Gå til innhold

MÅ man ha egenkapital for å få lån i våre dager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min er ferdig utdannet med en årslønn på 390 000, jeg er student med liten mnd inntekt på 8 000. Vi har et barn. Ingen egenkapital. Hvor stor er sannsynligheten for å få et lån. Hva spiller inn?

Har de anledning til å sjekke tidligere kredittkortgjeld osv?

 

Anonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper dere ikke får men det er jo bare å forhøre seg rundt. Vi hadde ikke egenkapital men fikk låne dette via foreldre. Uten det fikk vi ikke. Min samboer tjener 700.000 jeg tjener ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan søke komunalt lån, da dekker komunen egenkapitalen på lånet.

 

Anonym poster: 11a6b4764faf0c2b344d5377e8feb123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må med andre ord ha rike foreldre eller være advokater selv?

Fint samfunn vi lever i ;)

 

Anonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke lån uten egenkapital nei. Siden du er student så skal det en del til for å få lån i det heletatt for deg. Det må da kun stå på han og da tilsvare hans inntekt. Kommer an på hvor dere bor, men med 390000 får dere ikke allhverdens...:-/

De vil sjekke betalingsevnen deres ja.

 

Han kan bruke foreldrene sine som kausjonist og på den måten få lån, men da skal de ta over gjelda hans om dere ikke betaler.

Ellers kan han søke startlån i husbanken, men det blir bare ekstra lån og mer utgifter..

 

Anonym poster: 5fd195658aa732a2bfe559392527f8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst kommet nye regler om 15 % EK ved kjøp av bolig. Jeg tror i utgangspunktet at det er snilt ment, for at man ikke skal låne seg i hjel, men det virker litt mot sin hensikt når enda flere får trøbbel med å komme seg inn på boligmarkedet.

 

Kredittgjeld sjekker de ikke, kun dersom det har blitt stående ubetalt og dere har pådratt dere betalingsanmerkninger. Hvis dere skal kjøpe bolig i Oslo eller omegn tror jeg ikke dere kommer veldig langt med såpass lite inntekt, desverre :) Vil dere kjøpe "på landet" og har en snill bank så kaaaanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligheten for lån med så lav inntekt og ingen egenandel er minimal.

 

Dere må nok, som de fleste andre, leie mens dere sparer opp penger til egenandel eller satse på kausjonist.

 

Anonym poster: 98b871394f57b944a0ded680384c2678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ha 15% egenkapital, men bankene sier at man egentlig trenger mer enn dette, og helst kausjonister i tillegg.

 

De som kom seg inn på boligmarkedet for 5-10 år siden er kjempeheldige, for for oss andre "Normale" så er det komplett umulig. Så er bare å belage seg på å leie.

 

Anonym poster: 31bc4e05c6aeea757ac4550b55311fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke lån uten egenkapital nei. Siden du er student så skal det en del til for å få lån i det heletatt for deg. Det må da kun stå på han og da tilsvare hans inntekt. Kommer an på hvor dere bor, men med 390000 får dere ikke allhverdens...:-/

De vil sjekke betalingsevnen deres ja.

 

Han kan bruke foreldrene sine som kausjonist og på den måten få lån, men da skal de ta over gjelda hans om dere ikke betaler.

Ellers kan han søke startlån i husbanken, men det blir bare ekstra lån og mer utgifter..

 

Anonym poster: 5fd195658aa732a2bfe559392527f8d0

 

Det stemmer IKKE. Jeg er student, mannen jobber og vi har lån SAMMEN.Vi hadde selvsagt egenkapital, og har boliglån på 2 mill. Mannen tjener litt mer enn HI sin mann, men ikke så mye mer. Jeg har to år igjen av masteren min. Bor i en stor nosk by.

 

Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan få noen til å kausjonere for 15 % av kjøpesummen i stedet for å ha det i penger,

Dere kan få et lån basert på mannens inntekter og dine utsikter for jobb etter endte studier.

Det er veldig forskjellig fra bank til bank også. Vi var i samme situasjon da vi søkte huslån; han i jobb med rundt 400.000 i lønn og jeg hadde et halvår igjen som student. Nå ble jeg jurist og der er det utsikter for å få jobb fort og grei inntekt, det er noe som tas i betraktning. Men; det var veldig stor forskjell på hva bankene ville gi oss. I første banken godtok de ikke at vi hadde svigermor som kausjonist fordi de mente at det var for risikabelt for kausjonisten. I andre banken fikk vi 350 000 mer i lån og de godtok at vi hadde kausjonist.

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9 her igjen. Har forresten fler venner i samme situasjon som oss - der en jobber og en er student, med barn. De har også fått boliglån sammen. Bor i samme by.

 

Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre skriver kreves det 15% egenkapital. Men ville likevel forhørt meg med banker. Vi kom inn på boligmarkedet uten egenkapital for 2 år siden rett etter studie. Men vi hadde riktig nok > 1,5 mill i inntekt når vi fikk lån.

 

Anonym poster: bab96dcababcc41d0981955283b85af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke lån uten egenkapital nei. Siden du er student så skal det en del til for å få lån i det heletatt for deg. Det må da kun stå på han og da tilsvare hans inntekt. Kommer an på hvor dere bor, men med 390000 får dere ikke allhverdens...:-/ De vil sjekke betalingsevnen deres ja. Han kan bruke foreldrene sine som kausjonist og på den måten få lån, men da skal de ta over gjelda hans om dere ikke betaler. Ellers kan han søke startlån i husbanken, men det blir bare ekstra lån og mer utgifter.. Anonym poster: 5fd195658aa732a2bfe559392527f8d0
Det stemmer IKKE. Jeg er student, mannen jobber og vi har lån SAMMEN.Vi hadde selvsagt egenkapital, og har boliglån på 2 mill. Mannen tjener litt mer enn HI sin mann, men ikke så mye mer. Jeg har to år igjen av masteren min. Bor i en stor nosk by. Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

 

 

Men hvor lenge var det siden dere søkte lån? Det har blitt mye strengere bare det siste året, blant annet med at det nå kreves 15 % egenkapital.

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får ikke lån uten egenkapital nei. Siden du er student så skal det en del til for å få lån i det heletatt for deg. Det må da kun stå på han og da tilsvare hans inntekt. Kommer an på hvor dere bor, men med 390000 får dere ikke allhverdens...:-/ De vil sjekke betalingsevnen deres ja. Han kan bruke foreldrene sine som kausjonist og på den måten få lån, men da skal de ta over gjelda hans om dere ikke betaler. Ellers kan han søke startlån i husbanken, men det blir bare ekstra lån og mer utgifter.. Anonym poster: 5fd195658aa732a2bfe559392527f8d0
Det stemmer IKKE. Jeg er student, mannen jobber og vi har lån SAMMEN.Vi hadde selvsagt egenkapital, og har boliglån på 2 mill. Mannen tjener litt mer enn HI sin mann, men ikke så mye mer. Jeg har to år igjen av masteren min. Bor i en stor nosk by. Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

 

 

Men hvor lenge var det siden dere søkte lån? Det har blitt mye strengere bare det siste året, blant annet med at det nå kreves 15 % egenkapital.

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

 

Ja, har fått med meg det :) Men er det også nye regler om at en student og en som jobber ikke kan få lån sammen? Syns det hørtes litt trasig ut i såfall. For når man har en del studiepoeng så er jo sjansen stor for at vedkommende gjennomfører løpet og er "sikret" en god jobb. Vi kjøpte rett før den nye egenkapitalregelen ble innført - i fjor, men hadde likevel en god del egenkapital som vi hadde spart opp over noen år.

 

Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ikke lån uten egenkapital nei. Siden du er student så skal det en del til for å få lån i det heletatt for deg. Det må da kun stå på han og da tilsvare hans inntekt. Kommer an på hvor dere bor, men med 390000 får dere ikke allhverdens...:-/ De vil sjekke betalingsevnen deres ja. Han kan bruke foreldrene sine som kausjonist og på den måten få lån, men da skal de ta over gjelda hans om dere ikke betaler. Ellers kan han søke startlån i husbanken, men det blir bare ekstra lån og mer utgifter.. Anonym poster: 5fd195658aa732a2bfe559392527f8d0
Det stemmer IKKE. Jeg er student, mannen jobber og vi har lån SAMMEN.Vi hadde selvsagt egenkapital, og har boliglån på 2 mill. Mannen tjener litt mer enn HI sin mann, men ikke så mye mer. Jeg har to år igjen av masteren min. Bor i en stor nosk by. Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa
Men hvor lenge var det siden dere søkte lån? Det har blitt mye strengere bare det siste året, blant annet med at det nå kreves 15 % egenkapital. Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa
Ja, har fått med meg det :) Men er det også nye regler om at en student og en som jobber ikke kan få lån sammen? Syns det hørtes litt trasig ut i såfall. For når man har en del studiepoeng så er jo sjansen stor for at vedkommende gjennomfører løpet og er "sikret" en god jobb. Vi kjøpte rett før den nye egenkapitalregelen ble innført - i fjor, men hadde likevel en god del egenkapital som vi hadde spart opp over noen år. Anonym poster: e43d8f63172cd93294c9a459564614aa

 

Nei det har jeg vel aldri sagt?

Jeg er student og min mann jobber og vi fikk lån for et halvt år siden. Men det hadde vært enklere for oss å få lån bare et halvt år tidligere. Og vi fikk ikke noe stort lån, heldigvis skulle vi etablere oss på en plass med lave boligpriser. I den byen vi bodde før vi kjøpte huset hadde vi ikke klart å få bolig til en familie på tre på det lånet vi fikk..

 

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 16 her.

Tror jeg skjønte deg bedre nå..

Klart vi har solidaransvar for lånet.

Det er ikke slik at min samboer alene er ansvarlig for det. Er ikke slik det fungerer nei. Så her skriver vedkommende jeg siterer feil.

 

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må med andre ord ha rike foreldre eller være advokater selv?

Fint samfunn vi lever i ;)

 

Anonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9

Det er da en sterk overdrivelse. Det er ikke noe selvfølge at alle skal eie egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg og samboeren hennes fikk nylig (ca 2 mnd siden) et lån på 3,6 mill, uten egenkapital og med hans foreldre som kausjonist på egenandelen. Der er huset med utleiedel noe som også gjorde det eklere å få lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må med andre ord ha rike foreldre eller være advokater selv? Fint samfunn vi lever i ;)Anonym poster: 209c8c5c5a34b12e04c64cf547a8c0e9
Det er da en sterk overdrivelse. Det er ikke noe selvfølge at alle skal eie egen bolig.

 

Det er heller ingen selvfølge at alle advokater driter penger..

 

Anonym poster: 75c6c4506d3e797664141767c95355fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for nå har det kommet et forslag fra finanstilsynet(?) om en økning av EK på 35 %!!! :(

 

Anonym poster: 923bb9c12b8a1fd504f8a4a7c41563ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så provosert jeg blir av dette :( og enda mer over nek som sier det "bare er å spare", man betaler stort sett like mye i leie som man gjør på et lån, og boligprisene stiger fortere enn de fleste har mulighet til å spare uansett om de fryser og lever på nudler. Fint at de som enten kom seg inn på markedet for noen år siden da det var enkelt, eller har snille rike foreldre, sitter og forteller andre at det bare er å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for nå har det kommet et forslag fra finanstilsynet(?) om en økning av EK på 35 %!!! :(

 

Anonym poster: 923bb9c12b8a1fd504f8a4a7c41563ca

 

Dette gjelder ikke egenkapital. Dette gjelder fysiske penger banken må ha i sin beholdning for å kunne låne ut penger. Dagens Næringsliv hadde nettopp en reportasje om dette. Google det så ser du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme situasjon for 4 år siden. Jeg student og mannen jobbet. Hadde ca samme inntekt som HI. Fikk lån på 2 millioner.

Hadde ikke egenkapital. Vet at det er flere som i dag får lån uten egenkapital. Så tror det er veldig forskjellig fra bank til bank.

Vil samtidig si at vi hadde ikke så veldig mye å gå på, hadde kun penger til det nødvendige i hverdagen. Men man vil jo gjerne få seg egen bolig og hvis man er innstilt på å leve nøkternt til begge er i jobb så går det bra :) jeg må ihvertfall si at jeg skjønner hvorfor banker i mange tilfeller sier nei til lån, rett og slett fordi det blir for dyrt. Å ha hus er et stort pengesluk og det er alltid nye regninger i postkassa. Utgifter til vedlikehold osv. Så en buffer er egentlig et "must" når man har hus....

Noen ganger blir jeg forundra når folk blir irriterte fordi de ikke får lån, for de skjønner tydeligvis ikke at banken sier nei fordi de da ikke vil ha råd til å leve ved siden av avdragene på huset. Er jo ingen bank som sier nei for å være dum eller?????

 

Anonym poster: 5876f2c9dfc3d54c3e04d662816d8881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn systemet er nå kan person A, som tjener 400 000 og har egenkapital få låne 1,5 mill, mens en uten egenkapital som tjener 800 000 ikke får låne 1 mill. Hvem av de to klarer best å betjene lånet? At man har egenkapital sier faktisk ingenting om betalingevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...