Gå til innhold

Inspirert; hvem betaler for lunsjen til ungdomsskoleelever og elever på videregående?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sender foreldre med penger til lunsj hver dag eller betaler de selv for ukepenger?

Jeg er vokst opp på skole langt fra butikk så jeg er vant med en god gammeldags nistepakke og den tradisjonen førte jeg også videre når jeg kom på videregående. Var ytterst sjelden at jeg kjøpte mat i butikk / kantine.

 

Jeg tenker jo at det må bli fryktelig dyrt i lengden å handle lunsj på butikk / kantine hver dag, og for en familie med flere barn som skal kjøpe lunsj kan jeg godt skjønne at matbudsjettet må bli fryktelig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De på vidergående får ofte stipend fra lånekassen hvertfall.. i tillegg er det vel vanlig å ha en deltidsjobb også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipend på ungdoms- og videregående? Har jeg aldri tenkt på, og kjenner ingen som fikk det da jeg var ung i alle fall.

 

Selv fikk jeg ikke så mye ukepenger, men jeg fikk penger hver gang jeg skulle ha noe, så jeg hadde ikke så ofte "store" summer å bruke fritt. Da jeg var ung spiste "alle" en halv loff med smør i storefri. Det hendte jeg også kjøpte det hvis jeg hadde penger. På videregående jobbet jeg litt og fikk litt penger på den måten, men da spiste jeg ikke så usunt.

 

Generelt tror jeg at ungdommer får mer penger nå til dags av foreldrene sine. Selv om jeg og flere kjente vokste opp i hjem med ganske god råd, så fikk vi ikke så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira bjeffer!

Når den tid kommer, så får barna smøre seg matpakke fra det de finner i kjøleskapet hjemme.

Hvis de skal kjøpe seg noe i kantinen eller butikken, så får de skaffe seg en deltidsjobb. Jobbet selv fra jeg var ca 13 år (alt fra å gå med reklame og avisen til å stå i butikken), og fikk aldri noe penger av foreldrene mine til å bruke på slikt. Tror de har godt av å lære seg verdien av penger tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke penger til lunsj av mine foreldre. Da måtte jeg bruke lommepengene mine. Jeg smurte nesten alltid niste å hadde med. Det gjør jeg enda, og det får mine barn også gjøre om de ikke vil tjene sine egne penger og betale det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt utenfor tema kanskje, men min eldste er begynt i 5. klasse nå og har lov til å gå i skolens kantine (1 til 10 skole). Dette ble et uventet dilemma for oss på hvor ofte han skulle få gå, og om han skulle få gå, og hvor mye penger han skulle få med seg. Her landet vi på, i samråd med det vi ble enige om på foreldremøte, at maks en dag i uken og mellom 20 og 30 kr.

 

Begynner å merke at det er andre utgifter med eldre barn enn de små. Som i dag da han er på juniorklubb, noe som fort trekker en 30-40 kr.

 

Det er veldig lett for å si at "da får nå barna enten tjene pengene selv, eller smøre sin egen mat", men jeg merker at det ikke er så enkelt i praksis. Når alle andre får lov, og ja, da er det virkelig alle andre, så føler man presset til å la ens eget barn få lov også, og det er IKKE lett for barn på 10-16 år å skaffe seg en jobb til å tjene penger...

 

På vår skole er det nok foreldrene som betaler kantinepengene til elevene (jeg jobber på ungdomsskole), men det er jo ikke alle som kjøper mat der, og i hvert fall ikke hver dag. Nå må det sies at skolen jeg jobber på nok har en del bortskjemte elever da nesten alle elevene som sokner til oss har veldig ressurssterke foreldre med gode lønn, store eneboliger osv, så det å sende med barna kantinepenger er vel bare musepiss i havet for dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Vi har som sagt i den andre tråden en regel om at de får kjøpe lunsj en gang i uken, og da får de med penger hjemmefra.

 

Dette har vi praktisert helt til de (foreløpig bare den eldste) gikk ut av vgs. Ville han kjøpe mat oftere fikk han betale selv, men stort sett smurte han med seg niste. Gode vaner har lett for å henge fast inn i voksenlivet heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...