Gå til innhold

Barnet mitt blir mobbet..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Juliea - kukløsklan

Du har eller nei, sønnen din har krav på en trygg skolehverdag, han har krav på at skolen tilrettelegger så han får enerett og god

Tid på skolen. Han har faktisk rett på å bytte klasse! Det finnes paragrafer på det, men sitter på mobilen så klarer

Ikke det nå. Men han skal absolutt kunne bytte klasse. Hvis han ikle får det er sikkert Media eller utdanningsdirektoratet immteriserte i å høre at denne skolen ikke tilrettelegger for en mobbet elev, speilet siden vi er en anti mobbe nasjon og skolene skal ha 0 toleranse for mobbing.

 

Ikke gi deg! Ubrukelig skole som ikke se alvoret da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte foreldrene til den som mobbet min sønn og truet med anmeldelse, det hjalp. Evnt kan du bytte skole på sønnen din,selv om det er dypt urettferdig at sønnen din må bytte og ikke mobberen. Gå rett på de det gjelder. Jeg tok selv kontakt med en på facebook som hadde skrevet om min sønn og truet han med anmeldelse om han ikke fjernet innlegget, det ble fort fjernet da skal jeg love deg.

 

Hei det er enda i startfasen da det er generell mobbing, sleivete kommentarer " glemt igjen du da hahaha!" og slike ting, og dette er jo starten på videre mobbing. Ett av barna har vært i bursdag hos oss og han virket som en flott gutt. Nå har jeg fått vite at dette barnet er en av disse. Skal sies at dette barnet har en tvillingbror og de nektet å gå i samme klasse, og de går hver for seg til skolen. De har ikke noe godt forhold sammen. KAN jo være denne gutten sliter, men han er uansett populær.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din høres ut som han har gått og stengt dette inni seg veldig lenge, og nå er det bråstopp... Dette kommer til å ta tid for han, og kanskje ville det beste være om han fikk en helt ny start. Fins det ingen andre skoler han kan gå på i nærheten? Idrettsungdomsskole (han liker å trene)?

Tenk om du har en jobb hvor du føler deg mobbet, utestengt i tillegg til at du ikke mestrer jobben og ikke skjønner arbeidsoppgavene (som alle andre ser ut til å skjønne helt fint). Du prøver å holde hodet over vannet, men til slutt vil veggen treffe deg hardt.

Da skal det mye til for at du klarer å gå tilbake til den arbeidsplassen!

Uansett hvor mye lærerne og andre ansatte på skolen jobber for det og ønsker det, vil det kreve mye å endre sønnen din sin "rolle" i skolesamfunnet.

Da er det kanskje lettere for han å komme en ny plass hvor man er åpen fra første stund om at han kanskje trenger ekstra faglig oppfølging og dere som foreldre har god kommunikasjon med skolen. kanskje dere kan få han inn på et program for elever som trenger andre typer utfordringer enn det faglige (eks "kjør for livet" http://www.kjorforlivet.no/).

Dere kan ikke bare skru på en knapp for at han plutselig skal glede seg til å gå på skolen. Noe må nok endres.

 

Jeg har selv en datter som har en mobbe/utestengningshistorie, og her har både barneskole og ungdomsskole jobbet veldig for å få det bedret. De har til en viss grad klart det, men hun vil aldri få spesielt høy "status" blant medelevene dessverre.

 

Lykke til, og ett råd til: ikke press sønnen din nå. Samarbeid med han for å finne en løsning. Han høres ut som han er skikkelig langt nede akkurat nå. Men da kan det jo gå oppover! :-) Klem til HI :-) Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg skal prøve å ordne opp i dette. Får ikke kontakt med rådgiverne pr telefon, men skal fortsette å ringe. Regner med rektor er siste jeg skal ringe i denne startfasen. Jeg tror jeg først må få luftet mine tanker og meninger til den mannen som nektet meg å bytte klasse. Virket som de tok det lett i sommer. Dette går så bra så!! sa han.

 

Grunnen til kontakten med rådgiver var at gutten ikke hadde fått tildelt skoleplass den dagen barna skulle møtes til første møte i juni. Min gutt ble kjørt hjem av læreren. Han var veldig lei seg den dagen, fordi han mistet den første sosialiseringen.

 

Her er det noen bydeler som deler på skolene, og det kom an på hvor man sokner hen. Mitt barn gikk på barneskole i annet sokn enn vi bor i, så jeg søkte bytte av ungdomsskole på vårparten, just in case! Den ble godkjent med en gang og jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde trengt å søke i det hele tatt, da barneskolen sokner til denne ungdomsskolen uansett.

 

3 skoler hadde glemt å se på den godtatte søknaden min - som var godkjent av kommunen - men som også skulle ha gått helt automatisk!

 

Så siden jeg fikk snakke med rådgiver var det lettere å ta opp ting jeg tenkte kunne lage ball for gutten min.

Derfor ringte jeg å spurte om bytte av klasse. Komplett umulig!

Synes de var vel firkantet, nå de faktisk hadde gjort oss urett fra start av. Jeg hadde jo gjort alt rett, mer enn jeg hadde trengt, og de la seg paddeplate i selvkritikk.

 

Hm..vet ikke om jeg kan stole på denne skolen, stole på at de tar dette seriøst.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med undervisningsinspektøren i 40 min. Vel snakket og snakket, jeg gråt for det meste ;)

 

Men han ble forferdet over at barnet ikke ønsker på skolen og skulle ta tak i dette med en gang. Det er null-toleranse for mobbing, og mitt barn skal slippe å grue seg til skolen.

 

Han var så glad for at jeg brydde meg, da han hadde en del barn til samtaler som ikke hadde det slik. Det er vondt å høre.

 

Det blir et lite spesialopplegg for mitt barn fremover(han skal få være usynlig), de skal i tillegg ha anti-mobbe-kampanje så snart som mulig, og de jobber med å ta vekk mobilene fra barna i skoletiden. Skolen mente det var uakseptabelt at de fikk bruke disse i skoletiden, og de har hatt møter om dette nylig(går). De hadde hatt mange mobbeepisoder på face, og ønsker å stoppe dette med totalforbud..

 

Jeg ble tatt alvorlig heldigvis!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kommer ut på Facebook? At han ikke var på skolen? Hvis de mobber han på Facebook så anmeld det til politiet med engang, kontakt rekor ska gjør det du kan. Er ikke sikkert politet gjør noe, men er verdt ett forsøk.!
Alt mulig havner på facebook... Dessverre er unger utspekulerte, og temmelig kjappe med å fjerne ting hvis de får vite at noen har "sladra"...
Kjenner jeg koker nå. Mobbing er noe av det verste jeg vet.. Hi hvis du har iPad eller iPhone så kan du ta bilde av det du ser på skjermen, altså når du leser dette så kan du ta bilde av dette ved å trykke på den runde knappen og knappen oppå ipad'en/ iphonen. Da har du bevis til skolen eller politi, så selv om de sletter det har dere bildet av det. Håper du skjønner hva jeg mener? Uansett hva dere gjør ønsker jeg dere lykke til. Stå på og ikke gi deg.
Nå har ikke jeg ungdomsskolebarn, men jeg har yngre barn, derav et med diagnoser og mye oppfølging, og ut i fra innlegget ditt, synes jeg det første du bør gjøre, er å be om et møte med kontaktlærer, eventuelt snakke med kontaktlærer om det i telefonen, dersom det ikke er mulig med et møte raskt. Du kan også skrive et brev til skolen (rektor) der du klager på det psykososiale miljøet ved skolen. Mer informasjon om rettigheter dere har og plikter skolen har, finner du her: http://www.udir.no/R...itt-skulemiljo/ Merk at det ikke er skolens opplevelse av det psykososiale miljøet som teller, men elevens, og det plikter skolen å ta på alvor. Skriver du en klage, plikter de å gi deg et skriftlig svar. Siden han alltid har vært umoden og sliter med skolefag og det sosiale på skolen, kan du også vurdere om du skal be skolen kontakte PPT for en vurdering og du kan også kontakte fastlegen for henvisning til bup, dersom du mener at problemene er så store at han trenger hjelp (dvs. samtale med psykolog/behandling eller utredning for om det kan være diagnoser som ligger bak vanskene hans.) Jeg skjønner at du har det vanskelig nå! Sender en stor klem!
Takk for klemmen, kjenner jeg trenger det! Takk for linken :) Vi har aldri hatt ekstralærer, vært i kontakt med barnevern/bup eller ppt, da han er en normal gutt slik vi ser det. Ingen har påpekt at det er noe galt heller, selv om jeg har nevnt det på skolen i flere år. Jeg har prøvd å ytre ønske om ekstra hjelp til lekser fra 4 trinn, da jeg gjerne kunne sitte 3 timer hver dag for å få han til å gjøre noe. Han liker ikke å lære! Lærerne har sagt han er umoden i alle år, så jeg betviler ikke det. Jeg kan ta screenshot på pcen, du som nevnte det, eller kanskje skrive det ut? HI HI

 

Du trenger ikke ipad for å ta kopi, du kan ta kopi av hele "tråden", og legge den inn på f.eks et word dokument, eller på mail.

Eller du kan skrive ut hele "tråden" ved å merke det du vil ha ut.

 

Jeg har gjort dette . Ikke i en sak som gjelder meg selv men min nevø.

 

Da jeg printet ut, kom der t.o.m profilbildet av de som hadde svart i mobbetråden, frem. Ville prøvd dette.

 

Og selvfølgelig tatt kontakt med de instanser som er nevnt i innleggene over her.

Har du f.eks bup eller ppt i ryggen, så når du langt ift skolen. Lenger enn om du står alene mot de.

Og skulle du mot formodning ikke ta kontakt med bup/ppt, så hadde jeg forhørt meg hos politiet.

 

Noen skoler tar mobbing seriøst og det forekommer ikke så og si ikke mobbing, mens andre skoler dessverre ikke får aldri bukt med mobbeproblematikken, fordi lærerene ikke tar problemene seriøst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ipad for å ta kopi, du kan ta kopi av hele "tråden", og legge den inn på f.eks et word dokument, eller på mail. Eller du kan skrive ut hele "tråden" ved å merke det du vil ha ut. Jeg har gjort dette . Ikke i en sak som gjelder meg selv men min nevø. Da jeg printet ut, kom der t.o.m profilbildet av de som hadde svart i mobbetråden, frem. Ville prøvd dette. Og selvfølgelig tatt kontakt med de instanser som er nevnt i innleggene over her. Har du f.eks bup eller ppt i ryggen, så når du langt ift skolen. Lenger enn om du står alene mot de. Og skulle du mot formodning ikke ta kontakt med bup/ppt, så hadde jeg forhørt meg hos politiet. Noen skoler tar mobbing seriøst og det forekommer ikke så og si ikke mobbing, mens andre skoler dessverre ikke får aldri bukt med mobbeproblematikken, fordi lærerene ikke tar problemene seriøst...

 

Ville heller satsa på print screen. Folk kan fort finne på å si at vedkommende har juksa om h*n bare har klippet og limt inn i word; bytta ut ord her og der, tukla med setninger osv.

Man skal være god for å klare å tukle med print screen, uten at det sees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...