Gå til innhold

Er dere fornøyd me barnehagene til deres små og hvordan går tilvenningen?


LilleMah

Anbefalte innlegg

Mi jente på 20mnd holder på med tilvenning nå, og vi er begge gjennom en vanskelig periode.

Jeg føler meg ikke trygg på de anstatte i barnehagen og føler de tar lite iniativ til tilvennings prossesen.

Det er helt normalt med skriking osv i begynnelsen, det er ikke det jeg mener. Men synes ikke de ansatte gjør det de skal i situasjoner for å gjøre jenta mi trygg.

 

Gjør vondt i mammahjerte!

 

Hvordan går det me dere da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig fornøyd så langt. Jenta mi(15 mnd) viser seg å være mer tillitsfull og sosial enn jeg trodde. De ansatte tar seg fint av henne syns jeg.

 

Nå er ikke barnehagen helt ukjent for henne da hun har en eldre bror som går på en annen avdeling, så hun har vært med og levert og hentet han i ett år allerede. Og etter at det ble klart hvilken avdeling hun skulle gå på har de ansatte kommet bort og hilst på hvis de har vært ute, så hun har sett de en del fra før.

 

Nå skulle vi hatt dag 3 av tilvenningen i dag og det var meningen hun skulle være der alene store deler av dagen, men så ble hun syk(oppkast og diare) og må være hjemme til mandag(har fri fredagene). Så det var litt kjedelig å få avbrudd i tilvenningen når den gikk så fint. Spent på om det vil gå like fint over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Jeg er super fornøyd! Minsten på 11 mnd leker med de andre barna og har allerede blitt så trygg at de ansatte kan trøste han og at han kan sove der. Ikke noe hyling når vi går og ikke på dagen med mindre han er trøtt :-) Han har vært der i 3 dager nå. På natten har han sovet bedre enn på lenge :-)

 

Flinke og koselige pedagoger og snille barn (bare 1-åringer i barnehagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi på uke 2 av tilvenningen og det har gått ganske greit så langt. Han går nå til døren om morgenen når jeg sier vi skal kjøre i barnehagen, så det tar jeg som et godt tegn. Vi var nok litt heldige og fikk 1. mann med tilvenning i vår barnehage, noe som jo gjorde at de ansatte hadde litt mer tid i forrige uke med færre barn enn denne uken.

Vi har fått gode råd om hvordan de ønsker at vi håndterer leveringen og har vært veldig klare på at de første ukene skal vi "gi" barnet til den ansvarlige slik at han ikke føler de kommer og tar ham fra meg.

Det er selvfølgelig en del småting som ikke er 100%, men jevnt over er jeg veldig fornøyd med barnehagen. Vårt store problem akkurat nå er at minien nekter å sove mer enn 40 minutt til hvilen sin. Normalt sover han 1 time og 40 minutt. Så nå er han fullstendig pudding på kveldene. Det håper jeg løser seg snart i det minste. Men det er jo strengt tatt ikke barnehagen sin feil at han ikke er vant til lyder og slikt. De gjør sitt beste for at han skal sove mer sier de, men han vil ikke fordi det skjer for mye rundt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at dere har gode erfaringer :) Jeg unner ingen å sitte med den følelsen jeg har nå.

I lille sin barnehage er det ikke en "ansvarlig" person som gir litt mer opmerksomhet til henne osv. De tar ikke særlig iniativ til å leke med henne og føler meg egentlig bare i veien der nede!

Dag nr 1 var jeg der med henne 2-3 timer og dag nr 2 ville de egentlig bare at jeg skulle levere henne å gå. Jeg sa fra at jeg ikke ville henne skulle sove der alene å så lang dag allerede da og kom å hentet henne etter lunch. Dag 3 leverte jeg etter frokost og kom tilbake og spiste lunch med dem, og endte da med at jeg må skifte på henne og legge henne så når hun da våknet var hun jo helt forvirret. Prøvde å hinte litt frempå at fordi om jeg er der så er det en god følelse for både meg og lille om de leker med henne, steller, gir mat, legger osv..

 

I dag leverte jeg henne etter frokost, og er veldig spent på hvordan det har gått i dag. De skulle ringe meg etter hun har sovet(krysser fingrene for at hun har fått til å sove)

 

Føler meg bare så fortvilet og har mest lyst å bare fortsette å ha henne hjemme.

 

Håper det blir bedre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått sånn tålig.Tulla er 14 mnd. Hun er veldig tillitsfull og leker med di andre barna.Går ikke enda. Syns det er litt sårt når di er ute å leker og ser at ho bare sitter i sandkassa mens di andre ungene går og utforsker ting :(

 

Her har vi slitt med å få ho til å spise og sove.Skjer alt for mye til at hun vil spise. Ska og vil ha med seg ALT..hehe...Her sover hun også 45 min og har endt med at jeg må la henne få en liten dupp når vi kommer hjem.. Håper dette går seg til snart.Neste uke begynner jeg å jobbe etter ferien så da blir det laange dager på ho stakkars :(

 

Di ansatte er utrolig flinke.leker med ho og gir henne full oppmersomhet..Spør om alt å om det er noe di gjør feil hva di kan gjøre osv.. Helt topp :)

Får sms om hvordan det går og ringt noen ganger for å høre om hun har det greit :)Spesielt etter at vi prøver å la henne være der fra 9-2. Noen ganger må jeg hente henne tidligere for da er hun trøtt og ikke hatt tid til å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemah, slik følte vi også det i den forrige barnehagen min datter begynte i. Hun fikk ingen kontaktperson (det har de krav på!) som skal følge ekstra med henne, de satt ikke på gulvet å lekte eller prøvde å bli kjent med henne på hennes nivå, og jeg følte meg i veien og til bry. Jeg følte meg ikke komfortabel i det hele tatt til å snakke med de om det jeg opplevde. Men det Må du!! Si at du vil ha et møte med styrer eller pedagogisk leder, og si hvordan du føler det! Ekkelt - ja! Nødvendig - ja!

 

Husk at du skal ha barnet ditt mer i barnehagen enn hjemme (pga.sovetidene), om du ikke føler deg trygg på barnehagen og de ansatte, så kommer du til å slite deg loddrett ut! Du kommer til å grue deg hver eneste dag til å levere barnet ditt og gå med konstant uro og dårlig samvittighet. Du er derfor NøDT til å prate med dem for at dere kan samarbeide og kommunisere bedre om barnet ditt.

Mange av de ekle følelsene rundt barnehagestart går som regel over etter en stund fordi det handler å takle å gi slipp på det mest dyrebare man har, men om du mistenker at barnet ikke blir ivaretatt på en god nok måte (eks. blir oversett, de ikke beskytter henne, ikke skifter bleie, gir mat osv.) så er det ditt ansvar som forelder å si ifra!

 

Jeg gjorde ikke det, fordi jeg følte meg uglesett og rett og slett som en plage. Det var ubehagelig. De bare jattet med meg og ga meg et likegyldig "ja" på alt jeg ba dem om å sjekke, ta hensyn til osv. De sa i flere måneder at alt gikk kjempefint med henne i barnehagen, hun skrek ikke når jeg dro og var blid som solen dagen lang! Ja hun turte jo ikke si ifra, hun var for utrygg, det var ingen voksenperson hun stolte på der som hun kunne "skrike ut" sine behov til. Derfor fikk vi DEN mølla hver eneste gang vi kom hjem med sutring, skriking og klenging.

Når et barn tørr å si ifra i barnehagen - da er han/hun trygg!! Derfor skal de ha en kontaktperson som raskt utvikler tillit til, og det skal du kreve av barnehagen! Denne kontaktpersonen skal du som foreldre også kunne snakke med.

 

Om du føler det veldig ille og at det ikke hjelper å snakke med dem, så søk på ny barnehage allerede nå. Du kan også ringe kommunens kordinator for barnehage, og kanskje de kan finne en plass i en annen barnehage i løpet av året. Det gjorde vi, og min datter har har hatt sin 2.dag i sin nye barnehage.

I denne barnehagen er jeg trygg, de ansatte leker hele tiden med barna, vi har en forståelsesfull kontaktperson som tar våre ønsker på alvor og jeg føler at hun blir godt ivaretatt. Alt er så mye annerledes på denne tilvenningen enn i den andre barnehagen. Det er stor forskjell på de ansatte, de andre barnas atferd og ikke minst min lille datter som allerede idag ga kontaktpersonen muss på kinnet når hun ble hentet:)

Jeg har aldri angret et seksund på at vi var så "frekke" å søkte på ny barnehage rett etter tilvenningen i den forrige, etter kun to dager i den nye barnehagen har jeg det mye bedre med meg selv!

 

Samtidig er det mange nye unger, nye foreldre og mange ganger nye ansatte, så starten på barnehageåret kan være litt kaotisk i begynnelsen. De ansatte må bli kjent med alle de nye barna osv. Så det kan fint hende at det blir mye bedre når ting faller litt på plass. Men prat med pedagogisk leder og fortell hvordan du føler det, det er superviktig for deg og for barnet ditt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fornøyde med vår barnehage, har guttungen på snart 2 der 2 dager i uken.

 

Tilvenning? Tja, kan kanskje kalle det det, hos oss var det:

 

Dag 1: Var i barnehagen fra 8 til 12, var der sammen med han hele tiden.

 

Dag 2: Begynte 9, jeg var der kanskje 10 min. Hentet litt før 2.

 

Dag 3: Leverte 9, hentet 15. Måtte bære ut av barnehagen, han ville leke mer :P

 

Dag 4(i dag): Leverte 9, hentet ca 15.

 

Vi har visst en veldig tilpasningsdyktig gutt, som trives i barnehagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det også gått kjempefint.

Dag 1 : Vi skulle møte kl. 9.30. Begge foreldrene var med og vi var der ca 2 timer. Vi holdt oss i bakgrunnen og det gikk fint. Frøkan vår var mer opptatt av hvordan de andre barna gjorde ting enn å sitte på fanget vårt f.eks.

Dag 2: Pappa leverte og var der ca 1 time. Hun sov i barnehagen for første gang, ikke noe problem. Hentet ca kl. 13

Dag: 3: Jeg leverte ca kl. 9 og hentet kl. 15 -tilnærmet vanlig dag. hadde gått veldig greit.

Sånn har det fortsatt. Vi leverer mellom kl. 7.30 og 8.30 og henter mellom 14 og 15.30. Ingen problemer. Hun stortrives og er ikke spesielt opptatt av å gå hjem når vi henter henne.

Nå skal det sier at pappaen og frøkna har vært masse i barnehagen og lekt før sommerferien slik at hun kjenner godt de voksne og uteområdene. Men dette har gått over all forventning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med dag nummer to, og er i grunnen litt nedstemt.

 

OK barnehage, men sliter med å se at det vil være bra for vår lille at vi skal forlate henne der om kort tid. Hun er veldig forsiktig av seg, og selv om hun er interessert i de andre barna, ser det ut som at hun blir veldig sliten av støynivået, og i dag gråt hun nesten utrøstelig når andre barn kom for nære og ble litt voldsomme. Nesten alle de andre er et år eldre, og det er en veldig merkbar forskjell.

 

Det er jo heller ikke så mye rom for pustepauser; hjemme gjør vi ulike ting og det er rom for å slappe av også, men ikke barnehagen synes det å gå i ettermiddag utenom spise- og sovetiden.

 

De voksne har hun ikke sluppet helt innpå seg ennå, men jeg synes også at de tar lite initiativ til å leke og tulle med henne, og så er det jo meningen at hun skal bli så trygg på dem at hun er ok uten at vi er tilstede, og at de får legge henne, trøste henne etc. Per i dag er vi laaangt derfra.

 

Er også bekymret for hva barnehagen vil bety ift språkutviklingen hennes. Har hørt at barnehagebarn ofte har bedre språkutvikling enn barn som ikke går i barnehage, men foreløpig har jeg vanskelig for å forstå det, i hvert fall når de er så små. Hjemme snakker vi jo veldig mye, leser mange bøker etc. I barnehagen ser vi ikke at det snakkes så mye, og støynivået gjør det ofte også vanskelig.

 

Tror det på sikt vil være bra for henne å gå i barnehagen, men jeg er redd for hvor lenge det er til og hva det vil gjøre med henne i mellomtiden. Summa summarum føler jeg vel bare at hun ikke er klar for å gå i barnehagen. Hvilket valg en har, er jo en helt annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med dag nummer to, og er i grunnen litt nedstemt. OK barnehage, men sliter med å se at det vil være bra for vår lille at vi skal forlate henne der om kort tid. Hun er veldig forsiktig av seg, og selv om hun er interessert i de andre barna, ser det ut som at hun blir veldig sliten av støynivået, og i dag gråt hun nesten utrøstelig når andre barn kom for nære og ble litt voldsomme. Nesten alle de andre er et år eldre, og det er en veldig merkbar forskjell. Det er jo heller ikke så mye rom for pustepauser; hjemme gjør vi ulike ting og det er rom for å slappe av også, men ikke barnehagen synes det å gå i ettermiddag utenom spise- og sovetiden. De voksne har hun ikke sluppet helt innpå seg ennå, men jeg synes også at de tar lite initiativ til å leke og tulle med henne, og så er det jo meningen at hun skal bli så trygg på dem at hun er ok uten at vi er tilstede, og at de får legge henne, trøste henne etc. Per i dag er vi laaangt derfra. Er også bekymret for hva barnehagen vil bety ift språkutviklingen hennes. Har hørt at barnehagebarn ofte har bedre språkutvikling enn barn som ikke går i barnehage, men foreløpig har jeg vanskelig for å forstå det, i hvert fall når de er så små. Hjemme snakker vi jo veldig mye, leser mange bøker etc. I barnehagen ser vi ikke at det snakkes så mye, og støynivået gjør det ofte også vanskelig. Tror det på sikt vil være bra for henne å gå i barnehagen, men jeg er redd for hvor lenge det er til og hva det vil gjøre med henne i mellomtiden. Summa summarum føler jeg vel bare at hun ikke er klar for å gå i barnehagen. Hvilket valg en har, er jo en helt annen ting.

 

Er akkurat slik du beskriver det jeg føler det.. Nå har det gått over 1 uke og hun hylskriker og er helt utslitt når jeg henter henne.. Jeg klarer ikke å slappe av å stole på at hun har det bra, så dette er ikke bra.. Mye må sikkert jeg jobbe med, men det hadde hjulpet mye om de ansatte hadde fått meg til å bli trygg på dem, å det blir jeg ikke av slik det er nå..

Hvor gammel er din datter?

Jeg venter nr 2 snart og er nesten slik at jeg vurdere å henne også hjemme, fordi om jeg i utgangspunktet trodde og tror hun vil ha godt av barnehagen når hun blir trygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her gikk barnehagetilvenningen kjempefint. Første dagen var vi sammen med henne hele dagen, andre dagen gikk vi en time for så å komme tilbake og legge henne. Skulle egentlig være der når hun våknet, men hun våknet før vi kom og det var ingen problem, hun lekte og koste seg:) Tredje dagen tror jeg vi var der en halvtime eller noe sånt, og hentet henne tidlig. Var egntlig mest spent på sovingen siden de sover på madrass på gulvet, men det har gått kjempefint.

 

Nå har hun gått i barnehagen i 6 uker, og det er fortsatt litt gråting når vi går innimellom (særlig de dagene hun begynner tidlig og ingen av de ansatte på hennes avdeling har begynt på jobb ennå), men så snart vi er ute av syne går det over. Hun har masse å "fortelle" og vise oss når vi henter henne om ettermiddagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har tilvenningen gått over all forventning. Hun hr nå vært der i to uker.

Dag 1 var vi fra 10-12, var sammen med henne hele tiden. Vi kom da de andre var ute så var bare noen unger inne. Hun storkoste seg.

Dag 2 kom vi til frokost. Hun spiste sammens med de andre og vi gikk inn på pauserommet. Gikk bare fint og vi fikk tilbud om å gå hjem slik at hun kunne være der litt alene. Sov i bhg denne dagen og jeg hentet henne kl 14. Fikk samtale med avdelingsledern denne dagen om evt særlige behov.

Dag 3 leverte vi henne kl 08 og hentet henne 1430. Viste ikke antydning til at hun ville hjem og det gjør hun fortsatt ikke og det ser jeg på som at hun trives.

 

Hun har fått en kontakt person som skal ta seg ekstra av henne i starten, men jeg merker at de 3 ansatte som er på den avdelinga tar like mye ansvar. De forteller hvordn dagen hennes har vært og om det er noe ekstra.

Føler at vi har fått en god kommunikasjon med dem som jobber der.

Jentungen henter jaken og skoene sine på morgenen og vil ut så hun trives nok i bhg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...