Gå til innhold

Kan man "fryse" et huslån noen år og bare betale renter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er på utkikk etter leilighet, kjøpe. Men om et par år så skal jeg studere og får ikke så mye inn i mnd. Kan man betale kun renter noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det et noe son heter avdragsfrihet, som er nettopp det du beskriver. Da betaler du kun renter og ikke noe ned på lånet ditt. Bankene pleier å si ja til det, for det blir jo slik at det går i dems favør, mer penger til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan få avdragsfrihet på lånet i x- antall år.. spørs litt hvor lenge..

 

Men det spørs jo om dere får innvilget lån hvis dere ikke har særlig bra inntekt fremover da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få avdragsfrihet ja, men OM man får det og hvor lenge er helt og fullt opp til banken... Husk at renta er lav nå, om den stiger kan kostnaden pr måned om noen år være mye høyere selv om man bare betaler renter så om man velger en slik løsning bør man ha mye å gå på for å være sikker på å klare seg når inntekten går ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å ha greit nok utbetalt til å betjene ett lån uansett om jeg går på skole eller ikke. Men for at jeg ikke skal jobbe meg i hjel ved siden av studier så hadde det vært greit å kunne i hvert fall hatt ett år avdragsfritt...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har som regel regler på dette, litt forskjellig fra bank til bank men vet noen krever god sikkerhet. At huset er en viss prosent mer verdt enn du har i gjeld på det.

 

Vi hadde to år med avdragsfrihet, og det var ikke noe problem, men huset vårt er verdt ca 1 mill mer enn vi har i gjeld på det og har fått høre at det ikke er sikkert banken ville godtatt det uten den sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok avhengig av hvilken bank dere har her, kun de som kan sikkert svare på dette, men kan si så mye at jeg kjenner til flere som har hatt perioder med avdragsfritt på tynnere grunnlag enn studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...