Gå til innhold

Amming vs. flaske!


BabyTanker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en gutt (33+4) for fjorten dager siden. Alt går egentlig veldig bra. Det eneste vi "sliter" med er å få han til å ta brystet. Han får ikke taknog han suger for svakt. Jeg begynner å bli veldig ivrig på å prøve flaske istedet.. Ammingen begynner å bli et slit og jeg kjenner at jeg blir mer og mer negativ til hele amme-prosessen for hver gang jeg prøve å legge han til.. Er det noen her som har noen erfaringer å komme med? Skal jeg kaste inn håndkle og gå over til flaske??.... Jeg er så fristet til å prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eter en måned med slit, pumping og styr døgnet rundt kastet jeg inn håndkleet... Trist, men utrolig deilig også... Endelig kan jeg nyte babyen og dagene! Flaske er mer jobb og man må bli vant til å ha med flasker og mat osv men med litt øving og prøving går der bedre og bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å "håndpumpe" deg før du legger babyen til, slik at melkerefleksen allerede er i gang når han skal begynne å suge? Hos noen må barnet suge i opptil 1-2 minutter før melkerefleksen er skikkelig i gang, så det kan være derfor han ikke orker? Hvis du har veldig melkespreng så kan det også være at brystet er for stint og stramt til at han får skikkelig tak, da kan det også være lurt å håndmelke litt på forhånd. Og husk at det er ettermelka som er full av fett, den første melka er tynn og mest ment for å slukke tørsten. Om du ikke får til ammingen så håper jeg at du kan "fullpumpe" deg i stedet da mm har utrulig mange fordeler for barnet i fht mme :)

Endret av Madolyn&Muffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke no problemer med melka sånn sett. Det renner i strie strømmer når han legges til. Jeg får hele tiden beskjed om at jeg legger han til riktig.. Så den biten skal også være i orden. Har god ammeerfaring fra forrige barn så jeg føler liksom ikke det er no galt med 'meg' :-) Jeg har heller ikke melkespreng, stinne bryster eller noe sånt.. Har masse melk, de blir stadig overrasket over mengden jeg pumper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tilda med to små <3

Hei. Ta kontakt med ammehjelpen enten pr. telefon eller om de har på sykehuset der du fødte.

 

Få dem til å vise deg hvordan du lager et hjelpebryst.

Da får barnet diet og du får økt produksjonen samtidig som barnet faktisk får i seg noe mat og blir mett. Så kan du heller fase det ut etterhvert som dere får dreis på amminga ;)

 

http://ammehjelpen.no/artikkel/185/Hjemmelaget-hjelpebryst-video

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde prematur som ikke var sterk nok til å ta bryst. De første ukene koppet vi kun. Deretter gikk jeg over til å gi bryst før kopp. Så bryst før flaske og deretter avvenning av flaske (Det var deilig å slippe flaskestyret!) og fullamming ved 5 mnd. Det var stort sett pumpemelk den lille fikk. Absolutt verdt det!

 

Ved ett år var barnet (som var 1800 gram ved fødsel) normalvektig og med gjennomsnitt lengde for ettåringer! Har vært sjelden syk og aldri skikkelig syk.

 

Pass på at babyen ligger høyt nok når du ammer - har du sprengte bryst - pumpe litt før amming (ev håndmelke litt)

 

Lykke til!

 

Anonym poster: ddda34fd06e587d2ad6f9aaecbfafe4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...