Gå til innhold

Hvor er egentlig navnet Chrisander fra?


Chelseafan

Anbefalte innlegg

Ser det blir mer og mer Populært,hadde ikke kalt ungen min det,men lurer på hvor de som kaller barnet sitt det,har det fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gammelgresk, så ikke nylaget som mange tror. Det finnes flere liknende gamle greske navn som f.eks. Cassander og Lysander.

 

Personlig liker jeg ikke Chrisander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge navneguiden så er det: Et guttenavn av gresk opprinnelse. Navnet Chrisander har aldri tidligere vært så populært og er for tiden på 340. plass på listen over guttenavn i Norge. Betydning: gresk:Sammensatt av Christian 'kristen' og Anders, 'mann, mandig'. Det er 108 personer i Norge som har dette navnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :). Jeg og synes det er helt Grusomt,Fint at flere mener det samme,ser ikke hvorfor unger må ha navn som det. har sett Nathaniel Chrisander det må være det verste jeg har hørt. Nathaniel er jo fint,men ikke det andre,Chrisander ødelegger hele navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, interessant. Ifølge norsk fornavnleksikon er det faktisk et nylaget navn ( 1986 ). Trolig en kombinasjon av Christian og Aleksander. Først brukt i Norge i 1986 og mest brukt 2000-nå.

Gamle navn er for eksempel Cassander, Lysander ( "redningsmann"), ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...