Gå til innhold

Barn med lærevansker. Kjenner jeg klikker snart...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet er så ukonsentrert. Kan ikke lese, kan få bokstaver. Kan ikke sitte rolig i 1 min. Jeg blir gal. Kjenner jeg har lyst til å skrike, så sitter alle de andre mødrene jeg kjenner med PERFEKTE barn som leser og skriver før de begynner på skolen nesten osv. Fy fader jeg er rett og slett lei av denne jenta, hun må aktivisere hele dagen, og kan ikke sitte i ro. Hun har gjort meg psykisk stresset. Mannen holder bare kjeft og stikker hode ned i arbeid, mener at leger,ppt og alle andre kan finne ut hva som er best for barnet vårt, han gidder ikke diskutere med meg, akkurat som det ikke er viktig at vi foreldre diskuterer sammen?!

Sukk.

Barnet er 6 år. Prøvde å lese litt for henne nå før hun skulle legge seg, hun er ikke interesert, så jeg ble så sur at jeg smelte i sammen leseboken og slengte døren hennes igjen! Seriøst nok er nok. Jeg har sittet i 2 timer for å få henne til å gjenta enkle bokstaver, men det kan hun ikke eller gidder ikke. Ikke vet jeg.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars barn. Du tror vel ikke hun gjør det med vilje?!? Her må du ha tolmodighet, det er vanskelig ja, men hun er barnet ditt!

 

Anonym poster: 563d7f238dcf4de69dc35106a095a120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den tolmodigheten lengre når mannen irriterer meg i samme slengen!!

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Ta en pause fra læringen, stress ned og gjør heller noe som kan bygge opp (og ikke bryte ned) mestringsfølelsen hennes.

Bokstaver og lesing kommer nok etterhvert, men det kommer ikke raskere om du presser på og ødelegger lysten hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Ta en pause fra læringen, stress ned og gjør heller noe som kan bygge opp (og ikke bryte ned) mestringsfølelsen hennes.

Bokstaver og lesing kommer nok etterhvert, men det kommer ikke raskere om du presser på og ødelegger lysten hennes

 

Hun får dårlig tilrettelegging på skolen også. Elendig lærere og alt er elendig, nytter ikke med en elendig mann også! Blir gal av livet mitt snart. Gråter nå. Skal ta meg sammen å gå ned til datteren min å fortsette å lese.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en henvisning til PPT, så kan de utrede litt i forhold til evt. problemer med språk, konsetrasjon, oppmerksomhet osv.

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Indre uro, konsentrasjonsproblemer og lærevansker er ikke ting et barn finner på for å plage foreldrene sine altså.

 

Tror du ikke hun mye heller ville hatt indre ro, god konsentrasjon og lære ting lett?

 

Slutt å sammenligne henne med barna til vennene dine, hun er seg selv med de utfordringene, egenskapene, gode og dårlige sidene hun har og du må bare forholde deg til det.

 

Jeg skjønner godt at du blir både sliten og lei, men du skal ikke ta det ut på barnet som ikke kan noe for det. Høres jo ut som mannen din nærmest er redd deg og utbruddene dine han også?

 

Snakk med lærer og ppt igjen du, og prøv lage en god plan for hvordan dere kan hjelpe datteren deres best mulig. Konsentrasjonsproblemer og indre uro er ikke det samme som "dum i hodet", hun trenger bare mer tid og andre tilnærmingsmetoder!

 

Anonym poster: 86deb801997cd76988cc10defb5ce4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd: Ta en pause fra læringen, stress ned og gjør heller noe som kan bygge opp (og ikke bryte ned) mestringsfølelsen hennes.

Bokstaver og lesing kommer nok etterhvert, men det kommer ikke raskere om du presser på og ødelegger lysten hennes

 

Hun får dårlig tilrettelegging på skolen også. Elendig lærere og alt er elendig, nytter ikke med en elendig mann også! Blir gal av livet mitt snart. Gråter nå. Skal ta meg sammen å gå ned til datteren min å fortsette å lese.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

 

Tviler på at alt er så elending, du er nok bare sliten og det er sikkert datteren deres også. Ta det lungt. Hun er 6 år og klokka er nesten 20 på en søndag kveld. Vil du virkelig presse henne til langt utpå kvelden?

 

Noen barn bruker lengre tid på å knekke lesekodene, men det er ikke mange som knekker den ved bruk av press, tvang, irritasjon og frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier over her... ta litt pause fra den "kjedelige" læringer. Spør gjerne lærer etter spill/ leker man lærer gjennom, det fungerer gjerne bedre. Hva mener du med elendige lærere? Hva er det de gjør som ikke er bra, og hva gjør de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morn du

Ta det helt med ro! Det kommer, men det kan ta tid. Ikke gap over for mye, det ødelegger hennes lyst til å lære. Min yngste har slitt mye, men med tilpassede lekser og oppgaver, lærte hun seg å lese i 3. Det kreves masse av deg, jenta, mannen og skolen, men det er jo verdt det :). Ikke la mannen sitt dårlige humør gå utover jenta. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om en henvisning til PPT, så kan de utrede litt i forhold til evt. problemer med språk, konsetrasjon, oppmerksomhet osv.

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

 

PPT var inne som 4 åring og BUPA. ADHD og har assistent og litt ekstra ped hjelp noen får timer per uke. Men vi har ikke prøvd andre medisiner enn Ritalin som vi valgte å seponere grunnet bivirkninger. Andre som har erfaring med andre typer medikamenter ala Concerta,mentylfenidat osv????

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa!! Hvordan ble leksene tilpasset???? Her er det ingen hjelp å få. Nøyaktig de samme leksene som de andre får. :(

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa!! Hvordan ble leksene tilpasset???? Her er det ingen hjelp å få. Nøyaktig de samme leksene som de andre får. :(

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

 

Vet at andre medisiner kan ha andre bivitninger, så det kan være verdt og prøve.

 

Har hun IOP? (individuelt tilpasset opplæringsplan)? Kanskje hun skulle hatt det? Da jobber hun mot egne mål og opplegget skal være tilpasset hennes nivå og de mål hun har i sin plan. Det høres rart ut, for meg, at et barn som strever såpass skal følge det samme opplegget som resten av klassen!?

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress med å lese om kvelden, barnet ditt trenger andre stimuli så glem at kveldsstell skal gjøres slik som til de fleste normale barn.

Du får finne ut hva som roer henne ned og gjør en vane av det. Jeg vet om et ADHD barn som er anbefalt å spille ps3/wii av BUP i 30-60 min før h*n legger seg. Det roer ned hjernen og leggingen gikk lettere. Ikke sikkert dette er for din pike, men man vet jo aldri ;)

 

Anonym poster: 7fa2131d520fd4d6d25ca727a73ab4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke min intensjon å dra deg ned i gjørma, men kjenner jeg blir sint på deg på jenta di sine vegne! Du snakker om at mannen og lærerne er elendige, men med tanke på din oppførsel, så tenker jeg at du også er elendig. Ja, ganske kvasse ord, men det jeg mener er at din oppførsel er helt forfærdelig.

 

Hva tror du jenta di tenker når du braser ut av rommet på den måten?? Her har kanskje alt rundt henne sviktet. Da er det din jobb som mamma å ikke svikte! OG mannen din forøvrig! Jeg tenker at det å ha slik fokus på det dattera di IKKE mestrer bare svekker hennes selvtillit og gir henne dårlig selvbilde. Ha fokus på ting hun mestrer, og fokuser på det! Om hun elsker å være aktiv, så lag ei hinderløype til henne som er tilpasset hennes nivå. Legg inn poster som kan være utfordrende, men som du vet hun MESTRER! Utfordre henne litt mer for hver gang. Husk å ros jenta di for hva hun kan, og ikke alltid mase og korrigere for det hun ikke kan. Mesting og ros er helt nødvendig for at barns psykiske helse skal ha ei positiv utvikling.

 

Du som mamma MÅ ta tak i skolesituasjonen hennes, selv om det er å stange hodet i veggen. Nettopp fordi du er mamman hennes. Skrik til du blir hørt!!! Dette er ikke noe jenta di gjør for å være ekkel eller plage dere, hun klarer ikke sitte i ro, hun klarer ikke konsentrere seg! Skjerp deg! Og mannen din!!!

 

Anonym poster: b6d9487a44cc22d7c68aa8bb609737b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa!! Hvordan ble leksene tilpasset???? Her er det ingen hjelp å få. Nøyaktig de samme leksene som de andre får. :(

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

 

Vet at andre medisiner kan ha andre bivitninger, så det kan være verdt og prøve.

 

Har hun IOP? (individuelt tilpasset opplæringsplan)? Kanskje hun skulle hatt det? Da jobber hun mot egne mål og opplegget skal være tilpasset hennes nivå og de mål hun har i sin plan. Det høres rart ut, for meg, at et barn som strever såpass skal følge det samme opplegget som resten av klassen!?

 

Anonym poster: b086b3af3c2b5387a3dc2f1da235c49e

 

Hun har IOP ja. Har bestemt meg for å få lærer til å lagne egne lekser til barnet nå

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt er at jeg ikke tar tak i ting. Barnet fikk diagnosen adhd som 4.5 åring, det er veldig tidlig. takket være meg som STO PÅ! Barnet har fått innvilget ekstra ressurser grunnet meg. Jeg har stått på. Men skolen er elendig, jeg er sliten. Men skal ta meg en tur til rektor å klage i morgen jeg.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dummeste jeg har hørt er at jeg ikke tar tak i ting. Barnet fikk diagnosen adhd som 4.5 åring, det er veldig tidlig. takket være meg som STO PÅ! Barnet har fått innvilget ekstra ressurser grunnet meg. Jeg har stått på. Men skolen er elendig, jeg er sliten. Men skal ta meg en tur til rektor å klage i morgen jeg.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

 

Det gjør du rett i. Jeg tenker at en diagnose ikke er svaret på alt, men man kan dra nytte av den mtp erfaringer man har med barn med samme diagnose. Skolen MÅ på banen her. Om du ikke når fram hos rektor, så ta det videre! Lykke til!

 

 

Anonym poster: b6d9487a44cc22d7c68aa8bb609737b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke er skolebarn skjønner jeg ikke hvorfor du på død og liv skal lære henne alt dette. Det lærer hun på skolen, og lærerene er utdannet til å hjelpe barn selv med lærevansker. Jeg tror du gjør det værre, med slik du holder på.

På skolen skal ikke ungene kunne lese før de går i andre klasse, alle de fire barna vi har hatt som har gått i første klasse så kan alle i klassene lese og skrive før første klasse er omme. De har klart å få selv de med lese og skrivevansker slik at de også har blitt veldig flinke.

 

Presser du barnet ditt til slike ting nå så kan du gjøre at barnet sliter mer og mer, det merker at du ikke er fornøyd med barnet slik det er. At det er noe galt med som du ikke tolererer. Du skal støtte barnet ditt ikke gjøre at dens problemer blir værre.

 

Kjøp lydbøker, lydbøker med masse lyd og skikkelig action. Jo mer spennende det er for barnet, jo mer stille kommer det også til å bli.

Men utifra at du sier at barnet må aktiviseres hele tiden,så tror jeg dere har gitt ris til egen bak. Barn skal få lov å kjede seg for at de skal kunne finne på ting selv og aktivisere seg selv. Fantasien deres må få lov til å jobbe.

 

Anonym poster: a0e88ea19dda303bdfa6dcf435435b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke er skolebarn skjønner jeg ikke hvorfor du på død og liv skal lære henne alt dette. Det lærer hun på skolen, og lærerene er utdannet til å hjelpe barn selv med lærevansker. Jeg tror du gjør det værre, med slik du holder på.

På skolen skal ikke ungene kunne lese før de går i andre klasse, alle de fire barna vi har hatt som har gått i første klasse så kan alle i klassene lese og skrive før første klasse er omme. De har klart å få selv de med lese og skrivevansker slik at de også har blitt veldig flinke.

 

Presser du barnet ditt til slike ting nå så kan du gjøre at barnet sliter mer og mer, det merker at du ikke er fornøyd med barnet slik det er. At det er noe galt med som du ikke tolererer. Du skal støtte barnet ditt ikke gjøre at dens problemer blir værre.

 

Kjøp lydbøker, lydbøker med masse lyd og skikkelig action. Jo mer spennende det er for barnet, jo mer stille kommer det også til å bli.

Men utifra at du sier at barnet må aktiviseres hele tiden,så tror jeg dere har gitt ris til egen bak. Barn skal få lov å kjede seg for at de skal kunne finne på ting selv og aktivisere seg selv. Fantasien deres må få lov til å jobbe.

 

Anonym poster: a0e88ea19dda303bdfa6dcf435435b35

 

 

hæ? hun er skolebarn. 1 klasse.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars liten, her sviktes hun av apparatet rundt seg, men får også merke uvilje og blir nærmest hetset og mislikt av sin egen mor. Hva tror du det gjør med et lite barnesinn?

 

Her er det ikke bare jenta di som trenger hjelp, men du også. Du må endre tankemønsteret ditt, og ikke minst måten du reagerer på overfor henne, for dette er IKKE bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morn du

Har hatt lærere som vet hva som er hennes problemer. Det er jeg i samråd med de som har tilpasset mengden på hva hun skal gjøre. Har sett an hennes dagsform og vilje til å gjøre det hun skal. Har den vært stor, har hun gjort mer enn hvis den har vært på ræva, for å si det sånn. Hun har lært mer På den måten enn hvis jeg skulle tvinge henne til å gjøre det. Dette er gjort i samarbeid med skolen, som sier de ser fremskritt hele tiden. Det går sakte ja, men jeg har en unge som ikke låser seg når det kommer nye ting hun skal lære. Du som mamma må rose jenta di for innsatsen hun gjør, det er ikke alltid resultatet som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lærere som vet hva som er hennes problemer. Det er jeg i samråd med de som har tilpasset mengden på hva hun skal gjøre. Har sett an hennes dagsform og vilje til å gjøre det hun skal. Har den vært stor, har hun gjort mer enn hvis den har vært på ræva, for å si det sånn. Hun har lært mer På den måten enn hvis jeg skulle tvinge henne til å gjøre det. Dette er gjort i samarbeid med skolen, som sier de ser fremskritt hele tiden. Det går sakte ja, men jeg har en unge som ikke låser seg når det kommer nye ting hun skal lære. Du som mamma må rose jenta di for innsatsen hun gjør, det er ikke alltid resultatet som teller.

 

 

Ja jeg er helt enig. Har i kveld faktisk nå nettopp pratet med assistenten hennes, jeg ringte. De skal nå legge opp en annen lekser plan enn det de andre elevene får. Det er tak i assistenten, det er bare at lærere virker som de tar alle under en kam, men barnet mitt har faktisk rett på egne lekser i sitt eget tempo som du sier, og det er dette jeg har slitt med, for jeg har selv blitt stresset og gruet meg til lekseplanen når det er så mye de skal lære og barnet mitt ikke forstår noe av det.

 

Takk for råd.

 

Anonym poster: 1aa6d0d0034bd11499d8617a257215fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som også harslitt med lesingen. En øvelse hun har likt godt og som har fungert både på innlæring av bokstaver og staving er "trappepugging". Da står vi i bunnen av trappen og jeg gir henne en oppgave, for eksempel ber henne skrive en B. Hvis hun ikke klarer det må hun løpe opp trappen for å se på en lapp der jeg har skrevet svarene. (skriv bokstavene i ulike farger). Så løper hun ned igjen og skriver svaret. Hvis hun gjør feil løper hun opp en gang til.

hvis hun derimot svarer eller skriver riktig på første forsøk er det jeg som må løpe. Det er poppulært.

 

Akkurat denne puggemetoden har vi hatt stor glede av. Det pleier å bli morsomt for oss begge to og i tillegg får vi mosjon.

 

Anonym poster: 4a0754d3c05a30a560d9bd0fc9e9565a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle svar.

 

Det er veldig sjeldent at ei jente blir utredet for ADHD når hun er fire, så jenta di må nok slite ganske mye.

Det er ikke vits at hun skal lære seg alt med èn gang, så ikke legg for stort press.

 

Ta det opp med skolen gang på gang. De skal ha assistent på henne, og de skal følge opp muntlig, og etter hennes tålmodighet og tempo.

 

Anonym poster: 40d9a62a54a610348ac77ecc36740968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...