Gå til innhold

Gravid med sæddonor i Norge?


❤lille stjerne❤

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår det når man velger og bestiller fra european spermbank? Gjør man alt selv eller er det IVF-klinikken som gjør papirarbeidet? Velger man fritt blant alle de åpne donorene? Må man bestille for flere forsøk, eller kan man bestille for et og et? Og hva betyr IUI og ICI?

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

 

Når du bestiler på spermbanken så er dette noe dere må gjøre selv. Dere går da inn og velger Norge på begge valg under land. Deretter får dere opp en donorliste. På denne listen kan dere velge hvilken dere vil ha. Når dere har valgt, så trykker dere på donoren, og bestiller x-antall strå ( 1 strå=1forsøk) anbefaler og bestille mer enn et da oddsen for at det skal funke 1.gang er veldig dårlig+ det koster en del penger å bare få det tilstendt. IVf oppbevarer dere kostnadsfritt for dere, så det er ikke nos stress.

Dere gjennomfører bestillig og leveringsadressen er da klinikken. Når alt er betalt får du en mail fra spermbanken om betaling av barnerett. denne må betales før de sender ut.

 

Når alt er betalt tar det noen dager, så er alt sammen på klinikken din og klar til bruk når du trenger det.

IUI og ICI har noe med behanding av sperm. Du skal bestille IUI. Det er den beste kvalitet. Men alt dette skal IVF informere deg om.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk for svar! Men hva er barnerett da? Må man ha det hvis man bare ønsker seg et barn (har allerede et fra før) eller er det bare for de som har planer om søsken fra samme donor?

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Men hva er barnerett da? Må man ha det hvis man bare ønsker seg et barn (har allerede et fra før) eller er det bare for de som har planer om søsken fra samme donor?

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

du får ikke kjøpe donorsæd uten barnerett. Barneretten er for at den donoren som du kjøper fra, ikke skal ha for mange barn i samme land/by/klinikk

En donor kan bare ha et gitt antall barn. Om du ikke får barn med denne donor, så får du tilbake 75% av summen. Men ja, barneretten må du kjøpe i hht norsk lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster en tusing å oppbevare spermen på klinikken. Jeg spurte sist vi var der, og da fortalte de at de var bare litt treige med å sende ut regning ;)

OG: det går an å skrive i kommentarfeltet når man bestiller sperm at man ønsker en eller to barneretter også. Vi gjorde i alle fall det + at vi sendte en mail, så gikk det litt fortere. Er lurt med minst tre strå på samme tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir sånn cirka 25000? Men hvis man blir gravid på første førsøk kan man returnere/selge de andre stråene da?

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men tviler på at du får returnert dem, eller at du får lov til å selge dem. Du skriver under en kontrakt når du kjøper ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke, men tviler på at du får returnert dem, eller at du får lov til å selge dem. Du skriver under en kontrakt når du kjøper ser du.

men om dette svangerskapet går helt fint uten uhell(noe jeg krysser alt for) så kjøper jeg en barnerett til, og bruker de siste stråene til søskenforsøk. Jeg har tre strå liggende. Kjekt å ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stork klinikken kan man selge/oppheve det man ikke bruker. I allefall kunne man det for 5-6 år siden. Det er jo ikke en vare man har hatt hjemme og åpnet og prøvd da :-p

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får returnert/opphevet ubrukte strå så kan jeg i såfall likegodt bestille for et og et forsøk, skal kun ha et barn.

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke får returnert/opphevet ubrukte strå så kan jeg i såfall likegodt bestille for et og et forsøk, skal kun ha et barn.

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

 

Ja det kan du også, selv om dette blir dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gravid med nummer to fra Rikshospitalet. Veldig fornøyd med behandlingen der. Vekslet litt mellom insemineringsforsøk på Riksen og Volvat (som IVF-klinikken Oslo tidligere lå under) da vi begynte prosessen for cirka tre år siden, og jeg opplevde det som ganske likt. Privat behandling har ofte mer tid og mer personlig "service" enn offentlig, men det ligger i sakens natur, mener jeg. Kvaliteten på forsøkene er det ingen forskjell på.

 

Gikk over til prøverør på Riksen og ble gravid på første forsøk for 2,5 år siden, og er nå gravid med søsken på første fryseforsøk. Betalte 1500 i egenandel og cirka 7000 i medisiner for ferskforsøket som ble til eldstemann, og null i egenandel (eventuelle fryseforsøk etter et ferskforsøk regnes som en del av det ferskforsøket, så da betaler man ikke ny egenandel) og cirka 4500 i medisiner på fryseforsøket nå.

 

Vet lite om ventetid på donorer nå, men har forstått at det er mye bedre enn for noen år siden. På Riksen får man ikke velge donor eller donorkarakteristika – i hvert fall fikk ikke vi det – men jeg vet at noen sier at hvis de kan, så bruker de en donor som ligner mest mulig. Det kommer jo an på tilgangen av donorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man vite noe om donoren på Rikshospitalet? For meg er det ikke så veldig viktig, men tenker at siden det første barnet vårt har åpen donor fra Stork og vi vet litt om utseendet og utdannelsen så ville det være fint om vi hadde samme opplysninger om donoren til barn nr 2 også så det blir likt med tanke på om de blir nysgjerrige på det når de blir tenåringer/voksne.

 

Anonym poster: ea6466de560029b499b778b53daa69b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jentene på haugen: nei, ingen lutinus.

Og anonym: nei, man får ikke vite noe om donor på Riksen. De sier at de prøver å matche hovedkarakteristikker i utseendet, men jeg regner med at det bare betyr at vi har fått donor med nordeuropeisk bakgrunn. Men siden det er åpen donor vil jo barnet kunne be om informasjon når det blir 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...