Gå til innhold

La det stå igjen?!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det seriøst vanlig å la persienner og gardigstenger være når man flytter?

Vi leier leilighet og skal flytte til en ny leilighet om 2 uker, og utleieren vår sier at vi må la dette være igjen.

Må og sies at det er samme utleier på begge leilighetene, vi bare flytter 50 m til en større leilighet.

Jeg syntes dette er kjempe rart, for både perisenner og gardinstenger er jo dyrt..

Hva har standarden på dette vært hos dere når dere har leid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere leier så skal dere la det som var i leiligheten da dere overtok den være igjen. Om dere kjøper andre gardinstenger eller persienner så er det deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det normale er at det skal være igjen, men da skulle det jo også være på plass dit dere flytter og i orden da dere flyttet inn i leiligheten der dere bor nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi som har kjøpt og hengt opp både persienner og gardinstenger.

Hvordan få leietaker til å ikke fly i flint i at vi tar med oss dette da?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi som har kjøpt og hengt opp både persienner og gardinstenger. Hvordan få leietaker til å ikke fly i flint i at vi tar med oss dette da? HI

Hvis det hverken var gardinstenger eller persienner der da dere flyttet inn og dere ikke har gjort noen spessiell avtale om at dere fikk lov til å pusse opp slik mot redusert husleie eller liknende, sier dere bare fra at det ikke var stenger og persienner i leiligheten da dere flyttet inn. Om dere bare har byttet ut det som var der opprinnelig må dere henge opp igjen det gamle skikkelig før dere flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får han bare fly i flint da vel?

 

Eller be utleier for penger som dere har lagt ut på det. Men det vanlige er å la det henge igjen. Dersom jeg hadde kjøpt nytt hus i dag, så måtte jeg nok latt alt av gardiner o.l. være igjen, dersom ikke annet er presisert i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ganske frekk om han mener dere skal innrede leiligheten for han! Jeg har leid ut og da leieboer flyttet spurte hun om jeg ville kjøpe persiennene hun hadde hengt opp i leiligheten pga de var spesialtilpasset. Det gjorde jeg og da hadde jo neste leieboer nytte av de. Men da tilhørte de utleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som synser og ikke kan reglene her.

Ting som er montert opp på veggen som gardinstenger, persienner, taklamper som festes med "sukkerbit" skal følge leiligheten når du flytter ut.

Du kan ta de ned, men har du laget merker til det skal du sette opp noe annet i stedet. Dette er uansett om man kjøper eller leier.

Det at det ikke var noe der når du flyttet inn er ikke noe argument da det er valgfritt å henge opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å leie og å kjøpe. Visst man selger et hus/leilighet så skal alt som er fastmontert følge med hus/leilighet. Når man leier så skal det stå i kontrakten man skriver under at ting man henger opp under leieperioden skal følge med leiligheten når man flytter ut.

 

Hi, står det ikke noe om dette i kontrakten så kan dere bare ta det med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå man leier leilighet så skal man forlate den i den stand den var når man flyttet inn, minus normal slitasje selvsagt. Hvis gardinstengene og persiennene var der da dere flyttet inn, må dere la de henge.

 

Hvis det var dere som hang dem opp, så kan du jo evt gå med på å la dem henge igjen, men da skal du ha kompensasjon for det, feks ved å få avslag i husleien en måned. Vi inngikk en slik deal med en huseier en gang, da vi hadde kjøpt persienner som passet perfekt til vinduene i en leilighet vi leide tidligere. Fikk betalt litt for dem, men man kan ikke vente mye betaling. Tror vi fikk sånn type 40% av innkjøpsverdi eller noe sånt, max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står ingenting i kontrakten om at det skal henge igjen..

å syntes det virker litt for dumt at vi som leier skal være med på å dekorere leiligheten til utleier.

Hvis det er som noen over her skrev at det man henger opp må man la henge, skal man liksom la bilder, hyller osv og henge da...

Nei Jeg tar det med meg og henger det opp i nye leiligheten.

Skal ikke få ruinere med på dette.

Er ikke all verden to sudenter med barn har råd til, men skal nå kunne ha det litt koselig hjemme selv om.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...