Gå til innhold

MÅ man ha egenkapital for å få lån i våre dager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man må med andre ord ha rike foreldre eller være advokater selv?

Fint samfunn vi lever i wink.png

 

Anonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9

Det er da en sterk overdrivelse. Det er ikke noe selvfølge at alle skal eie egen bolig.

 

Enig, det er ingen selvfølge at alle skal eie egen bolig. Men det er noe som er riv ruskende galt når jeg som enslig i en bitteliten leilighet betaler mer i leie enn det mine venner (par) betaler på sine lån på rekkehus og hus til sammen.

 

Slik situasjonen er i dag så har man i praksis så godt som ingen mulighet til å spare seg opp egenkapital hvis man er enslig. Dette er i ferd med å skape et klasseskille i det norske samfunnet som ikke har vært like tydelig tidligere. Jeg skulle inderlig gjerne ha spart meg opp egenkapital slik at jeg kunne få et lån jeg kunne betalt og likevel hatt mer igjen å rutte med pr måned. Men leiemarkedet er i dag og slik reglene for å få lån er i dag har jeg ingen mulighet til å komme meg inn på boligmarkedet. Eneste muligheter er faktisk å vinne i lotto eller at mine foreldre dør... for å være litt makaber.

 

Jeg tviler på at det er meningen til den borgerlige regjeringen å skape et rask større klasseskille i samfunnet, men det er det som skjer nå.

 

Anonym poster: bd2c21038c8e6cc85ab5f4c0b31a5b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er student, 19 år og har ca 200.000 i EK. Jeg klarte akkurat å få lån på 1,8 mill til å kjøpe leilighet, og det uten kausjonist. Dette er i Oslo. Skal jo sies at jeg hadde en del i EK, men jeg har 0 kr i inntekt, bortsett fra barnebidrag, stipend og alt som hører med.

men ta en samtale med banken, er kun dem som avgjør om dere vil få lån eller ikke :)

 

Anonym poster: 48c5d628c810c4098d4ca3e734d94b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så provosert jeg blir av dette :( og enda mer over nek som sier det "bare er å spare", man betaler stort sett like mye i leie som man gjør på et lån, og boligprisene stiger fortere enn de fleste har mulighet til å spare uansett om de fryser og lever på nudler. Fint at de som enten kom seg inn på markedet for noen år siden da det var enkelt, eller har snille rike foreldre, sitter og forteller andre at det bare er å spare.

 

Skjønner du finner det provoserende. Men, det som er problemet i dag er at nyetablerte forventer å kunne bosette seg i en stor treroms leilighet på beste vestkant. Dette fører til at folk ha belånt seg til over pipa, og norge er slik stilt i dag at ingen skal måtte stå til ansvar for egne idiotiske handlinger. Derfor kommer staten inn og legg føringer.

 

Det var litt oppgulp. Når det nå er sagt så har en stor del av oss som er under definisjonen etablert begynt helt på bunn. Vi kjøpte en liten sliten etroms som vi bodde i og pusset opp. Også har vi gått gradene. Andre igjen har bodd i kollektiv, kjøpt leilighet sammen med flere. Men, den største delen har kjøpt i grisgrente strøk, som de har pusset opp og solgt videre. På det viset har vi alle lagt oss opp egenkapital.

 

Det blir sagt at Oslo er en dyr by. Men, ta dere en tur ut i verden. Det finnest ingen byer som nyetablerte har råd å kjøpe i. Det har det heller aldri vært i Norge. Hvorfor skal det være i dag? Hvorfor mener mange det skal være en selvfølge å kunne flytte inn i samme område og standard som barndomshjemmet vårt? Snakk med foreldrene deres og hør hvordan det var når de skulle bli boligeiere, var det så veldig enkelt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, 19 år og har ca 200.000 i EK. Jeg klarte akkurat å få lån på 1,8 mill til å kjøpe leilighet, og det uten kausjonist. Dette er i Oslo. Skal jo sies at jeg hadde en del i EK, men jeg har 0 kr i inntekt, bortsett fra barnebidrag, stipend og alt som hører med.

men ta en samtale med banken, er kun dem som avgjør om dere vil få lån eller ikke :)

 

Anonym poster: 48c5d628c810c4098d4ca3e734d94b0b

 

Så bra for deg :) Da får du en god start :)

 

Min erfaring er at jeg ikke kommer noen som helst vei uten hverken egenkapital eller kausjonist.

 

Anonym poster: bd2c21038c8e6cc85ab5f4c0b31a5b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så provosert jeg blir av dette sad.png og enda mer over nek som sier det "bare er å spare", man betaler stort sett like mye i leie som man gjør på et lån, og boligprisene stiger fortere enn de fleste har mulighet til å spare uansett om de fryser og lever på nudler. Fint at de som enten kom seg inn på markedet for noen år siden da det var enkelt, eller har snille rike foreldre, sitter og forteller andre at det bare er å spare.

 

Skjønner du finner det provoserende. Men, det som er problemet i dag er at nyetablerte forventer å kunne bosette seg i en stor treroms leilighet på beste vestkant. Dette fører til at folk ha belånt seg til over pipa, og norge er slik stilt i dag at ingen skal måtte stå til ansvar for egne idiotiske handlinger. Derfor kommer staten inn og legg føringer.

 

Det var litt oppgulp. Når det nå er sagt så har en stor del av oss som er under definisjonen etablert begynt helt på bunn. Vi kjøpte en liten sliten etroms som vi bodde i og pusset opp. Også har vi gått gradene. Andre igjen har bodd i kollektiv, kjøpt leilighet sammen med flere. Men, den største delen har kjøpt i grisgrente strøk, som de har pusset opp og solgt videre. På det viset har vi alle lagt oss opp egenkapital.

 

Det blir sagt at Oslo er en dyr by. Men, ta dere en tur ut i verden. Det finnest ingen byer som nyetablerte har råd å kjøpe i. Det har det heller aldri vært i Norge. Hvorfor skal det være i dag? Hvorfor mener mange det skal være en selvfølge å kunne flytte inn i samme område og standard som barndomshjemmet vårt? Snakk med foreldrene deres og hør hvordan det var når de skulle bli boligeiere, var det så veldig enkelt da?

 

Jeg følger tankegangen din og vet at det er mange som sikter altfor høyt. Men det er faktisk ikke alle som gjør det heller, og likevel ikke kommer seg inn på boligmarkedet.

 

Er du ikke enig i at det er urimelig å måtte betale langt mer for en leilighet som singel enn det et par gjør for lån på et rekkehus? I tillegg til at de da har mindre månedlige utgifter er de faktisk to personer som kan dele den mindre utgiften.

 

Noe burde gjøres slik at også enslige kan ha muligheten for ikke å bo seg ihjel på leiemarkedet! Tidligere var det jo slik at man kunne leie enkelt og billig for å legge seg opp egenkapital til en enkel leilighet eller bolig. Men når man ikke har muligheten for å leie til ok priser så låses også mulighetene for å komme seg videre.

 

Anonym poster: bd2c21038c8e6cc85ab5f4c0b31a5b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, 19 år og har ca 200.000 i EK. Jeg klarte akkurat å få lån på 1,8 mill til å kjøpe leilighet, og det uten kausjonist. Dette er i Oslo. Skal jo sies at jeg hadde en del i EK, men jeg har 0 kr i inntekt, bortsett fra barnebidrag, stipend og alt som hører med.

men ta en samtale med banken, er kun dem som avgjør om dere vil få lån eller ikke smile.png

 

Anonym poster: 48c5d628c810c4098d4ca3e734d94b0b

 

Så bra for deg smile.png Da får du en god start smile.png

 

Min erfaring er at jeg ikke kommer noen som helst vei uten hverken egenkapital eller kausjonist.

 

Anonym poster: bd2c21038c8e6cc85ab5f4c0b31a5b41

Kjip situasjon da :( men har du vært rundt i forskjellige banker? Noen er jo mer rause enn andre, og mye har med hvem du prater med også. Hvertfall det jeg har fått et inntrykk av.

 

Anonym poster: 48c5d628c810c4098d4ca3e734d94b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen så provosert jeg blir av dette sad.png og enda mer over nek som sier det "bare er å spare", man betaler stort sett like mye i leie som man gjør på et lån, og boligprisene stiger fortere enn de fleste har mulighet til å spare uansett om de fryser og lever på nudler. Fint at de som enten kom seg inn på markedet for noen år siden da det var enkelt, eller har snille rike foreldre, sitter og forteller andre at det bare er å spare.

 

Skjønner du finner det provoserende. Men, det som er problemet i dag er at nyetablerte forventer å kunne bosette seg i en stor treroms leilighet på beste vestkant. Dette fører til at folk ha belånt seg til over pipa, og norge er slik stilt i dag at ingen skal måtte stå til ansvar for egne idiotiske handlinger. Derfor kommer staten inn og legg føringer.

 

Det var litt oppgulp. Når det nå er sagt så har en stor del av oss som er under definisjonen etablert begynt helt på bunn. Vi kjøpte en liten sliten etroms som vi bodde i og pusset opp. Også har vi gått gradene. Andre igjen har bodd i kollektiv, kjøpt leilighet sammen med flere. Men, den største delen har kjøpt i grisgrente strøk, som de har pusset opp og solgt videre. På det viset har vi alle lagt oss opp egenkapital.

 

Det blir sagt at Oslo er en dyr by. Men, ta dere en tur ut i verden. Det finnest ingen byer som nyetablerte har råd å kjøpe i. Det har det heller aldri vært i Norge. Hvorfor skal det være i dag? Hvorfor mener mange det skal være en selvfølge å kunne flytte inn i samme område og standard som barndomshjemmet vårt? Snakk med foreldrene deres og hør hvordan det var når de skulle bli boligeiere, var det så veldig enkelt da?

 

Jeg følger tankegangen din og vet at det er mange som sikter altfor høyt. Men det er faktisk ikke alle som gjør det heller, og likevel ikke kommer seg inn på boligmarkedet.

 

Er du ikke enig i at det er urimelig å måtte betale langt mer for en leilighet som singel enn det et par gjør for lån på et rekkehus? I tillegg til at de da har mindre månedlige utgifter er de faktisk to personer som kan dele den mindre utgiften.

 

Noe burde gjøres slik at også enslige kan ha muligheten for ikke å bo seg ihjel på leiemarkedet! Tidligere var det jo slik at man kunne leie enkelt og billig for å legge seg opp egenkapital til en enkel leilighet eller bolig. Men når man ikke har muligheten for å leie til ok priser så låses også mulighetene for å komme seg videre.

 

Anonym poster: bd2c21038c8e6cc85ab5f4c0b31a5b41

 

Jeg ser hva du mener ift pris på leilighet ift å eie. Men, det finnest rimeligere alternativer på de fleste plasser når det gjelder leiebolig og. Velger du en leilighet i mindre attraktive omgivelser, eventuelt et kollektiv så er det rimeligere alternativer.

 

Men, det leietakere ofte gjemmer er at bo utgiftene en boligeier er ikke bare renter og avdrag. Fellesutgifter, forsikring, vedlikehold, kommunale avgifter osv kommer og i tillegg. Dette er utgifter og ansvar en leietaker normalt sett ikke har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nå er sagt så har en stor del av oss som er under definisjonen etablert begynt helt på bunn. Vi kjøpte en liten sliten etroms som vi bodde i og pusset opp. Også har vi gått gradene. Andre igjen har bodd i kollektiv, kjøpt leilighet sammen med flere. Men, den største delen har kjøpt i grisgrente strøk, som de har pusset opp og solgt videre. På det viset har vi alle lagt oss opp egenkapital.

 

Det blir sagt at Oslo er en dyr by. Men, ta dere en tur ut i verden. Det finnest ingen byer som nyetablerte har råd å kjøpe i. Det har det heller aldri vært i Norge. Hvorfor skal det være i dag? Hvorfor mener mange det skal være en selvfølge å kunne flytte inn i samme område og standard som barndomshjemmet vårt? Snakk med foreldrene deres og hør hvordan det var når de skulle bli boligeiere, var det så veldig enkelt da?

 

Det var veldig enkelt da vi kjøpte i 2006, fikk 1,8 mill med 100 % finansiering, ingen problemer med å betjene lånet. Problemet var at i 2007 måtte vi selge, og gikk da med 250 000 i tap. Det restlånet er nå nedbetalt, men vi sitter da med null i egenkapital, og er med andre ord sjanseløse, mest sannsynlig resten av livet hvis ikke reglene endres (eller som en over sa; til mamma eller pappa dør...) Vi kan med dagens regler ikke engang kjøpe en nedharvet ettroms. Selv om vi fint kan betjene et lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må med andre ord ha rike foreldre eller være advokater selv? Fint samfunn vi lever i wink.pngAnonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9
Det er da en sterk overdrivelse. Det er ikke noe selvfølge at alle skal eie egen bolig.

 

Det er heller ingen selvfølge at alle advokater driter penger..

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Haha, nei det er også sant. Jeg har flere venner som er advokater og de er ikke rike ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!

 

Det er slik at reglene for lån og egenkapital er strammet inn. De nye reglene ble enda strengere etter 1. juni i år og ingen banker kan lengre låne ut dersom man ikke har egenkapital.

 

MEN det finnes 2 løsninger!

Den første er å ha kasjonist, som tidligere er nevnt.

Den andre er å søke kommunen (husbanken) om egenkapital.

Vi gikk innvilget dette for 2 uker siden og er nå så heldige at vi kan se etter bolig, selv uten egenkapital.

 

For å søke kommunen må du først ha en avtale med en bank som viser at du kan få lån dersom du har egenkapital.

 

SMIL, det fikser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det likt som dere HI! Vi har godt over 2 mill i lån og rekkehus i Oslo. Jeg har i underkant av 400.000 i inntekt, og mannen er student.

Vi har ikke kausjonist, eller egenkapital. Går veldig fint :)

 

Anonym poster: 9d8c72f7a38c66508df111752ca544a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk nå lån vi, uten egenkapital, på 1,3 mill så sent som i juli i år - altså etter regelendringer og innstramminger.

Samboer tjener ca 350.000, jeg tjener ca 100.000 i tillegg til stipend fra Lånekassa, ingen av oss hadde egenkapital eller oppspart BSU.

 

Anonym poster: 8e8c87c9275cbaaf695a0ae3a91a8922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...