Gå til innhold

Hundevalp og baby- erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en jente på snart tre år som skal bli storesøster til våren. Vi skal kanskje anskaffe en valp som vil være ca 1/2 år når babyen kommer.

 

Jeg syns det er vanskelig å bestemme seg for om vi skal tørre å få denne valpen. Skal sies at hunderasen er kjent for å være svært barnevennlig og vi har erfaring med samme rase fra før. Har hatt en av samme slag tidligere som var verdens snilleste.

 

Grunnen til at jeg tviler er fordi at vi da har en aktiv 3 åring og en nyfødt i tillegg til en valp. Det å skulle passe på at valpen ikke eri nærheten av babyMen jeg hadde håpet på at valpen var renslig og kan de viktigste tingene som det å sitte, ligge, gå på plass osv. Er det urealistisk å tro at dette skal fungere? Noen med liknende erfaringer?

 

Har vært inne på tanken å vente et par år, men da har vi to aktive barn i tillegg til å skulle oppdra en valp. Ser for meg at det er mer jobb enn å bli ferdig med valpetiden nå som den minste er såpass lite aktiv (fysisk).

 

Anonym poster: 4f0ad2c0fe2d2c2b0216446f261556bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er også redd for at valpen vil "stjele" mye av babytiden og at jeg bare må stresse hele tiden for å tilfredsstille både barn og hund.

 

Kan noen si at det ikke er så umulig som jeg ser for meg?? :)

 

Anonym poster: 4f0ad2c0fe2d2c2b0216446f261556bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring selv, men har en venninne som hadde valp og baby samtidig. Hun skulle ihvertfall ønske hun hadde ventet en del år med hund ;)

 

Anonym poster: b1ea017d4345c3c223b2a8626b398712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet oss valp da minstemann var 4 mnd og storebror var 3,5 år.angret som fy hvert minutt.hvergang jeg skulle amme tisset hunden så vi brukte lang tid på å få hun husren.må være litt forut for å få til det og da ammet jeg el byttet bleie ja i det hele tatt.

Brukte 8 mnd på å få hun husren,det ble mye griseri.

 

Skal sies at det visste seg at hunden hadde en hjertefeil så hun var overaktiv i tillegg,tror det var den mest slitsomme perioden i mitt liv.

 

Hun bor nå på bondegård og får springe løs hele dagen,helt perfekt for hun.

 

Er litt avhengig hvordan rase du tenker på i forhold til om de blir raskt husrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sant helvete. Valper biter i alt, også hender og føtter og neser, og den gjør det ikke for å være slem alså men for å leke, rangordning, osv. Og du rekker kanskje som meg ikke å få den husrein rdentlig først, fordi du er høygravid og ikke kjapp nok til oppav senga og ut om natta og ut hele dagen også (annenhver time i to måneder), og så har du plutselig en treåring som tråkker i hundetiss eller -møkk, og så blir valpen OG treåringen (var to og et halvt her) sjalu på babyen, og så har du det gående. Nei, A_L_D_R_I gjør den samme feilen vi gjore.

 

Anonym poster: 9aa582d8d2bbdb4865ab883f6f06f431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ventet. Valper krever mye tid og mine har alltid vært noen små djevler i valpetiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vent vent vent! Valper er som små babyer, det kreves veldig mye den første tiden for å få de husrene og gitt de grunnleggende lydighetstrening. Har hatt flere valper selv og ville aldri hatt valp og baby samtidig. Hvis du går inn på ett hundeforum å spør samme spørsmål tror jeg du bare vil få svar om at du burde vente. Så for din egen del, babyens del og ikke minst hundens del, vent. Da vil du få mest glede av baby og senere valp og du slipper faren for at hunden ender opp på omplassering.

 

Anonym poster: 3f82a5685b56e9063f9309f4d58b4825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare også nevne det med rase. Du sier at dere har erfaring fra samme rase, det vil ikke si det samme som å få en som er lik, vi har hatt samme rase og den ene " hadde lest" rasestandaren, mens den andre kunne like så godt vært en blanding med tanke på temperement og oppførsel. Var ikke mye som passet med rasestandarden der...

 

Anonym poster: 3f82a5685b56e9063f9309f4d58b4825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Vet ikke om det kom tydelig nok fram, men vi har altså hunden i 4 mnd før baby kommer. Og sist fikk vi hunden ren relativt raskt uten å stå opp hundre ganger per natt til og med. Den vil også ha ditt eget rom med grind i døra når vi ikke er hjemme og på natta. Jeg er så delt i tankene, for en del av meg vil så veldig gjerne samtidig som at jeg er veldig redd det skal bli for slitsomt. Vil så veldig gjerne at barna skal vokse opp med hund da jeg tydelig så et spesielt bånd mellom junden og vårt eldste barn. Vi skulle egentlig hatt vår gamle hund ennå, den ble bare 3 år og måtte avlives i fjor pga uhelbredelig sykdom.

Huff, det er så vanskelig dette :(

 

Anonym poster: 4f0ad2c0fe2d2c2b0216446f261556bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #8 - er du sikker på at dere kjøpte hund av seriøs oppdretter da? Sier ikke at hunder kan avvike fra rasetypiske trekk bare av å være fra useriøse oppdrettere, men hvis hundene er avlet på dårlige gener er jo sjansen større for fysiske og psykiske problemer for hunden.

 

Anonym poster: 4f0ad2c0fe2d2c2b0216446f261556bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville kanskje ventet med valpekjøp til babyen var født og litt stor, en valp er jo omtrent som en baby, den skal oppdras og gjøres husrein og det tar noe tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja jeg gjør ikke ting tilfeldig, så sjekket oppdrettere og rase nøye. De vi hadde var gode hunder mentalt sett, men den ene var mye mer rasetypisk. Begge brukes i avel og ikke av meg, så er kvaliteter ved begge hunder som brukes. Men for å si det slik, hadde vi fått den nr to av de først hadde vi nok ikke hatt to hunder da denne er veldig krevende, så med unger så hadde det vært nok med den ene ;) derfor jeg gir min erfaring til hi :)

 

Anonym poster: 3f82a5685b56e9063f9309f4d58b4825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...