Gå til innhold

Ikke fått diagnose enda, men det er enten ulcerøs kolitt eller chrons. Kan noen se hit??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år slitt med symptomer men ikke blitt tatt på alvor, men heldigvis etter å ha sloss meg gjennom helsesystemet fant de ut at jeg har en kronisk tarmbetennelse. De er ikke sikker på hvilken, men det er trolig Ulcerøs kolitt. Flere i min familie har dette og chrons. Slik jeg har forstått det er det ikke så veldig mye smerter i forbindelse med UK, men jeg har til tider VELDIG, å da mener jeg VELDIG store smerter når jeg skal på do. Det er så utrolig vondt at jeg av og til både hyler og gråter. Svetten siler og det er så vondt at jeg innimellom kaster opp. Beklager detaljene men når det er slik er det som kommer ut veldig tynt, eller jeg kan ha skikkelig diare.

Det bekymrer meg at det er så vondt med tanke på at det kanskje er noe annet en UK!? Noen med erfaringer på slikt?

Jeg skal igjen på tarmundersøkelse da det er noen år siden sist gang. Har fått nye medisiner og de fungere helt greit.

Jeg er i full jobb og har aldri vært borte fra jobb grunnet magen da jeg er fast bestemt på at dette IKKE skal ødelegge noe for meg, men, innimellom er dette tøft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg fikk diagnosen ulcerøs kolitt i januar i år,og siden har jeg hatt perioder hvor jeg har vært veldig sjuk.. Og da hadde jeg store smerter jeg også, men det hjalp når jeg fikk kommet meg på do da. Så det kan fortsatt være uk du har fått altså.

Anbefaler deg å ta en titt på hjemmesidene og forumet til Landsforeningen mot fordøyelsesykdommer; lmfnorge.no

Det har vært til hjelp for meg i alle fall!

Det er en tøff sykdom, men jeg håper og tror at det er mulig å leve nesten som normalt med medisinene en får i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Faren min har chrons. Han sliter ikke mye med magesmerter, men heller hyppige dobesøk som ikke kan vente spesielt lenge. Blodig avføring, vekttap og generell sykdomsfølelse har vært inne i bildet. Vet han tok det veldig tungt da han så blodet første gang, da han trodde det var kreft. 

I utgangspunktet skulle man kunne være 100% i jobb uten problemer med chrons alene, så lenge man har tilgang på toalett når man trenger det og bruker medisiner. I tillegg er det matvarer man kan unngå for å bedre situasjonen. Min far ble ufør, men det var pga sterkt fremskreden kols. Da han kun hadde chrons jobbet han som normalt og ble veldig irritert da legen ville sykemelde han en ukes tid mens de holdt på med å bestemme diagnose (da de enda mistenkte kreft)

 

Fetterne mine har begge UK. De har slitt mye med vekt (å legge på seg), vært mye syke og hatt perioder hvor de måtte få mat intravenøst. Der har jeg heller ikke hørt mye om smerter, men sykdomsfølesen var mer tilstedeværende hos dem enn hos min far. Nå vet jeg ikke om de fant noe blod i sine doskåler... er ikke så nærme dem at vi snakker om slikt ;)

 

Fort og gæli kunne du spurt om at fastlegen din måler SR neste gang du er der. SR blir vanligvis forhøyet ved autoimmune sykdommer. Mellom 2-5 er bra, men over 20 betyr at du må insistere på utredning. Også HB kan være interessant å ta dersom du har sett blod i avføringen. Vit at blod kan man se med det blotte øye ELLER som har avføringen har mørknet. Det betyr at betennelsen eller skaden på tarmen er såpass langt oppi tarmen at blodet har koagulert på veien ut.

 

Husk at det er du som har ansvar for din helse, og dersom du føler at du har et helseproblem, så må du ikke finne deg i at legen din avfeier deg. Bestem deg for hva du vil ha gjort før du går inn til legen. Ikke la deg snakkes trill rundt til å tro at dette er noe som går over. Går det ikke over innen 6 uker går det ikke over. Hvis legen din bare er tverr og vrang, så bytt. Det gjorde jeg og har endelig en lege som har satt i gang prosesser for meg, mtp utrening og ikke minst behandling! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kjenner en med UC, han har ikke smerter ved tømming.

 

Spørsmål: Hvordan kan du si at du ikke blir tatt på alvor av legen(e) ?

 

IKKE les om sykdommer på nettet, det er mange tall og ord som trent helsepersonell forstår og mye er skrevet mellom linjene som bare helsepersonell ser. Glem senkningsverdier (SR), crp (c reaktivt protein), IgA-G-M (immunceller) CT, MR, etc, glem tall og forkortninger om du ikke er utdannet sykepleier eller lege. Du har ikke behov for kunnskapen og du vil ikke kunne bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...