Gå til innhold

Skal dere ta sprøyta mot Infulensa?


Februargullet2013

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til å gjøre det, men prøver for øyeblikket å unngå smittesituasjoner og passe på å ha med antibac på farten... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er lurt og være renslig når man har vert ute ja. og jeg prøver og unngå mange mennesker på engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke tenkt til det. Spurte jm&lege om dette før influensasesongen startet, og de rådet meg faktisk til å ikke gjøre det. Og innen babyen er ute er jo nesten sesongen over, så får heller se hva jeg gjør neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk høre det lønnet seg å ta den mens jeg er gravid for da beskyttet det babyen di første mnd etter han er født..

men jeg har forsatt ikke tatt den, er så i tvil og har allerede hatt influensa mens jeg har vært gravid og forkjøla flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med fylkeslegen om dette, og har bestemt meg for å følge hans råd om å ta vaksinen. Det er en annen vaksine enn den som var i 2009, en vaksine som er blitt videreutviklet og skal være trygg.

 

Selv om faren for å bli kristisk syk av svineinfluensaen, så er det likevel en forhøyet risiko både for den gravide og barnet i magen, derfor velger jeg å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar :). Jeg unngår også det så lenge de ikke vet om det kan skade babyen eller ikke,hvis de kunne vite det,hadde jeg nok tatt den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med fylkeslegen om dette, og har bestemt meg for å følge hans råd om å ta vaksinen. Det er en annen vaksine enn den som var i 2009, en vaksine som er blitt videreutviklet og skal være trygg.

 

Selv om faren for å bli kristisk syk av svineinfluensaen, så er det likevel en forhøyet risiko både for den gravide og barnet i magen, derfor velger jeg å ta den.

 

Har gort det samme. På samme måte som andre ikke tar sjanse på ev. bivirkninger ved vaksinen, tør jeg ikke ta sjansen på ev. komplikasjoner ved influensasykdom (uansett om det er svineinfluensa eller ikke). For meg er det også viktig at baby er noe beskyttet den første tiden. Med en januarbaby ser jeg for meg at han/hun er svært utsatt. Både på sykehuset og hjemme med to søsken i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den i dag, jeg. Gidder ikke å spekulere fram og tilbake, jeg velger å stole på legen og de sm har peiling. Rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har jo ikke pelling da, de vet jo ikke engang om det påvirker babyen/fosteret

fhi har nok mer peiling enn de fleste her inne,tenker jeg. Det er ikke uten grunn at de anbefaler gravide å ta den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men de vet forsatt ikke om det påvirker babyen,det er poenget mitt. legene vet jo det alle fall ikke om det påvirket babyen. men er sikkert hysterisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller mot å ikke ta den, fhi og myndighetene påsto jo også i 09 at vaksinen var helt ufarlig og trygg, dette stemte vel ikke helt. Videre er årets sesongvakdine vraket i Finnland til fordel for en annen som de mener har en tryggere komponent mot svineinfluensa, dette gjør meg veldig usikker. Hvem er der som uttaler seg i denne saken pengene/produsenten som har STOR innflytelse, eller helt fristilt og uavhengig fagpersonell?!? Jobber selv i helsevesenet, og tok ikke vaksine i 09. Ikke på resten av familien heller. Nå når jeg er i siste trimester, og dermed i en rissikogruppe er jeg veldig i tvil om hva som er best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kraftig influensa rett før jul - lå rett ut i en uke med vondt i hele kroppen, vondt i halsen, hosting etc. Dro ikke til legen, siden formen ble gradvis bedre etter noen dager. Det er mulig det var svineinfluensa jeg hadde - men siden jeg kjente liv fra fosteret underveis og aldri hadde veldig høy feber lot jeg kroppen "ordne" det selv, og forsøkte å slappe av.

 

Er selv litt skeptisk til vaksiner. Og for de aller fleste gravide som får influensa går det jo helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor idag, og hun sa at det var bare en anbefalining å ta den, og at det var mindre bivirkninger ved denne vaksinen - men jeg kommer alikevell ikke til å ta den! er veldig skeptisk. Skal unngå masse mennesker og være flink tll å vaske hendene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den heller ikke. Være nøye med håndvask og spriting av hendene bare. Tok den i 09, og lovte meg selv å ikke delta på massehysterivaksinering mer! Støtter ellers vanlig vaksinasjonsprogram 100% ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den heller ikke. Har termin midten av februar. Jeg prøver å holde meg unna smittekilder. Jeg har to søstre som jobber i helsevesenet. De anbefalte meg ikke å ta den fordi man vet ingenting om hvordan dette påvirker barnet. Det er ingen krise å få influensa selv om man er gravid. Influensa skaper som regel ingen komplikasjoner for barnet eller mor. Man har bare influensa og det går over. Jeg tar ikke sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...