.

 

Dette er unge svensker, som jobber innen idrett. De er hjemme til forskjellig tid og drar til sverige til forskjellig tid.

 

Jeg kjenner litt irritasjon over så mange er ut og inn i leiligheten. De bruker mer strøm, varmtvann og slitasje. Føler meg litt utnyttet over at en leilighet beregnet på en, brukes av tre for pris av en. Kan jeg feks legge på 500 kr for ekstra slitasje?

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vi tegnet kontrakt med har bodd her i snart ett år og betaler 6000 kr, noe som ikke er veldig dyrt i området

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg øke? Leier ut 30 kvm inkl strøm, varmvann, internett og tv. Oppgraderte til sportskanal fordi leietaker ønsket det. Vi ser ikke sport. Så flyttet det inn en kamerat, det fikk vi beskjed om. Han skulle bo der noen uker til han fant eget sted. Nå har det gått ca 4 mnd og han bor der fortsatt. For to uker siden kom den tredje inn.

 

Dette er unge svensker, som jobber innen idrett. De er hjemme til forskjellig tid og drar til sverige til forskjellig tid.

 

Jeg kjenner litt irritasjon over så mange er ut og inn i leiligheten. De bruker mer strøm, varmtvann og slitasje. Føler meg litt utnyttet over at en leilighet beregnet på en, brukes av tre for pris av en. Kan jeg feks legge på 500 kr for ekstra slitasje?

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

 

GISP! Her blir du utnyttet! Dette må du ikke akseptere. Strøm og varmtvann (oppvarming av vann) er jo dyrt nok i seg selv!

 

Anonym poster: 846badad2c02f0975156de4b5f9d3e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg øke? Leier ut 30 kvm inkl strøm, varmvann, internett og tv. Oppgraderte til sportskanal fordi leietaker ønsket det. Vi ser ikke sport. Så flyttet det inn en kamerat, det fikk vi beskjed om. Han skulle bo der noen uker til han fant eget sted. Nå har det gått ca 4 mnd og han bor der fortsatt. For to uker siden kom den tredje inn.

 

Dette er unge svensker, som jobber innen idrett. De er hjemme til forskjellig tid og drar til sverige til forskjellig tid.

 

Jeg kjenner litt irritasjon over så mange er ut og inn i leiligheten. De bruker mer strøm, varmtvann og slitasje. Føler meg litt utnyttet over at en leilighet beregnet på en, brukes av tre for pris av en. Kan jeg feks legge på 500 kr for ekstra slitasje?

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

 

GISP! Her blir du utnyttet! Dette må du ikke akseptere. Strøm og varmtvann (oppvarming av vann) er jo dyrt nok i seg selv!

 

Anonym poster: 846badad2c02f0975156de4b5f9d3e4b

Såvidt eg veit er det leietakar som avgjer kven han vil ha i hushaldninga si, så lenge han bur der sjølv også. I teorien kan han hente fire koner og 18 barn frå utlandet. Einaste du kan slå i bordet med er viss bustaden ikkje er eigna for talet på folk. Og det må vere objektivt sett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg øke? Leier ut 30 kvm inkl strøm, varmvann, internett og tv. Oppgraderte til sportskanal fordi leietaker ønsket det. Vi ser ikke sport. Så flyttet det inn en kamerat, det fikk vi beskjed om. Han skulle bo der noen uker til han fant eget sted. Nå har det gått ca 4 mnd og han bor der fortsatt. For to uker siden kom den tredje inn.

 

Dette er unge svensker, som jobber innen idrett. De er hjemme til forskjellig tid og drar til sverige til forskjellig tid.

 

Jeg kjenner litt irritasjon over så mange er ut og inn i leiligheten. De bruker mer strøm, varmtvann og slitasje. Føler meg litt utnyttet over at en leilighet beregnet på en, brukes av tre for pris av en. Kan jeg feks legge på 500 kr for ekstra slitasje?

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

 

Leietaker kan kun lovlig ta inn ekstra personer om de er i familie i rett oppgående eller nedstående linje, ellers må du godkjenne - og uansett vil da utgifter som ekstra strøm etc kunne ilegges tror jeg.

 

500 kr ekstra?? Alt for lite. Jeg hadde krevd en rimelig husleie av alle om de fremdeles skulle bo der. 500 kroner dekker ikke ekstra strøm for to personer/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er gjengs leie?

 

Jeg mener å huske at det er hvis huseier øker leie etter hvordan leie prisen er i området du bor. Det kan gjøres flere ganger men må gå et visst antall år, som jeg mener å huske er ganske lenge, før det kan gjøres igjen.

 

Til Hi, hvis huseier har sendt deg et skriftlig varsel om dette så skal det stå der om han øker etter gjengs leie eller etter konsumprisindeksen. Ikke lenge siden jeg selv regnet på dette i fjor høst, og da kunne kunne huseier her jeg bor øke leien med hele 48.90kr. Du finner alt om konsumprisindeksen hvis du googler.

 

Min økte med 200kr, jeg gadd ikke ta diskusjonen, for det hadde vært mye verre om han økte etter gjengs leie, da jeg betaler ca 1500kr mindre enn hva som er vanlig her jeg bor for leilighet med samme standar og str.

 

Anonym poster: 352a2abe608bc4984a827f64be574454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg med svenskene her:

 

Gjengs leie betyr alminnelig husleie i området. Feks sjekket opp mot utleiepriser på finn.no i området man leier ut.

 

Jeg vet man kun kan øke pris med konsumprisøkning pr år og gjeng leiepris pr 3 år. Dette står også i leieavtalen. Leiligheten er kun 30 kvm og vi leide ut til en person. Tanken var ikke 3 personer som deler denne ut fra turnus og innimellom bor alle sammen.

 

De bråker ikke og de er høflige, men tar opp parkeringsplass (vi bor i huset) og de bruker mye varmtvann (idrett som yrke) og strøm. Samt irritasjon og usikkerhet med hvem som faktisk bor hos oss.

 

Anonym poster: d2aa95b4487d1134e8fc81d0d3e562f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...