Gå til innhold

Styggeste navnet dere vet om :


Chelseafan

Anbefalte innlegg

Olga, Ariana og Nathaniel Luca er ikke særlig fine navn.

Men jeg er tante til em baby som heter Ariana. Det er unge foreldre som har gitt henne det navnet, oppkalt etter hennes bestefar Arne. ^_^

 

Ikke spesielt vanskelig for broren/søstra di å finne ut at du snakker slik om dem på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Analius og Sædfrid (ja, det er faktisk et navn det også...)

Sædfrid?!?! Er det seriøst et navn? Utrolig kult og hete Sædfrid på ungdomsskolen! Analius har jeg hørt før,stakkars barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange navn jeg ikke liker, så det tar sin tid å liste opp.

Men av topp 10 navna, vil jeg absolutt ikke brukt Linnea og Ingrid, og Emil og Oskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

 

 

Norske/norrøne/skandinaviske (her er det mange å ta av!): Odd, Ask, Birk, Jarl, Leidulv, Noralf, Gaute, Ronny, Kent, Ferdinand, Snorre, Truls, Atle, Britt, Guro, Barbro, Svante.

 

Oppdiktede, fancyschmancy navn: Chrisander, Lysander, Tinnea, Tilia, Ea (hva i alle dager er dette for et "navn"?)

 

Engelske navn som rett og slett ikke funker på norsk (både med tanke på uttale og den ofte kleine kombinasjonen med urnorske etternavn: Colin, Kevin, Aaron, Nathaniel, Jessica.

Lysander er en karakter fra "En Midsommernattsdrøm" av William Shakespeare, Ea er keltisk (står i navnboken) og Tilia betyr er lindetre på latin - også en astroide, faktisk.

MEN ... jeg strever med Chrisander. Tinnea er en sopp (som vokser i ansiktet) - ikke et navn jeg ville valgt.

 

Ok, her hadde jeg tydeligvis manglende bakgrunnskunnskaper til å uttale meg. Ingen tvil om at det er viktig å sjekke betydningen av et navn før man bruker det i alle fall. Om ikke oppdiktede, så ville jeg aldri brukt et navn som Ea for eksempel. Keltisk eller ei, kanskje ikke så kjekt for et barn å bli omtalt som "Ih" i engelskspråklige land. Ville vel neppe kalt barnet mitt opp etter et lindetre eller en asteroide heller, men hver sin smak :wink:

 

 

LOL!! Kjipt å oppdage at man egentlig har kalt opp ungen sin etter en ansiktssopp!  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hmmm, er jo alltid noen navn man har litt feil assosiasjoner til.... :)

 

Dorian (synes det liksom blir så likt dumrian)

Maximilian (når skal ungen liksom klare å lære seg navnet sitt??)

Roger/Ronny/Jonny/Birger/Kåre (kriminell, pøbel og/eller alkis much??)

Veronica (aner ikke hvorfor, men forbinder det liksom med blærete og bortskjemt...og jeg kjenner ingen Veronica som jeg kan ha fått assosiasjonen fra)

Alette (for pompøst og gir litt sånn vi-liker-å-tro-at-vi-er-en-litt-finere-familie-enn-de-fleste vibber)

Gunda/Olga/Helga/Gudrun/Gunn/Birte (120-kilos-purke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger ser jeg en virkelig stygg unge og da må jeg bare spørre om navnet. Navnet havner da på styggelista som jeg har i vesken min.

 

Utenom det må jeg si at foreldre som oppdikter mellomnavn som "dottir" "bjørnson eller fridadottir" Har man med seg dette over grensen er det ok, men når foreldre skal piffe opp navnet med slike *ditter og sonner* da er de desperat etter noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger ser jeg en virkelig stygg unge og da må jeg bare spørre om navnet. Navnet havner da på styggelista som jeg har i vesken min.

Utenom det må jeg si at foreldre som oppdikter mellomnavn som "dottir" "bjørnson eller fridadottir" Har man med seg dette over grensen er det ok, men når foreldre skal piffe opp navnet med slike *ditter og sonner* da er de desperat etter noe.

Styggelista i vesken din?? Hahaha fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidun ;) 

Og enig i de som sier navn som slutter på -hild og -borg! Og disse "ny-motens" navn som Chrisander, Leander osv. Men det er jo smak og behag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Noen ganger ser jeg en virkelig stygg unge og da må jeg bare spørre om navnet. Navnet havner da på styggelista som jeg har i vesken min.

Utenom det må jeg si at foreldre som oppdikter mellomnavn som "dottir" "bjørnson eller fridadottir" Har man med seg dette over grensen er det ok, men når foreldre skal piffe opp navnet med slike *ditter og sonner* da er de desperat etter noe.

Styggelista i vesken din?? Hahaha fantastisk!

 

Haha, styggeliste!! I like!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er :

 

Leon

Leander

Chrisander

 

Alle Jentenavn som slutter på Dun,Borg,Hild,altfor spesielle jentenavn som Eira og Tiril

Tiril? Det er vel ikke uvanlig?

 

For min del er de helt gamle og trauste navnene de styggeste. Helga og den stilen...

 

Liker heller ikke de eviglange navnene enkelte unger har nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, folk har virkelig forskjellig smak! :fnise:  Mange av de nevnte navnene, synes jeg er veldig fine, faktisk - som Tirill og Linnea. Synes mange av de veldig moderne navnene, som Leander, Liam, Lukas, Matheo osv er veldig fine, men ville ikke kalt barna mine det - rett og slett fordi annenhver unge som blir født får et eller flere av disse navnene. Tror nesten det styggeste jentenavnet jeg nooen gang har sett, og jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man kan kalle dattera si det - er Tjøsthild  :balltre:   Jeg er i sjokk. Jaja, mange synes sikkert mine barn har stygge navn, men.. Ellers er navn som Truls, Per, Lars, Hildegunn, Bjørg, Lisen, Gerd... mindre pene :fnise:  Svetlana. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldemor het Gerda, og det blir neppe noen oppkalling etter henne, for å si det sånn. Ellers har jeg gjennom felles bekjente sett at det finnes et menneske som heter Tor Stein, og det havner tilogmed lenger ned på lista enn Bernt Oddgeir.

 

Å ha et barn hvor hele navnet ser ut som en skrivefeil, det får jeg litt grøsninger av. Ironisk nok er denne personen helt ute å kjøre når det kommer til særskrivingsfeil i tillegg.

Endret av Fero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tja, jeg liker ikke å bruke ordet stygg om navn, men må si jeg klødde meg litt i hodet da jeg leste om en liten jente kalt Xine i avisen, hvordan uttales det? :klo:

 

Min grandtante het Johnny. Og det blir vel neppe aktuelt for vårt barn, enten det blir gutt eller jente..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Alltid synes sånne tråder er tåpelig, hva er fine og stygge navn? Hadde en grandtante som her Selma. Før var dette et gamlingnavn, nå er det "inn" igjen. Og må faktisk si at jeg synes det er fint nå.

 

Hva er det man sier, det er en 100-årsyklus på navn. De gamle navnene blir populære igjen. Og smaken er som baken;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker ikke guttenavnet Leander.. Vet mange unger heter det og noen kanskje blir støtt nå, men det høres ut som et tullenavn!!

 

Poppis- kombinasjonen Lucas/Lukas Leander er muligens ennå verre!!!

 

På jentesida må vel -run, -hild og - borg navn være blant de styggeste

enig med deg når det gjelder guttenavn. Legger til Liam. Liam Leander, Chrisander, Nathaniel, Julian og andre feminine guttenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...