Gå til innhold

Valg av navn...


miniMe83

Anbefalte innlegg

Vi her hjemme var veldig enige når det gjelder navn til den lille helt fra vi i det hele tatt begynte å prate om det. Da vi fikk vite kjønn hadde vi egentlig bare ett alternativ. Men hører fra andre vennepar med barn at de ofte har hatt mange og lange diskusjoner for å komme fram til barnets navn, for ikke å snakke om alle som sier de har gjort seg opp et navn, men så kommer barnet, og ligner absolutt ikke på navnet de hadde plukket ut.

 

..hva tenker dere andre her inne..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje det har litt med å gjøre om man velger ett sjeldent navn, eller ett vanlig navn. Det er ihvertfall sånn med meg. Feks. med ett vanlig navn som Lukas, så har jeg ett bilde i hodet om hvordan en "Lukas" ser ut, så da kunne jeg kanskje syntes at barnet ikke lignet på det navnet. Men, hvis man velger ett mer sjeldent navn (Som vi skal), så har jeg ingen ansikter jeg forbinder med det navnet, og da tror jeg navnet kommer til å passe veldig godt til barnet uansett hvordan h*n ser ut :)

 

Men, alle er jo forskjellige, noen har ikke så sterke assosiasjoner til navn, og synes at barnet passer til navnet uansett.. Men, hvis dere er enige om ett navn, så hadde jeg gått for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mer enige enn jeg hadde trodd på forhånd, men foreløpig er vi bare i det stadiet hvor vi kaster ut forslag, og så er det noen få som sitter bedre enn andre.

Ser for meg at vi kommer til å ha et par-tre favoritter å velge mellom, og så bestemmer vi oss når vi har babyen hos oss. Bare sånn i tilfelle det vi har valgt ikke skulle passe.

 

Et annet problem vi har, er at jeg "alltid" har villet oppkalle bestemora mi. Dette har vært allment kjent, både i familien og i vennekretsen. Så, for et par år siden, fikk en av mine barndomsvenninner, som fremdeles er en god venninne, ei jente, og brukte da dette navnet.

Så er problemet da - kan og vil jeg bruke dette navnet? Det er jo ganske så teit å ta det samme navnet som venninna mi har tatt (vi bor ikke på samme sted, så her vi bor er det ingen som vil reagere på det), og så synes jeg på en måte at hun har "ødelagt" det litt.

Vi vurderer å bruke en kortform av navnet, det som min bestefar pleide å kalle bestemor for, men samboeren min synes at hele navnet er mye finere, og synes ikke at vi skal bry oss om at venninna mi har brukt det.

Valgets kvaler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig veldig forskjellig smak, han himler med øynene av mine forslag og motsatt, hehe:-) Men vi har noen få som vi liker begge to, så vi får se hva vi ender opp med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...