Gå til innhold

Se her, -Vekt på 6 år gammel jente i forhold til høyde? og spm om mat.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 6 år. er ca 123 høy og 21 kg.

Flere kommenterer at hun er tynn, og vi foreldre ser hun er tynnere. Mener hun vog 23kg før. (10-6 mnd siden)

 

Hun har også begynt å blir irritert om noen ser på henne mens hun spiser, eller kommenterer maten hun spiser eller hvordan.

Hun spiser mange måltid. frokost, lunsj, fruktmåltid, middag, kvelds.

Kan ikke ramse opp alt men f.eks og ca:

Ca 1 brødskive eller 1 knekkebrød per målitd. (spiser det meste av pålegg) litt eple, noen druer, halv rå gulrot. -1 yoghurt. 1 kjeks. halv potet og to pølser til middag. -eller to taco lefser med litt div.

 

Hun har matallergi og har blitt små redd for mat. Mye hun ikke liker og hun er trøtt av at vi eller andre sier at hun MÅ smake.

 

Hva tenker dere?

 

Anonym poster: 6bc8416b5acf491ad85dc0857f4107eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns dette ser helt normalt ut jeg, vår jente blir 6 år om en uke, er 118 høy og 16-17kg, var på slik førskole kontroll og helesøster hadde ikke så mye å utsette på det så lenge jenta spiser det hun trenger, spiser en 1/2 skive til frukost(er ikke noe frukostmenneske) på skolen spiser hun 2-3 skiver + div.frukt, tar seg gjerne en skive/yoghurt/frukt når hun kommer hjem, så spiser hun f.eks. en potet m/ 1 stk fiskekake til middag og en skive til kvelds. Barn har forskjellig fart på forbrenningen og når de vokser så er det ofte at kroppen tar mer enn de får i seg.. var i hvert fall det helsesøster sa til meg..

 

så bare la jenta få prøve seg frem litt selv og ikke mas slik på henne, det kan vel kanskje bare gjøre ting vondt verre...

 

Anonym poster: 55139351a94bfcffccce6dd21203e81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere skal være på vakt, uten at dere fokuserer veldig på mat/matvanene hennes. Hvis hun går på skolen, be læreren se at hun spiser matpakken sin. Det kan jo være at et anstrengt forhold til mat skyldes allergien, det kan være tilfeldig eller det kan være et begynnende problematisk forhold til mat. Barn går jo gjerne ikke ned i vekt i denne alderen.

 

Min bonusdatter er nå 10, men har vært småspist siden 6-årsalderen. Hun veier i dag rett 28 kg og er 1,43 (skal sies at hun er en spinkel type). Det viste seg at hun var redd for å legge på seg, og redd for å bli "stor". De små jentene i førsteklasse "slanket" seg, som sine mødre. Vi oppdaget dette med at de ikke skulle være smør på skivene, ikke saus, ikke kjøtt osv. Hun spiste stort sett bare frukt og godterier,og spise enormt sakte slik at alle til slutt gikk fra bordet (på den måten slapp hun spise opp). Hun kastet matpakken sin, eller spise bare små musbiter. Skyldte på at hun ikke likte/tålte maten.

 

Vi tok tak i dette med skole og helsesøster, og har gradvis fått et mer normalt forhold til mat. Vi sørger for å gi sunn og god mat, men passer f.eks på at hun får i seg noe mer fett i maten enn oss andre. Hun ble sløv og trøtt av å spise for lite, og reddet seg inn med å spise godterier hun hadde gjemt for å få energi uten å spise mat.

 

Anonym poster: 00a9a0d62cf7482975398060f12715dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg veldig vekt på vekts hennes, men hvordan allmentilstanden hennes er. Er hun like aktiv som vanlig, ikke får vondt i hodet eller andre steder får hun nok mat i seg.

 

Har selv ei jente på 7år som er veldig tynn, ribbeina hennes synes veldig tydelig på henne. Men vi vet ca hvor mye mat hun får i seg, og vi ser at hun får i seg nok iforhold til hvor aktiv hun er. Så at hun er veldig tynn får så være, for hun er sunn og frisk.

Men vi har nå merket at det er ett veldig press på skolen ang kropp. Hun har snakket om at hun må slanke seg, og er veldig spesifikk på hva som må slankes. Men vi tok en prat og jeg fant frem bilder på nett om hvordan det ble om hun slanket det og det. Da fikk hun seg en skikkelig oppkvekker, for bildene var ikke fine.

Men slik hun har vært fra hun var liten, så kan jeg ikke forente at hun plutselig skal få litt flesk på kroppen, hvertfall ikke når hun er så aktiv som hun er. Kroppen hennes er bein, muskler og skinn. Så hadde hun fått i seg forlite mat så hadde hun ikke hatt energi til å gjøre alt hun gjør, og ikke hadde hun klart å opprettholde alle de musklene hun har heller. Skulle ikke tro ett så lite menneske hadde så mye muskler, men det har hun. Den lille spira.

 

Anonym poster: 8a9990b58795622259008ea27931bfdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...