Gå til innhold

Jeg har fått sykemelding, men nå...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...ønsker min sjef å snakke med meg om dette.

 

Hva kan dette bety? Jeg er blitt sykemeldt, og i følge legen trenger jeg tydeligvis dette. Er det egentlig noe å snakke om i det hele tatt?

 

Har aldri opplevd at sjef ønsker å ta det opp med meg, og lurer på om dere har opplevd noe slik? Hva tas opp i en slik samtale?

 

Ser nemlig for meg at hun kommer til å grave om min diagnose, noe hun egentlig ikke har stort med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har plikt til å høre med deg om det er noe arbeidsplassen kan tilrettelegge slik at du kommer raskere tilbake eller at du kan begynne å jobbe litt. Du trenger ikke å si hva diagnosen din er, men om hun lurer på om dette kan tilrettelegges for så svarer du med hva du evt kan klare, eller at du ikke klarer noe akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er pålakt å snakke med deg om sykmeldingen så fort som mulig og raskest mulig finne måter å få deg tilbake i jobb, helt eller delevis. Slike tilretteleggingssamtaler er helt vanlige og nødvendige. Du trenger ikke fortelle hvilken diagnose du har, men må fortelle om hvilken restarbeidsevne du har og hva som skal til for at du kan begynne å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som arbeidstaker har du en del plikter, ville lest litt i arbeidsmiljø loven og gått på nav å lest om oppfølging av sykemeldte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg fastlegen på møtet da, det gjorde jeg og noen ble lang i maska, og PS! , det var ikke meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei er pålagt. Vil du ikke fortelle hvorfor, så må du ikke. Men dei må ha sånne samtaler. Så må dei sende skjemaer inn til nav. Og etter noen uker, var vel etter 8 uker kan jeg tenke meg, skal fastlegen din kalle deg med sjefen din inn til ham og ha ei samtale der og. Dette er noe nytt fra i år tror jeg. Gjør arbeidsgiveren det ikke, så får han mange tusen i bot fra nav, har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiveren din er pliktig til å ha oppfølgingsamtale med deg innen 4 uker. Innen 7 uker skal han innkalle deg til dialogmøte og da skal bedriftshelsetjenesten være med og legen dersom dette er hensiktsmessig.

 

å være sykmeldt er ingen privatsak. Du må opplyse om hvorfor du ikke kan være i jobb, evt hvilke oppgaver som er vanskelig å utføre og hvorfor. Du trenger dog ikke opplyse om konkret diagnose. (f,eks du må opplyse om at du har vondt i ryggen og derfor ikke kan løfte, men du trenger ikke opplyse om diagnosen er isjas, prolaps, miskelspenninger etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiveren din er pliktig til å ha oppfølgingsamtale med deg innen 4 uker. Innen 7 uker skal han innkalle deg til dialogmøte og da skal bedriftshelsetjenesten være med og legen dersom dette er hensiktsmessig. å være sykmeldt er ingen privatsak. Du må opplyse om hvorfor du ikke kan være i jobb, evt hvilke oppgaver som er vanskelig å utføre og hvorfor. Du trenger dog ikke opplyse om konkret diagnose. (f,eks du må opplyse om at du har vondt i ryggen og derfor ikke kan løfte, men du trenger ikke opplyse om diagnosen er isjas, prolaps, miskelspenninger etc)

 

Du må absolutt ikke opplyse om at du har vondt i ryggen (eller sliter psykisk eller har vondt i rompa) heller!!! Du behøver IKKE opplyse hvorfor du ikke kan være i jobb, det har arbeidsgiver ingenting med.

 

Det du må opplyse om er hvilke arbeidsoppgaver du kan og ikke kan gjøre, eventuelt om det er noe du kan gjøre forutsatt den og den tilretteleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiveren din er pliktig til å ha oppfølgingsamtale med deg innen 4 uker. Innen 7 uker skal han innkalle deg til dialogmøte og da skal bedriftshelsetjenesten være med og legen dersom dette er hensiktsmessig. å være sykmeldt er ingen privatsak. Du må opplyse om hvorfor du ikke kan være i jobb, evt hvilke oppgaver som er vanskelig å utføre og hvorfor. Du trenger dog ikke opplyse om konkret diagnose. (f,eks du må opplyse om at du har vondt i ryggen og derfor ikke kan løfte, men du trenger ikke opplyse om diagnosen er isjas, prolaps, miskelspenninger etc)
Du må absolutt ikke opplyse om at du har vondt i ryggen (eller sliter psykisk eller har vondt i rompa) heller!!! Du behøver IKKE opplyse hvorfor du ikke kan være i jobb, det har arbeidsgiver ingenting med. Det du må opplyse om er hvilke arbeidsoppgaver du kan og ikke kan gjøre, eventuelt om det er noe du kan gjøre forutsatt den og den tilretteleggingen.

 

ehhh....Jo det må du faktisk. Du må forklare HVA konkret du ikke kan gjøre og hvorfor. Medvirkningsplikten går faktisk veldig langt. I ytterste konsekvens kan du bli bedt om å legge fram legeerklærling som forklarer hva du kan og ikke kan gjøre og hvorfor,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort som mulig og senest innen 4 uker skal arbeidsgiver ha helt klart hva du kan og ikke kan gjøre, om det er mulig med tilrettelegging, om du kan jobbe noe, om du kan gjøre andre oppgaver enn du pleier osv osv. For at arbeidsgiver skal kunne få full oversikt over dette og legge en plan må han selvfølgelig snakke med deg.

 

Jeg er arbeidsgiver selv og nav oppfordrer til at arbeidsgiver skal ta kontakt med den sykemeldte allerede første uken og ha dialog hver uke frem til oppfølgingsplanen er klar.

 

http://www.arbeidsti....html?tid=78249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...