Gå til innhold

Kan man ha diabetes( evt. svangerskapsdiabetes) når der ikke er sukker i urinen?


sologsommer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Heartbroken

Ja, det tror jeg for ellers hadde det vel ikke vært nødvendig med glykosetest?

 

Jeg hadde ikke sukker i urinen, men måtte likevel ta g.testen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere seriøst blitt tvunget til å ta glukosebelastningstesten?! Har de virkelig lov til å utføre slike tester under tvang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere seriøst blitt tvunget til å ta glukosebelastningstesten?! Har de virkelig lov til å utføre slike tester under tvang??

 

Man blir vel strengt tatt ikke tvunget til noe som helst under svangerskapet. Alt er ett tilbud til den gravide.

Når det gjelder belastningen så anbefaler de å ta den hvis det er tvil, jeg kommer ikke til å ta den flere ganger og vil heller følge blodsukkeret over tid hvis det kommer opp i dette svangerskapet. Forrige gang ble jeg overtalt av en meeeeeget bekymret (og hysterisk!) jordmor og aldri mer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere seriøst blitt tvunget til å ta glukosebelastningstesten?! Har de virkelig lov til å utføre slike tester under tvang??
Man blir vel strengt tatt ikke tvunget til noe som helst under svangerskapet. Alt er ett tilbud til den gravide. Når det gjelder belastningen så anbefaler de å ta den hvis det er tvil, jeg kommer ikke til å ta den flere ganger og vil heller følge blodsukkeret over tid hvis det kommer opp i dette svangerskapet. Forrige gang ble jeg overtalt av en meeeeeget bekymret (og hysterisk!) jordmor og aldri mer ;)

 

Hvorfor vil du ikke ta den?

 

Det er mistanke om stor foster hos meg, og jeg ble derfor anbefalt av gynekolog å ta enda en glykosebelastningstest selv om forrige test (for ca to mnd siden) var helt fin. Jeg har heller ikke spor av sukker i urinen.

 

Jeg gruer meg til å ta den siden jeg er kjempekvalm og syns det sukkervannet er forferdelig å svelge :( men jeg tar ingen sjanser med lille i magen, så gjør selvsagt som fagfolk anbefaler.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor du velger å ikke gjøre det? Håper egentlig du har noen gode argumenter mot å drikke ren sukkerlake ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere seriøst blitt tvunget til å ta glukosebelastningstesten?! Har de virkelig lov til å utføre slike tester under tvang??

 

Kva ville du ha gjort ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heartbroken skrev at hun "måtte ta den" og hi skrev at hun lurer på om hun "slipper". Det høres ut som det ikke er helt frivillig!!!

 

Hva jeg hadde gjort? jeg hadde ikke tatt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartbroken skrev at hun "måtte ta den" og hi skrev at hun lurer på om hun "slipper". Det høres ut som det ikke er helt frivillig!!! Hva jeg hadde gjort? jeg hadde ikke tatt den!

 

Hvorfor hadde du ikke tatt den? Det er jo null risiko forbundet med å ta den, så hvis det kan være en sikkerhet for at babyen har det bra, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal la det være?

 

Ingen kritikk her, bare nysgjerrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heartbroken skrev at hun "måtte ta den" og hi skrev at hun lurer på om hun "slipper". Det høres ut som det ikke er helt frivillig!!!

 

Hva jeg hadde gjort? jeg hadde ikke tatt den!

 

Hvorfor ikke..?

 

Jeg fikk rekvisisjon til glukosebelastning pga mild pcos. Da timen nærmet seg hadde jeg egentlig tenkt å la være, siden jeg aldri hadde hatt sukker i urinen og ikke hadde noen symptomer som tydet på diabetes. Jeg er heller ikke overvektig, over 38 år osv, så jeg så ingen grunn til å ta testen. Men siden jeg likevel var så sikker på at alt var bra så tok jeg den. Du kan jo tenke deg sjokket da jordmor ringte og fortalte at jeg hadde svangerskapsdiabetes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte og ikke ta den. Jordmor var 100% sikker på at jeg måtte ha det siden jeg var så overvektig. Legen sa jeg ikke trengte for vekten den var fin den. Valgte og høre på legen siden jeg ikke hadde sukker i urinen eller problem med blodsukkeret, de kunne ikke finne noen tegn på det heller.

 

Jeg fikk beskjed også at ungen kunne bli stor hvis jeg hadde det, men det ble det jo uansett så god plass jeg hadde i magen fikk jeg beskjed om :S

 

Jeg kommer ikke til å ta den uten at de finner noen tegn hvis jeg skal ha flere barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte og ikke ta den. Jordmor var 100% sikker på at jeg måtte ha det siden jeg var så overvektig. Legen sa jeg ikke trengte for vekten den var fin den. Valgte og høre på legen siden jeg ikke hadde sukker i urinen eller problem med blodsukkeret, de kunne ikke finne noen tegn på det heller. Jeg fikk beskjed også at ungen kunne bli stor hvis jeg hadde det, men det ble det jo uansett så god plass jeg hadde i magen fikk jeg beskjed om :S Jeg kommer ikke til å ta den uten at de finner noen tegn hvis jeg skal ha flere barn

 

Syns det er rart at det ikke er noen som nevner andre konsekvenser av svangerskapsdiabetes enn stort barn - både her inne og av nesten alle leger jeg har møtt.

 

Jeg hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes i et av mine svangerskap. Jeg var ikke overvektig, men levde nokså usunt. Følte meg etterhvert dårlig, og denne prøven var en av de jeg ble anbefalt å ta. Fikk bekreftet at det var svangerskapsdiabetes, og kun få måneder senere lå jeg koma med diabetisk ketoacidose. Veldig sjeldent at dette skjer, men det er jo tydelig at mange ikke er klar over at det faktisk er en risiko utover det å få store barn. Jeg våknet da barnet var en uke gammelt.

 

Skjønner ikke de som bare ikke ønsker å ta prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte og ikke ta den. Jordmor var 100% sikker på at jeg måtte ha det siden jeg var så overvektig. Legen sa jeg ikke trengte for vekten den var fin den. Valgte og høre på legen siden jeg ikke hadde sukker i urinen eller problem med blodsukkeret, de kunne ikke finne noen tegn på det heller. Jeg fikk beskjed også at ungen kunne bli stor hvis jeg hadde det, men det ble det jo uansett så god plass jeg hadde i magen fikk jeg beskjed om :S Jeg kommer ikke til å ta den uten at de finner noen tegn hvis jeg skal ha flere barn
Syns det er rart at det ikke er noen som nevner andre konsekvenser av svangerskapsdiabetes enn stort barn - både her inne og av nesten alle leger jeg har møtt. Jeg hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes i et av mine svangerskap. Jeg var ikke overvektig, men levde nokså usunt. Følte meg etterhvert dårlig, og denne prøven var en av de jeg ble anbefalt å ta. Fikk bekreftet at det var svangerskapsdiabetes, og kun få måneder senere lå jeg koma med diabetisk ketoacidose. Veldig sjeldent at dette skjer, men det er jo tydelig at mange ikke er klar over at det faktisk er en risiko utover det å få store barn. Jeg våknet da barnet var en uke gammelt. Skjønner ikke de som bare ikke ønsker å ta prøven.

 

Når man får lagt fram at nesten kun faren er stort barn, og i tillegg beskjed om at man får et stort barn uansett pga "god plass". Og det er "liksom" bare den konsekvensen som var, er det da så vanskelig og forstå?

 

Jeg slet med influensa (bekreftet av legen) og masse andre ting som ikke var relatert til svangerskapsdiabetes, legen mente bastant at jeg var langt fra faresonen. Derfor stolte jeg på legen og jeg hadde et vanvittig sunt kosthold (jordmoren fikk sjokk, 99% av ting som var usunt ville jeg kaste opp av, kun softis fikk jeg i meg av usunne ting de to siste månedene. Hun var sikker på at jeg pimpet cola og levde på sjokolade).

 

Derfor stolte jeg på legen, og legen hadde rett. Da jeg nærmet meg terminen begynte han med at ja jeg kunne vel ta den testen siden jordmoren maste så mye, men det var jo bare en uke igjen da så det var egentlig ikke så nøye... Så den ble bare pratet bort :)

 

Jeg ønsker ikke slike prøver for jeg har angst for nåler, jeg tar ikke slike prøver uten at legen sier jeg må, dette vet han så når han sier jeg ikke trenger, så stoler jeg på han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man ikke ut om man har svangerskapsdiabetes ved å måle blodsukker fastende om morgenen? Og eventuelt 2 timer etter måltid? Eller påvises det kun ved denne testen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man ikke ut om man har svangerskapsdiabetes ved å måle blodsukker fastende om morgenen? Og eventuelt 2 timer etter måltid? Eller påvises det kun ved denne testen?

 

Du må vel ta denne testen for å få diagnosen... Har forresten sjeldent høyere blodsukker enn 3,5 om morgenen, men svangerskapsdiabetes likevel. Blir høyere etter måltid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man ikke ut om man har svangerskapsdiabetes ved å måle blodsukker fastende om morgenen? Og eventuelt 2 timer etter måltid? Eller påvises det kun ved denne testen?

 

Man måler blodsukkeret fastende om morgenen, drikker 3 dl sukkervann, venter to timer og tar ny test.

 

Om blodsukkeret er over 7 da, har man, eller er i fare for å utvikle, sv.diabetes.

 

Derfor skjønner jeg ikke de som velger å trosse jordmor eller leges råd og ikke ta den da det ikke innebærer noen form for belastning eller fare for hverken foster eller mor.

 

Jeg har mistet en baby, og gjør ALT helsepersonell foreslår for å utelukke komplikasjoner denne gang - så om det betyr at jeg må svelge nærmest rent sukker, så gjør jeg det - det er tross alt over på få timer.

Endret av *Teoline*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man ikke ut om man har svangerskapsdiabetes ved å måle blodsukker fastende om morgenen? Og eventuelt 2 timer etter måltid? Eller påvises det kun ved denne testen?
Man måler blodsukkeret fastende om morgenen, drikker 3 dl sukkervann, venter to timer og tar ny test. Om blodsukkeret er over 7 da, har man, eller er i fare for å utvikle, sv.diabetes. Derfor skjønner jeg ikke de som velger å trosse jordmor eller leges råd og ikke ta den da det ikke innebærer noen form for belastning eller fare for hverken foster eller mor. Jeg har mistet en baby, og gjør ALT helsepersonell foreslår for å utelukke komplikasjoner denne gang - så om det betyr at jeg må svelge nærmest rent sukker, så gjør jeg det - det er tross alt over på få timer.

 

Ja, jeg vet hvordan den fungerer, har tatt den selv (var ikke gravid da). Og jeg skjønner at noen kanskje ikke klarer å gjennomføre testen hvis man er plaget med kvalme f.eks, da vil jeg tro allerede første slurken kommer i retur... Derfor jeg lurte på om det ikke kan sjekkes på annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere seriøst blitt tvunget til å ta glukosebelastningstesten?! Har de virkelig lov til å utføre slike tester under tvang??
Man blir vel strengt tatt ikke tvunget til noe som helst under svangerskapet. Alt er ett tilbud til den gravide. Når det gjelder belastningen så anbefaler de å ta den hvis det er tvil, jeg kommer ikke til å ta den flere ganger og vil heller følge blodsukkeret over tid hvis det kommer opp i dette svangerskapet. Forrige gang ble jeg overtalt av en meeeeeget bekymret (og hysterisk!) jordmor og aldri mer ;)

 

Hvorfor vil du ikke ta den?

 

Det er mistanke om stor foster hos meg, og jeg ble derfor anbefalt av gynekolog å ta enda en glykosebelastningstest selv om forrige test (for ca to mnd siden) var helt fin. Jeg har heller ikke spor av sukker i urinen.

 

Jeg gruer meg til å ta den siden jeg er kjempekvalm og syns det sukkervannet er forferdelig å svelge :( men jeg tar ingen sjanser med lille i magen, så gjør selvsagt som fagfolk anbefaler.

 

Derfor lurer jeg på hvorfor du velger å ikke gjøre det? Håper egentlig du har noen gode argumenter mot å drikke ren sukkerlake ;)

 

Jeg vil ikke ta den fordi jeg mener det er mer skånsomt å måle blodsukkeret over tid. Det mener helsepersonell også - men det tar lenger tid og krever mer utstyr og er derfor ikke vanlig. Jeg har tilgang til slikt utstyr og vil derfor velge å gjøre det slik om det blir nødvendig. Jeg kommer altså ikke til å velge å ikke sjekke meg, men vil gjøre det på en annen måte enn å svelge ren glukose :) for meg var det en såpass belastning at jeg ikke orker å gjøre det flere ganger. Ble heller ikke tatt særlig henyn til på legesenteret ved at jeg ikke fikk komme med en gang de kom på jobb med måtte vente til halv ni- det er helt krise for meg som våkner kl sju og kaster opp og blir kjempekvalm av å ikke spise frokost! Ekstra kjipt når jeg vet at ved nabolegesenteret så får gravide komme kl sju ved glukosebelastning :)

 

Så det var det jeg mente ved å ikke ta selve testen. Jeg har ingen grunn for å la kroppen gjennomgå det når jeg kan overvåke blodsukkeret på annen måte :)

 

Tips til å få ned sukkeret raskere: sugerør - så slipper du smaken! Isbiter - så slipper du den lunkne søte smaken (blir jo rørt ut i lunkent vann!) :) lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei, jeg hadde sukker i urinen i dag. Måtte komme tilbake til jm i morgen med ny urinprøve... fikk et ark kostråd.. Jeg har ikke spist mye sukker.. skjønner ingenting.. men har spist mye frukt og drukket mye juice i de siste .. er jo like gale som vanlig sukker..

Hvis urinen er fin i morgen, slipper jeg vel den berømte glukosetesten.

 

Jeg er ikke overvektig, men normal og er litt under gj.snittet på symfyse målet..var 20 cm i dag 23+1, jm sa jeg ikke hadde noe stor unge, så har vel ikke vært så usunn da føler jeg. men har lagt på meg 9 kg da, men det var mest i begynnelsen.. og litt ødem, , så håper det ikke er svangerskapsdiabetes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...