Gå til innhold

Julegaver fra besteforeldre..Hva er vanlig?


Mammatilværdensbeste<3

Anbefalte innlegg

Dette blir vår første jul me lillegutt, og jeg lurer på hva som er vanlig når det kommer til julegaver fra besteforeldre?

Mine foreldre vet jeg har kjøpt en ting han trenger og en liten ting ekstra, men svigermor har allerede kjøpt 6 gaver til lillegutt, og flere blir det sikkert før jul..? Er det vanlig at besteforeldre kjøper mange gaver eller er det vanlig å kjøpe en gave som man gjør til alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer nok an på så mye. Hvor mange barnebarn, økonomi, tradisjon osv. I "vår" familie er det vanlig at besteforeldrene kjøper "drømmegaver" til ungene, dvs holder seg unna fornuftige ting. Parkdresser/uteklær/sko osv kjøper vi, og lar besteforeldre kose seg i "glansen" med å gi kule gaver.

 

Det er fra oss og besteforeldrene barna får mest gaver mht pris totaltsett. Den ene siden har lagt seg på 500 til hvert barnebarn, den andre siden gir nok for i hvert fall det dobbelte om ikke mer, uten at dette er et problem på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er deres første barnebarn, svigermor har ikke så god økonomi så hun kjøper heller mange billige gaver, noe som er helt kurant! Det går jo også ann å pakke 6 ting inn i en pakke, så man slipper å åpne 6 gaver fra en person, men det er ingen sak sånn sett, det får bare være:P Mens mine foreldre har helt ok økonomi. Det som er saken er at jeg er redd for at det skal bli konkuranse mellom besteforeldrene, da svigermor fortalte min mor hva hun hadde kjøpt dro min mor å kjøpte noe mer i gave til lillegutt, hun følte vell hun hadde kjøpt for lite i forhold til henne. Slik vil jeg ikke at det skal være, jeg vil ikke at noen av de skal føle noe som helst kjøpepress..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er deres første barnebarn, svigermor har ikke så god økonomi så hun kjøper heller mange billige gaver, noe som er helt kurant! Det går jo også ann å pakke 6 ting inn i en pakke, så man slipper å åpne 6 gaver fra en person, men det er ingen sak sånn sett, det får bare være:P Mens mine foreldre har helt ok økonomi. Det som er saken er at jeg er redd for at det skal bli konkuranse mellom besteforeldrene, da svigermor fortalte min mor hva hun hadde kjøpt dro min mor å kjøpte noe mer i gave til lillegutt, hun følte vell hun hadde kjøpt for lite i forhold til henne. Slik vil jeg ikke at det skal være, jeg vil ikke at noen av de skal føle noe som helst kjøpepress..

Ja, den ser jeg. Det er ikke noe ok. Vi har jo litt av det samme hos oss, der den ene sida har mye penger og den andre ikke - men det er liksom åpent og noe alle er inneforstått med at slik er det liksom. Alternativet var jo å diktere de andre til å ikke kjøpe så mye, for at det skulle bli "likt" - men det ble feil det også. Vi er opptatt av at likhet ikke er det samme som rettferdighet, og det skjønner barna. Om du trygger moren din på at det ikke er pris eller mengde som betyr noe, kan kanskje veslegutt nyte godt av "rause" besteforeldre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver hele tiden å snakke med alle besteforeldrene om at det viktigste er kjærlighet ikke gaver og penger, men siden svigermor ikke har så god økonomi gjør det at hun hele tiden tenker at mine foreldre har så mye mer, noe de egentlig ikke har siden de har mange lån og div å betale på, så jevnt over har de ikke langt fra like mye å rutte med i mnd, men det virker ikke som om hun vil forstå det. Jeg forstår jo min mor også, når hun hører at svigermor har 6 pakker og hun bare 1, så ville jo jeg også tatt en tur i butikken å kjøpt litt mer.. Så jeg syns det er så vanskelig å få alle til å forstå at vi vill ikke at de skal spre rundt seg med gaver til lillegutt, vi ønsker heller at de skal spre rundt seg med kjærlighet til lillegutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver hele tiden å snakke med alle besteforeldrene om at det viktigste er kjærlighet ikke gaver og penger, men siden svigermor ikke har så god økonomi gjør det at hun hele tiden tenker at mine foreldre har så mye mer, noe de egentlig ikke har siden de har mange lån og div å betale på, så jevnt over har de ikke langt fra like mye å rutte med i mnd, men det virker ikke som om hun vil forstå det. Jeg forstår jo min mor også, når hun hører at svigermor har 6 pakker og hun bare 1, så ville jo jeg også tatt en tur i butikken å kjøpt litt mer.. Så jeg syns det er så vanskelig å få alle til å forstå at vi vill ikke at de skal spre rundt seg med gaver til lillegutt, vi ønsker heller at de skal spre rundt seg med kjærlighet til lillegutt:)

En god tanke! Du høres så empatisk ut at dette helt sikkert ordner seg. Det er nok som du sier at svigermor kanskje har litt mindreverdighetskomplekser.

 

Når lillegutt har sin første jul, er jo gavene på en måte mest til foreldrene. Han vil trolig synes papiret er like stas som det inni. I år har vi bedt om at siste tilskuddet bare få en bok eller noe, og at de heller bruker pengene på de fire større barna. Hun på fire måneder gleder seg jo ikke over presanger, og vi har alt vi trenger.

 

Et tips er å ønske seg barnepass/fri i gave. Det gjør vi. Så får vi f.eks kinobill og barnevakt - her er det jo 5 barn så det er virkelig en "jobb" he he. Det er jo økonomisk rimelige gaver som betyr mye :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi får håpe det ordner seg :) Vi må vell bare fortsette å si ifra hver gang en situasjon oppstår, og håpe at det vil gå seg til med tiden. Hvis ikke så ser jeg for meg at vi må lage noen "rettningslinjer" for besteforeldrene, å sette en grense for hvor mye de får bruke på julegave.. Så får de bare forstå og innrette seg etter det..

 

Vet ikke hva vi skal ønske oss, vi har altfor mye både leker å klær, siden dette er det første barnebarnet/oldebarnet i familien så har det kommet leker og klær fra alle kanter. Vi har kjøpt to nattdrakter til lillegutt, og det er alt vi har kjøpt, og vi har sikkert 5-6 søppelsekker med klær. Vi har ikke kjøpt noen leker, og vi har så mye leker at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av alt. Så hva man skal ønske seg vet ikke jeg :P

 

Hehe, her er det ingen problemer med barnepass, vi har sikker 20 stykker som bare venter på å få være barnevakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, må innrømme at det ikke er like "rift" om å sitte hos oss he he. Her låner de heller ett og ett barn til sin besteforeldretur/overnatting. Egentlig litt godt det også, for de trenger å få føle seg spesielle alene i blant. Problemet er bare at vi alltid "sitter" igjen med et par-tre unger når vi har barnevakt hehe. Vi får satse på at de eldste snart kan ta jobben og passe på de små :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er en normal her. Min foreldre har en tendens til å kjøpe altfor mye til alle sammen. Mer enn det vi kjøper til barna våre selv ofte. Men de har ikke så mange de kjøper til, og prøver vel å kompensere litt med gaver for at de bor mange timer borte fra barnabarna og derfor ikke ser dem så ofte som de skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...