Gå til innhold

Jordmor VS Lege


Bentix

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bor i en kommune med sykt dårlig fastlegedekning, da jeg ble gravid hadde jeg ikke fastlege en gang, og nå har jeg fått en som er permitert -så kommer til ulike vikarleger hver gang... Har derfor så langt tatt alle kontroller hos jordmor og er MEGET fornøyd med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til jordmor i forrige svangerskap, og det skal jeg ikke denne gang.Slitsomt og masete,en masse prat om å holde vekten og at man måtte amme.Legen min er mann og super å forholde seg til.Jordmor oppdaget ikke at jeg hadde fått sv.diabetes enda jeg leverte urinprøve og var der hver annen uke i hele svangerskapet.Da jeg til slutt skulle føde møtte jeg jordmor på sykehuset(hun jobber der 3 ganger i uka) så husket hun meg ikke en gang.Synes det var merkelig etter å gått til henne og hatt personlige samtaler i 9 mnd. Greit å bruke jordmor første gang,man får en masse brosjyrer ol som sikkert er fint da.Andre gang vet man hva man går til og da mener jeg en lege/fødselslege er bedre.. kommer ann på hvem man føler seg mest komfortabel med da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker at jordmor snakker mer enn legen, om plager, forventninger osv. Men sikkert fordi jeg er førstegangsfødende. Min jordmor er oppdatert ifh til svangerskapsdiabetes og sendte meg tidlig til blodglukosebelastning pga litt høy BMI. Urinen har vært fin hele tia, så det var kun pga det. Kan tilføye at jeg nå har vært to ganger på blodglukosebelastning, ligger i grenselandet og må følges opp. MEN: jeg har ikke sukker i urinen, så det er ikke alltid at jordmor kan oppdage mulig svangerskapsdiabetes slik! Det er BMI før fødsel, rask vektoppgang og det du forteller om hvordan du har det, som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av jordmor at jeg kunne komme annen hver gang til henne og lege. De hadde liten kapasitet bla bla.. Snakket med henne på telefon. Fastlegen sa jeg kunne ha alle kontrollene hos han. Siden jeg skulle ha sykemelding.

 

Rikshospitalet sa de ville ha ansvaret for hele svangerskaper etter uke 20 fordi jeg venter tvillinger.

 

Blir enten de eller fastlegen. Jordmor er ikke aktuelt. I safall skal det være en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som går til jordmor, når tok dere kontakt? Hvor ofte går man dit osv?

Jeg har foreløpig bare vært hos legen min, jeg liker henne veldig godt og stoler på henne. Jeg har lavt stoffskifte og det skal følges tett vært fall den første tiden i svangerskapet. Så til legen må jeg jo, har ikke bestemt om jeg ønsker å gå til jordmor i tillegg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kontakt i uke 8 tror jeg det var, ønsket å snakke om mulighet for tidlig ul. Siden da har jeg vært der hver 6.uke cirka. Har også lavt stoffskifte, men bestiller bare time en gang i mnd på lab for det, så ringer legen meg dersom det er noe. Pluss har hatt det så lenge og jobber i helsesektoren, så kan lese svaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir til å bruke jordmor. Skal ha min første time der i uke 7+2. men må til legen rundt uke 12 for blodprøver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte jordmor sist gang og skal kun bruke henne denne gangen også. Føler ikke legen har tid til oss gravide og er ikke så interesserte. Dette er selvsagt veldig individuelt.

 

Jordmor er jo spesialister på oss gravide, så får du en som er flink så er det ingenting som er bedre enn å gå til nettopp henne :)

Man skal gjennom ca 8-9 kontroller, ca 1 gang i mnd.

I slutten av svangerskapet ca 1 gang i uken.

 

Se etter hva du føler selv. Mange velger å gå annenhver gang til lege og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...